• Anonym (Vad)

HJÄLP! Tror att min sambo är svag-begåvad?!

Vilka svar har du förväntat dig? Vad kan man säga? Nej, det är han inte. Eller det spelar ingen roll era barn kommer att likna dig. Men vi vet ju inte om du är högintelligent heller, eftersom vi inte känner dig.

Kan det här vara ett bra svar? Om du är nöjd med honom som partner så duger han säkert som barnafader också.

• Anonym (Vad)

Ja, här fick du ett bra svar av Fröken Honung. Jag instämmer!

• Anonym (Vad)

Jag tycker din fråga är lite underlig. Varför är du ihop med honom om du inte vet ifall du vågar skaffa barn med honom. Bara att du tycker om honom och vill vara med honom är väl svar nog. Den man älskar vill man ha barn med. Varför är man annars ihop?

Sedn är det klart att han är inte dum när han kommit så långt som till högskolan och det gör din fråga ännu mer konstig. Men det är förstås bara som jag tycker.

• Anonym (Vad)

Okej TS, i så fall förstår jag dina funderingar. Egentligen är det väl ett klokt resonemang att man vill ha bästa möjliga far till sina barn. De flesta väljer nog med känslan och inte med förnuftet.

Många gånger föder intelligenta människor intelligenta barn men det kan också komma högpresterande barn hos föräldrar som inte har högsta IQ. Sedan är det miljön då, som man själv kan påverka.

Om högskolan, så har jag för mig att du skrev att han klarat grundskolan och gymnasiet med godkända betyg i alla ämnen och det låter inte illa.

• Anonym (Vad)

Ja, jag förstår dig nu.

Som snillis säger så är det viktigt med stimulans för att utvecklas intellektuellt. Ett hem utan läs- och skrivstimulans eller där man blir nedtryckt av att höra att man inte är så smart påverkar säkert negativt.

• Anonym (Vad)

Det kan nog påverka mycket om familjen skämtat med honom om att han inte är lika smart som dem. Man uppfyller förväntningarna så att säga och lär sig att se på sig själv enligt det mönstret.

• Anonym (Vad)

Det kan nog bli sämre av att han känner sig pressad att prestera inför sin pappa och kanske inför dig om du frågar honom hur det går. Det blir väldigt viktigt att det går bra då. Allting hänger på det. Självförtroendet blir inte precis bättre av detta.

Om man får göra saker man är bra på och uppskattas av andra för den skull så växer man. Han behöver nog hävda sig på något annat område än genom studierna kanske.

• Anonym (Vad)

snillis,
    Förståndiga och bra inlägg!

• Anonym (Vad)

Är pappan en maktutövare tvivlar jag på att du ska kunna påverka honom genom att skriva ett brev...även om tanken är god. Du känner honom väl bäst, annars föreställer jag mig att det skulle reta upp honom i stället.

• Anonym (Vad)

Om han är genrös och bra i övrigt och inte inser att han påverkat negativt kanske ett brev är en bra idé.

Svar på tråden HJÄLP! Tror att min sambo är svag-begåvad?!