Filt med hål är sk gallerfilt kallas de.
ctrlaltdelete skrev 2016-03-13 16:45:17 följande:
1. Hur mycket ska jag köpa i storlek 50 och 56? (antal bodys, pyjamas, byxor, tröjor + om jag glömt något)
2. Byxor med "fötter" eller utan? Om jag ska köpa utan fötter, hur många strumpor ska jag köpa?
3. Ska de bodys och pyjamas jag köper vara kortärmade då barnet föds på sommaren? Alternativt hur många långärmade vs kortärmade behöver jag?
4. Vad har en nyfödd för storlek på mössa?
5. Kan det vara idé att köpa någon tshirt i fall det är varmt och barnet kan ha endast blöja och tshirt eller är det onödigt?
6. Andra klädtips tack! :)
1. Köp hellre mer i 56 än 50, då det är osäkert hur stort barn du får. En del bebisar har 50 en vecka eller inte alls, andra i 6 veckor, så variationen är stor. Andra får prematur och får komplettera i ännu mindre storlekar.
Vi hade 2 par byxor med uppvik i 50 respektive 56, vilket vi klarade oss bra med första veckorna. Sedan hade vi 4 pyjamasar i vardera 50 respektive 56. Bodies i 50 köpte jag bara några enstaka, då vi inte visste hur stort barn vi skulle få. Vi hade ärvt några också. På vägen hem från återbesöket kompletterade vi med fler då vi fick en kräkis på 50 cm, så kläder gick åt. Vi hade ca 10 bodies och jag tvättade varannan eller var tredje dag. Till nästa barn kompletterade jag i 56, då vi har gemensam tvättstuga nu.
Oftast får man mycket kläder av vänner och familj i storlek 56 och lite i 62, så i 56 hade vi mer kläder än vi behövde. Sedan måste du jämföra kläderna med varandra. En stor body i 50 kan vara lika lång som en liten 56 o s v. Med tiden kommer du också märka vilka kläders passform som är bäst till din bebis. Vi har haft vissa byxor som varit jättevida och knappt användbara. Likaså har mycket begagnat JAG råkat köpa varit korta bodies, men jättevida likaså har många byxor varit vida nertill, så jag gillar de vanliga klädkedjorna Lindex, KappAhl, H&M, Åhléns som funkat på mina barn.
Ett tips är ett gäng haklappar, de med fleece på baksidan suger upp bäst. Någon form av små handdukar att torka kräks eller ha över axeln. Med de första två fungerade Ikeas 10-pack, till Lilleman har krävts vanliga då det sprutat mjölk om han släppt taget.
2. Jag föredrar byxor utan fot, då det krävs att benen och fötterna ska ha rätt proportioner annars. Istället har vi fått ta en strumpa över för att foten ska sitta på plats på de kläder vi fått eller köpt innan jag lärde mig. Vi har bara köpt strumpor från storlek 13/15 och använt dem längre istället. De fungerar fortfarande vid 5 månader. Med 3 par strumpor klarar man sig långt, innan de lär sig sparka/dra av dem, då försvinner de lätt.
3. Bodies kan vara kortärmade, men kan också bli oanvända då bebisar inte ska utsättas för sol. Pyjamasar kan visserligen vara korta, men det beror på hur just din bebis reglerar värmen. En del behöver ha heltäckande för att sova gott, du får helt enkelt prova dig fram när ditt barn har kommit.
4. Mina två senare barn har varit normalstora om huvudet med 35 cm, jag kollade bvc-bokens standardkurvakurva. Flicka född bf och pojke bf-9. Jag tycker de har stora huvuden om jag jämför med storasyster som legat under på kurvan. Vi hade 38/40 i början, vet knappt om det finns mindre. Dock är mössorna som tillhör H&M´s set väldigt små i storlekarna i förhållande till bodyn och byxan som är normalstora.
5. T-shirtar korvar sig bara, så vänta tills storlek 74 åtminstone. Vi har fått ärva t-shirts som vi inte har använt. Är det riktigt varmt får du köra med bara blöja, annars funkar ju body och blöja eller filt. Tänk dock på att bebisar inte ska utsättas för sol, därav de får d-droppar från bvc. Två klänningar i 56 till speciella tillfällen, annars är det mest opraktiskt.
6. Jag rekommenderar bara omlottbodies i storlek 50, då de inte kan hålla uppe huvudet själva, likaså helöppnade pyjamasar med knäppning eller dragkedja hela vägen. Ju smidigare kläder desto bättre för det blir många blöjbyten första veckorna och de är inte stadiga i nacken oftast eller hatar saker över huvudet. I storlek 56 har vi haft lite vanliga bodies, fördel om de har knäppning på axeln, annars är omlotten fortfarande smidigast, men utbudet tråkigare. Vad gäller byxor föredrar jag byxor som har en vikt kant, de håller längre, oftast över 2 storlekar. Jag har gillat Lindex med stjärna, men de har ändrat lite så jag vet inte om det är samma. En eller två koftor i 56 räcker.