Fjäril kär skrev 2016-03-14 18:46:21 följande:
Hur hon blir längre fram beror ju faktiskt helt å hållet på dig och din egen inställning till hennes prat om kläder.
Att vara intresserad av mode och kläder är ju i sig inget fel,, det är roligt med kläder helt enkelt.
Men hur hon ska präglas av det är ju upp till dig och hur du tacklar hennes intresse och hur du hanterar hennes önskningar. Du är den vuxna som bestämmer hennes innehåll i garderoben.
Önskningar om specifika kläder kan ju också triggas av övriga saker i hennes liv. Köper du mycket annat Frost-inspirerat (pennor, ritblock, stickers, handdukar, gosedjur, tofflor, dvd-filmer, affischer osv osv ) är det inte svårt för henne att dra det till önskningar om särskilda kläder. Särskilt om hon ser att kompisarna också har dom plagg hon gärna önskar sig. Och i förskoleåldern ser dom ju inte kopplingen till pengar och att man faktiskt inte kan få allt.
Min 7åring älskar minionerna och skulle själv kunna VARA en minion om det bara gick, här bromsar dock jag och han får lära sig att han måste ha kläder efter väder och kläder anpassat efter tillfälle. Jag bestämmer dom praktiska kläderna och kläder med miniontryck får han önska sig särskilt utöver det. Och han är så pass gammal att han förstår det här med att kompromissa. Han får helt enkelt välja om det ska vara en pyjamas med minioner eller om han vill ha deras dvd-film. En ryggsäck med minioner eller en cykelhjälm med deras tryck. osv
Tack för reflektionerna!
Hon har fått Frostkläder och lite saker vid jul/födelsedag eller för presentpengar. Sist hon var med på rea fick hon några plagg också bland flera andra. Ett diadem och en figurbok på rea, men annars har jag legat lågt sedan jul. Så nej, jag tycker jag håller det på en väldigt rimlig nivå.
Hon fick armband, hårband, barbiedockor, målarböcker, pennor och kläder av andra. En frisyrdocka, leggings, badlakan, berlocker och filt av mig vid jul och födelsedag som sammanfaller. Annars fick hon mycket smålego, två andra prinsessbarbiedockor, prinsesspåslakanset mm. Så jag säger nog oftast att hon får önska sig saker till jul/födelsedag i december. De har ju leksaker på Ica med som lockar, men det är kanske som du säger en vill ha-period utan förståelse för pengar. Helst vill hon ju ha allt som kompisarna har.