• Anonym (Licb)

Filma i mitt hem som grund till ensam vårdnad

Hejsan.

Lite knepig fråga som jag hoppas någon allmänbildad har någon kunskap/uppfattning om.

Till saken hör den att mitt ex har under tiden vi var tillsammans filmat i mitt hem, när jag var bortrest, (vill inte gå in på vad han filmat, för att behålla mig integritet,) han menar nu på att innehållet ska han nu använda mot mig för att vinna vårdnaden om vårat barn.

För det första känns det jätte lustigt att han spelat in något i MITT HEM som han i "förebyggande plan har som till syfte att någon gång använda emot mig om de tar slut mellan oss" bör påpekas att vårat barn aldrig sätt de han påstår sig ha filmat, och de rör inte almänhet utan är privat. (Om de inte är droger eller barnporr då förstår ja, men då slår man larm direkt)

Vem gör ens så? Och är det ens lagligt? de handlar om en privat sak. Mitt privata. Får lite psykopat vibbar. :/ "detta kan ja använda om hon gör si eller så" är han hotfull? Makt galen?

Bryter mot lag? Bara almänt konstig?

Kan någon vägleda mig?:)

• Svar på tråden Filma i mitt hem som grund till ensam vårdnad
  • Anonym (Hallå :-))
    Anonym (Licb) skrev 2016-03-10 22:47:52 följande:
    Jag är inte bara mamma, jag är annat också, dvs allt görs och sägs inte i barns närvaro, men kanske görs när man inte är med barnen? Man man ju dra vilka paralleller som helst.

Frågan är, får man filma i andras hem?
    Stod han utanför och filmade in?

I så fall beror det faktiskt på när han gjorde det, eftersom just den lagen ändrades nyligen. Var det för ett par år sedan var det alltså lagligt.
  • Anonym (??)
    Jag är inte bara mamma, jag är annat också, dvs allt görs och sägs inte i barns närvaro, men kanske görs när man inte är med barnen? Man man ju dra vilka paralleller som helst.

Hur kan han komma in i ditt hem?
  • Anonym (??)

• Anonym (Licb)

Vi kan säga såhär då, jag var sjuk opererades låg på sjukhus, bad min pojkvän städa upp/ordna min lägenhet om han ville för o va snäll då man har ont före o efter op, han filmade "mitt smutsiga hem" ..........

Finner knappt ens ord. Detta kan väl inte va lagligt? Vad för våld i nån boende är lagligt att filma? Bara nyfiken :)

• Anonym (Licb)
    Anonym (??) skrev 2016-03-10 22:58:25 följande:

Särbos, nyckel till varann. :) så kom han in, jag vad honom, men ja bad honom inte filma mitt privatliv,.
  • Anonym (??)
    Anonym (Licb) skrev 2016-03-10 23:03:26 följande:

Vi kan säga såhär då, jag var sjuk opererades låg på sjukhus, bad min pojkvän städa upp/ordna min lägenhet om han ville för o va snäll då man har ont före o efter op, han filmade "mitt smutsiga hem" ..........

Finner knappt ens ord. Detta kan väl inte va lagligt? Vad för våld i nån boende är lagligt att filma? Bara nyfiken :)

OK, du gav honom tillåtelse att vistas i ditt hem. Ja, då kan det ju vara lagligt, tror jag. 
  • Anonym (Licb)

Fast jag tillsätt inte honom offentliggöra mitt hem , o jag har ju foto på hans disk är de motbevis då? *barnsligt*

• Anonym (??)

Varför var ni särbos, ni har ju barn tillsammans?

• Anonym (Hallå :-))
    Anonym (Licb) skrev 2016-03-10 23:03:26 följande:

Lugn nu!

Du kan inte anmäla honom och han kommer ingenstans med filmen (enda effekten är väl att han framstår som lätt psyko i förhandlingarna).

För det första är det lite smutsigt hos många nu och då. Jag skulle inte vilja att någon klampade in här under alltför tuffa jobbveckor (som nära en dead-line) för då kan det se ut.

För det andra hade du ju en bra ursäkt - du var sjuk då! Inget att bry sig om.

Skicka honom ett ex av "Orka Torka" och se glad ut.
  • Anonym (Licb)

- Ja jag vill inte vara sambo? :) alla vill inte det.

- haha, jo men enligt honom så är ett smutsigt hem, 1 gång vid sjukdom en risk för evigt smutsigt och en fara, Eller, någon som är sjukskriven 1 månad för utbrändhet är psykiskt sjuk resten av sitt liv och en fara.

Jag hittade detta.

Publicering av inspelat material

Även om lagen är generös när det gäller dolt spionage, så är den mycket strikt vad gäller publicering av inspelat material. Man får inte lov att publicera inspelat material utan medgivande från de människor som förekommer på materialet. Detta kan leda till rättsliga åtgärder och en dom för förtal.

Publicera är väl att dela ut en film i en vårdnadstvist?

Svar på tråden Filma i mitt hem som grund till ensam vårdnad