• anonym19011

Får det gå till på dethär sättet??

Hej!

Har jobbat ungefär 2 år som anstaltsvårdare på ett sjukhus (lite mindre än 2) . Där blev jag tillfälligt uppsagd p.g.a. att man inte kunde erbjuda mer jobb till mig just nu. De påpekade många gånger att detta inte var personligt samt att de är mycket nöjda med mig och att jag är duktig. Till uppgifterna där hörde att städa avdelningar och dela ut mat, samt diska. Jag är utbildad personlig assistent men jobbet som anstaltsvårdare har gett mera betalt så därför har jag velat jobba som det.

Eftersom jag tillfälligt blev uppsagd från sjukhuset har jag ju förstås sökt efter annat jobb. Sökte till ett annat städföretag. Var på intervju i mitten av januari tror jag det var. De ville då redan anställa mig eftersom jag berättat hur jag jobbar och vad de har tyckt om mig på sjukhuset. Från sjukhusets sida förlängde man mitt kontrakt ändå till mitten av februari detta år. Så då det kontraktet gick ut kunde jag börja jobba hos städföretaget. De levde inte riktigt upp till förväntningarna...

Jag har varit på inlärning vid de ställen jag skulle städa på. 2 skiften per ställe. Eftersom jag märkte redan då att de varken jobbar hygieniskt, aseptiskt eller ergonomiskt har jag gjort det och sagt det till chefen (ett ställe var servicedisk där de också maler eget kött, så ni förstår att hygienen är oerhört viktig där). Bl.a. blev jag lärd att använda samma engångstrasa överallt!

Jag har gått kurs i aseptik (för dem som inte vet handlar det om att städa från rent till smutsigt så att inte bakterier o.d. sprids vidare) och fick tredje högsta vitsordet i det. Så jag kan min sak. Men redan på inlärning och då jag har tagit initiativ till att städa lite själv också och inte bara se på, så fick jag höra att det är fel det jag gör. Då gjorde jag som man har lärt mig på sjukhuset.