• anonym19011

Får det gå till på dethär sättet??

Hej!

Har jobbat ungefär 2 år som anstaltsvårdare på ett sjukhus (lite mindre än 2) . Där blev jag tillfälligt uppsagd p.g.a. att man inte kunde erbjuda mer jobb till mig just nu. De påpekade många gånger att detta inte var personligt samt att de är mycket nöjda med mig och att jag är duktig. Till uppgifterna där hörde att städa avdelningar och dela ut mat, samt diska. Jag är utbildad personlig assistent men jobbet som anstaltsvårdare har gett mera betalt så därför har jag velat jobba som det.

Eftersom jag tillfälligt blev uppsagd från sjukhuset har jag ju förstås sökt efter annat jobb. Sökte till ett annat städföretag. Var på intervju i mitten av januari tror jag det var. De ville då redan anställa mig eftersom jag berättat hur jag jobbar och vad de har tyckt om mig på sjukhuset. Från sjukhusets sida förlängde man mitt kontrakt ändå till mitten av februari detta år. Så då det kontraktet gick ut kunde jag börja jobba hos städföretaget. De levde inte riktigt upp till förväntningarna...

Jag har varit på inlärning vid de ställen jag skulle städa på. 2 skiften per ställe. Eftersom jag märkte redan då att de varken jobbar hygieniskt, aseptiskt eller ergonomiskt har jag gjort det och sagt det till chefen (ett ställe var servicedisk där de också maler eget kött, så ni förstår att hygienen är oerhört viktig där). Bl.a. blev jag lärd att använda samma engångstrasa överallt!

Jag har gått kurs i aseptik (för dem som inte vet handlar det om att städa från rent till smutsigt så att inte bakterier o.d. sprids vidare) och fick tredje högsta vitsordet i det. Så jag kan min sak. Men redan på inlärning och då jag har tagit initiativ till att städa lite själv också och inte bara se på, så fick jag höra att det är fel det jag gör. Då gjorde jag som man har lärt mig på sjukhuset.

En annan sak som jag tycker har varit sjukligt gjort från dem är det att de har ringt en massa missade samtal, även skickat mycket sms, om sådant vi redan har kommit överens om. Jag har kunnat ha omkring 7-10 missade samtal bara under en dag och under kort tid. Jag har blivit felaktigt anklagad för att fortsatt använda tvättmaskin fel. Ingen hade visat mig till en början, så visst jag hade tryckt på någon knapp man inte skulle använda. Men efter att jag blivit visad så har jag gjort som dom har sagt. Jag kom på en annan anställd att sätta igång tvättmaskinen då jag var påväg dit, och dan därpå var moppar blöta. När jag sagt till chefen säger hon att det inte stämmer att någon annan skulle ha varit och städat (flickan berättade att hon var och hjälpte sin mamma att städa kontoret där) . Andra arbetsgivare har aldrig ringt sådär mycket på en gång till mig. Redan från första dagen, inlärningsdagen så har man sagt att det är bråttomt och att man måste vara snabb. Snabb blir man först då man har kommit in i rutinerna.

Under en vecka skulle jag göra extra arbete utöver det jag redan har haft. Började 06-tiden på morgnarna, slutade då cirka 8.15 eller 8.30 beroende på hur mycket som skulle göras på det stället. Sen på kvällen/eftermiddagen började jag tidigast 17-tiden, slutade senast 22. Så utöver det skulle jag fara och koka kaffe och diska till ett ställe jag städade på. Jag är hos chefen och skriver på kontrakt veckan innan, och då redan talar hon om detta ? så jag vet nog om det. Ännu till skickar hon sms 28.2. om vilken tid jag ska vara där (8.45) ? så här långt allt ok. Nåja, när jag har påbörjat mitt skift på måndagmorgon och är och städar sociala utrymmen ännu så skickar hon om en annan tid + anklagelse återigen om tvättmaskinen. Nu skulle jag plötsligt vara och koka kaffe redan 8.30, klockan är mycket så det blir för tajt för mig att hinna till 8.30. Det finns en annan som städar under hela dagarna dit jag skulle och koka kaffe, så jag ber om att ifall hon kan fara istället. Får inget sms eller samtal om att det inte skulle vara ok, så jag slutför mitt arbete där jag är i lugn och ro. De brukar annars inte köpa sådan tjänst av oss, men deras köksa var på semester just då.

Alla dessa samtal och anklagelser, plus att man får höra att något skulle vara fel på en när man inte svarar med detsamma gör att jag nu medvetet börjar att inte svara på alla samtal. Även det att det påstås att jag gör fel när jag städar såsom jag blivit lärd gör ju en irriterad också.

Jag får på mig att koka kaffe och diska resten av veckan kl. 8.30, 12.30 och ännu då jag far och städar dit på kvällen. Detta skickar chefen och frågar mig om jag gör det (far och kokar kaffe och diskar resten av veckan), och jag svarar jo för att så har vi redan kommit överens om. Utöver detta blir min sambo sjuk samma vecka i magsjuka, så jag hamnar då att sköta hushållet själv samt inhandlandet av mat. Samma veckas fredagkväll känner jag av magsjuka också. Så jag får bråttomt hem förstås. Eftersom information om tider har varit så dåliga från chefens sida frågar jag personalen som ska dricka kaffe när de tycker jag ska vara på plats och följer det. Det blev mycket lättare så. Dessutom har de varit glada och nöjda med och mot mig. Gott kaffe har jag kokat (bättre än deras egen köksa sa de) .

Jag har delat mina kvällsturer på en butik med en annan, och chefen har själv sagt att jag kan städa färdigt sociala utrymmen innan morgonskiftet och så har jag gjort då. Så när jag träffade kollegan en kväll då hade hon mycket att berätta själv om tidigare jobb osv. Bl.a. att hon fått lappar som kritik och jag har också själv hört dåliga rykten om henne. Jag frågade upp något av henne som mina handledare har glömt att visa, detta har hon då skvallrat vidare för till chefen och enligt chefen så ska man fråga chefen om man undrar något. Jag är van att fråga nu vilken personal som helst om jag undrar något, som råkar också vara på plats. Dessutom hade ingen sagt detdär till mig att man frågar chefen.

Detta jobb har ett system på nätet dit man ska fylla i sina timmar. Det tog länge innan jag fick mitt användarnamn och lösenord så att jag kunde fylla i. Alla arbetskläder fick jag inte heller, utan har tvingats att använda egna arbetsskor som jag har haft på sjukhuset. Instruktioner fick jag via mejl, som jag följde. Men det uppstod problem och chefen kunde inte hjälpa mig, eftersom jag inte svarade på telefonsamtal då (då hade jag också extrajobb jag skulle utföra den veckan så hade inte hur mycket tid som helst att sitta och fundera på detdär) . Frågade då hjälp av kollegan, som hjälpte mig och som också frågade om inte chefen har gått igenom detta med mig. Jag svarade ?jo, men inte ordentligt? . Jag visste också om att jag skulle få arbetskläder redan första dagen, jag frågade om dem av handledaren då - som skulle ha dem med sig enligt chefen - men h*n verkade inte förstå vad jag talade om (utlänning var h*n) . Handledaren kom också mycket försent till platsen, hade inte med sig vad vi behövde så vi h*n fick åka och hämta. Hade ingen nyckel då ännu så någon annan personal på det stället släppte in mig, före handledaren kom.

Ända sen i förra veckan har jag mått dåligt, inte spytt men magsyror kommer upp. Lite feber och huvudvärk samt ont i kroppen. Ändå måste jag på ett s.k. utvecklingssamtal till chefen - som fastän jag förklarat varför jag inte svarat alltid samt tog upp om alla dessa samtal de ringer då man är ledig, efter läggdags och fastän man är i jobb ? inte tar notis om det jag säger. På sjukhuset förstod de att man inte alltid kan svara direkt om man inte har telefonen på sig. Jag sa det också till chefen då att jag har en klumpig telefon som inte ryms i vanliga byxfickor (och jag hade inte heller fått arbetsbyxor i rätt storlek så jag måste använda egna) , så då jag är i jobb är den endera i städkärran eller i jackfickan. Och jag svarar då jag hinner och kan. Oftast har de då skickat sms innan jag har hunnit se att de har ringt, så då har jag svarat via sms. Hade också sagt till både kollegor och chef att byxorna inte passade, de var för stora och om de har den storleken jag talade om. De var då tydligen slut så jag skulle få nya - som jag ändå aldrig fick.

Kontoret ligger i grannstaden, och jag tycker det är underligt att man ska köra bil flera mil då man är i dåligt skick, men får inte fara och jobba fast man inte har spytt.

Orsaken till att jag blev uppsagd igår var att kommunikationen ?inte fungerar? (jag sa att det borde ju gå att ändras på ), att jag är för långsam (jag är van vid tidspress då det handlar om att jag har kommit in i rutinerna, dessutom är jag noggrann, jag hade också bara hunnit vara en vecka nästan helt ensam och jobba innan extrajobbet kom till) samt att jag är osäker (detta hänvisar hon till att jag har frågat upp om olika saker) . Jag har kommit i tid till alla jobb, dvs tidigast till kl. 06 på morgon eftersom övrig personal kommer då också dit. Nyckeln fungerar inte förrän efter kl 06 heller. Är detta ogiltiga grunder att bli uppsagd för?

Jag har inte blivit varslad, varnad eller blivit hörd om en eventuell uppsägning eller fått chans att ?bättra mig?. Utan tillsammans med kollegorna, utan mig närvarande, så har de bestämt att jag skulle avskedas. Prövningstiden var 3 månader och jag var där bara några veckor.

När man också lär upp någon ny så kommer man inte ihåg att säga eller visa allt, det vet jag eftersom jag själv har lärt upp någon annan att städa vid sjukhuset. Så jag såg också då jag började på att jag har mycket att stå i. Ingen hade torkat under klädskåp på väldigt länge, och lavoarer var smutsiga. Jag sa detta åt chefen som igen försvarade sina andra arbetare. Under hyllorna har jag hittat verktyg, örhängen o.d. och gett dem tillbaka.  Hon hävdade att ingenting av det jag säger stämmer, att hon vet att det blir städat där.

Efter att jag varit till chefen och blivit uppsagd kommer det sms om att jag klockan 14 ska till ett kontor och ge nycklar till kollegan som skvallrat på mig om banala saker. Eftersom jag mår illa och ändå tvingats fara till kontoret så skickar jag till kollegan och skriver att jag kommer till butiken ikväll och lämnar nycklarna där. Är väldigt trött, illamående och hängig av allting så jag orkar ändå inte fara. Sent på kvällen kommer sms av kollegan att nycklarna ska senast vara där innan 22 samma kväll. Hon vet också att jag inte mår bra.

Jag brukar tänka som så att när jag inte är sängliggande (alltså så pass sjuk) så far jag och jobbar ändå, vilket jag har gjort ända tills jag inte fick det mer. I måndags efter morgonskiftet skriver chefen till mig att jag ska lämna hem. Så jag gör det då. Ändå bokar hon in en tid följande dag då jag ska träffa henne. Kl. 10. Chefen fick veta dagen innan hur jag mår och beordar mig då att stanna hemma, jag ber henne också då att boka en annan dag för utvecklingssamtal för att hon envisas också med att vi skulle ha det senast före kl. 12 samma dag hon fick veta att jag inte mår bra. Idag har jag fört nycklarna trots att jag inte mår bra. Jag förde dem för att bli kvitt bekymret. När jag för dem ser jag att bl.a. lavoarer inte har blivit städade. De har också tjatat om ett byke som jag tog med mig redan i måndags, för jag hade tänkt fortsätta jobba ifall jag inte började spy.

Så, får det gå till såhär? Jag känner mig kränkt av dem. Detta är dock ett rätt så nytt företag tror jag och de lär ha svårt att få nytt folk dit, inte undra på. Mest utlänningar också som jobbar för dem, plus en som sen tidigare blivit uppsagd av ett annat städföretag. Man brukar säga att cheferna på sjukhuset är okunniga men dessa på städföretaget kan nog mycket lite i ledarskap om jag får påstå det. För på sjukhuset var det inget tjafs om man inte hade svarat med detsamma ? och de lyssnar på en. Var det något jätteviktigt och man inte svarade så kom de till en och sa vad som gällde. Där hade vi också en arbetstelefon. Man fick också fråga upp saker och ting man undrade över, även om de sagt det förut. De ville att man ska fråga ? hellre det än att bara göra något man är osäker på. Inte var det något tjafs eller någon form av utskällning för det.

I nuläget har jag ett nytt jobb redan, som jag ska börja på inkommande vecka. Magen är ännu orolig och ingen feber mera, men illamåendet är ännu kvar. Jag tror jag har haft ångest inför förra jobbet, eftersom jag kände mig för en stund mycket gladare åt att genast ha fått ett annat jobb och sluppit förra.

Detta blev långt och jag har frågat runt, även från den fackförening jag är medlem i. Men att få svar tar så länge och jag har en lön som jag ska få betalt för men tänkte också höra efter innan jag ger kontonumret till förra jobbet om det går att kräva skadestånd för detta. Vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 09:00
    Tilläggas bör att jag hade inget emot att jobba extra, men det kändes helt respektlöst när de höll på sådär. Van är jag ju att vara flexibel just på sjukhuset i och med att där kunde vi flyttas från en avdelning till någon annan, ifall det behövdes mer folk dit.
    Jag kommer också radera detta inlägg samt mitt konto när jag fått svar från min fackförening.
  • Svar på tråden Får det gå till på dethär sättet??
  • mrskreiz

Jag är långt ifrån någon expert men generellt skulle jag vilja säga att vår anställningstrygghet har fått många törnar och kryphål senaste decennierna. Även om du blivit väldigt dåligt behandlad, även om chefen är en apa, så tror jag inte att de begått något brott. Skulle det vara så att det faktiskt är någon detalj som är felaktig, kommer det vara extremt svårt att bevisa.
    Du ska så klart reda ut allt med ditt fack, men tyvärr tror jag att det här bara kommer bli "lärpengar" för framtiden. Är dock övertygad om att du inte kommer ha svårt att hitta nytt jobb, du är ju uppenbart duktig på det du gör. Nästa jobb - försök att inte vara bitter men ändå tydlig med vad som är viktigt för att du ska trivas. Stå för att du är noggrann och har hög integritet. Det låter som att ex-chefen hellre ville ha någon som slarvade och inte ifrågasatte, som du sa, lågutbildade med sämre svenska som fungerar mer som robotar än människor.

Lycka till.

PS: Inte behöver du ta bort ditt konto. Din fråga kan säkert vara aktuell för andra. 

• anonym19011

Tack för ditt svar och lyckönskning!

Har fått svar av en advokat som hänvisar mig till en som bor närmare. Jag kommer nog radera då jag tycker egentligen inte man ska skriva sådant här i forum, men samtidigt är jag så förbannad över hur jag har blivit behandlad (det här är det värsta hittills jag varit med om) 

Det jag inte nämnde var att då jag funderade med kollegan om vi kunde turas om så att inte endast jag har varenda fredagkväll, så tog chefen skiften av mig istället. Det har jag glömt att skriva i texten till advokaten också.

Texten jag har skrivit hit är densamma som till advokaterna. Bara kopierad (för jag orkar inte skriva om allting pånytt) . Därför ser den lite annorlunda ut.

Svar på tråden Får det gå till på dethär sättet??