• Anonym (polle)

Fartkamera mariginal?

Lyckades köra förbi en fartkamera i 82 på 80-väg häromdagen. Kör på farthållare så hade råkat klicka upp ett snäpp för mycket och var lite för ofokuserad för att se kameran i tid. Kameran lär ha kommit upp så sent som i veckan då jag aldrig sett den förr.

Stämmer ryktet om att kamerorna ger en mariginal på typ 3-5 km/h?

Sägs också att vissa bilar visar fel hastighet, vad är det för bilar som visar exakt?

• Svar på tråden Fartkamera mariginal?
  • StevenDiese

Är du orolig att du ska få böter?

Du är nog safe. Brukar blinka som fan om den fotar.

Tror jag iaf.

• Kerubmamman

82 på 80-väg får man inte böter för. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (polle)
    Snövits skrev 2016-03-12 22:26:03 följande:

Blev du fotograferad?

Man märker tydligt om man fotas.....

Märker man det på dagen? Var typ stark vårsol, kring lunch. Har mött en bil som fotades av en kamera i mörker en gång, DET var ett starkt jävla ljus, höll på att köra av vägen själv. Men på dagen?
    Kerubmamman skrev 2016-03-12 22:28:00 följande:

82 på 80-väg får man inte böter för. 

Är du säker?
    StevenDiese skrev 2016-03-12 22:26:45 följande:

Är du orolig att du ska få böter?

Du är nog safe. Brukar blinka som fan om den fotar.

Tror jag iaf.

Något ja. Men det värsta är väl att det är en lånad firmabil, eller min ordinarie är på verkstaden, fick låna bil av chefen på andra avdelningen som jobbade inne under dagen. Han brukar skälla ut folk för ingenting, så får han nått bötersbrev....
  • sportpappa

Skaffa dig en GPS så ser du att vid 82 km/h enligt din bil så kör du egentligen under 80 km/h. Så är det nog för alla bilar om man har standardhjul på. Ju högre hastighet desto mer fel visar mätaren.

• Morre

Fick böter med posten idag, står att jag körde 86 på 80-väg. Någon idé att överklaga tror ni?

• Aikido
    sportpappa skrev 2016-03-12 23:26:06 följande:
    Skaffa dig en GPS så ser du att vid 82 km/h enligt din bil så kör du egentligen under 80 km/h. Så är det nog för alla bilar om man har standardhjul på. Ju högre hastighet desto mer fel visar mätaren.
    Kan bara hålla med. De flesta bilar har glädjemätare. Sätta farthållaren på 85 km/h lär vara ofarligt på 80-väg på 99 bilar av 100. Troligtvis även 90 km/h.
  • Aikido
    Morre skrev 2016-03-12 23:28:41 följande:
    Fick böter med posten idag, står att jag körde 86 på 80-väg. Någon idé att överklaga tror ni?
    Självklart. Du kan skriva att du inte hann bromsa in vid fartkameran.
  • Anonym (polle)
    sportpappa skrev 2016-03-12 23:26:06 följande:

Har gps i telefonen, ska prova på måndag.
    Aikido skrev 2016-03-12 23:29:15 följande:

Kan bara hålla med. De flesta bilar har glädjemätare. Sätta farthållaren på 85 km/h lär vara ofarligt på 80-väg på 99 bilar av 100. Troligtvis även 90 km/h.

De flesta? Vilka skulle inte ha det menar du?
  • Aikido
    Anonym (polle) skrev 2016-03-12 23:40:43 följande:
    Har gps i telefonen, ska prova på måndag.

De flesta? Vilka skulle inte ha det menar du?
    Det vet jag inte men jag har inte kört någon personbil (där jag mätt) som inte legat mellan 5 och 15 procent över verklig hastighet.
Svar på tråden Fartkamera mariginal?