Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?
Inte så mycket en kommentar till TS men till er som säger att ni inte har råd fast det egentligen, som ni själva skriver handlar om prioriteringar. Varför är ni inte bara ärliga? jag kan förstå att man säger att man inte har råd om man lever på en sjukersättning som min bästa vän men när man kontantköper en lägenhet för en miljon utomlands och samtidigt säger att man inte har råd att ta bilen 30 mil då är det lite som ett hån mot den första personen (också exempel från min närhet)?.men väldigt intressanta kommentarer ändå. Har pratat vid ett flertal tillfällen med min man om detta fenomen och kommentarerna här bekräftar bara hur det ser ut i verkligheten även om det är högst ovetenskapligt. För egen del uppskattar jag ärlighet. Säg hellre nej tack, jag vill inte följa med för att jag inte tycker det är värt att betala det priset eller vill prioritera annat. Men säg inte att ni inte har råd om ni bygger ett hus för 7,5 miljoner eller köper en bil för 150 000 kr. Det blir lite löjligt i sammanhanget.
Det är väl inte konstigt om en person som valt att köpa ett dyrt hus inte har råd att lägga pengar på en massa annat? Pengarna gick till huset och nu måste de leva snålt för att kunna betala av lånet.
Jag sparar för att kunna köpa lägenhet. Det gör att jag inte har råd med restaurangbesök och sånt. Jag har flera hundra tusen på banken, men de behövs till lägenheten. Man väljer vad man vill lägga sina pengar på, resten har man inte råd med.
Dessutom är det betydligt mer socialt begåvat att säga till kompisen att man inte har råd istället för att förklara att dennes fest, tex, har låg prioritet. Du ställer ju din kompis i en rätt märklig sits om du säger att du prioriterar ner deras inbjudan. Tror att det blir rätt awkward stämning sen. Vita lögner smörjer det sociala maskineriet.