• Anonym (Analytikern)

Han har svårt att prata om känslor

Efter att ha läst jag vet inte hur mycket på familjeliv är det min tur att skriva och be om hjälp. 

Förra veckan konstaterade jag och killen jag har träffat i fyra månader att vi är tillsammans. Jag var lycklig och lättad. Han är verkligen fin. Vi har flera saker gemensamt; humor, intressen och politiskt åsikter (jag tycker att det är viktigt). Vi har båda, vid 27 års ålder, undvikit att vara i riktigt seriösa förhållanden. Det finns lite olika orsaker för mig. Jag varit upptagen med att pussla ihop sig själv. Men det har känts bra. Jag har känslomässigt inte känt en alltför stor saknad för att jag har haft nära vänskapsrelationer istället. Jag har intalat mig att jag kan hantera en kärleksrelation när den uppstår därför att jag haft de nära vänskapsrelationerna.

Jag är van att prata om känslor. Jag berättar om jag mår bra eller dåligt. Jag tycker inte att det finns någon mening med att upprätthålla någon sorts fasad. Och jag känner mig själv. Jag vet vad som får mig att må bra eller dåligt. 

Problemet är att han är verkligen ovan vid att prata om känslor eller ens reflektera kring psykisk hälsa. Och han mår dåligt och vet inte varför. Det känns som att när jag frågar hur han mår (och han svarar sådär eller dåligt) mår han ännu sämre av det. Men jag kan inte låtsas som om jag inte märker att han är nedstämd!

Jag bara behöver skriva av mig och be om råd. Vad kan jag göra för att hjälpa honom? Tacksam för svar och råd.

• Svar på tråden Han har svårt att prata om känslor
  • Lilla Gs mamma

Ibland är det svårt att hjälpa som närstående. Han behöver nog proffesionell hjälp att sätta ord på sitt mående och hitta strategier för att må bättre. Är man ovan att prata om hur man känner det blir det annars svårt för honom att kunna förklara sitt mående.

• Anonym (Mm...)

Ja det där är inte så lätt...att försöka få någon som inte vill/kan prata om sina känslor. Förmodligen har du kommit längre än honom i den utvecklingen och så kanske han inte har vuxit upp i en miljö där man har pratat öppet om känslor. Hur som så kan du ju fråga honom hur du kan göra det lättare för honom...och ge honom den bekräftelsen att du finns där om han vill prata. Det handlar även om trygghet och tillit...det kan ta olika lång tid att "släppa in " någon på djupet så tidigt i en relation. Älskar du honom och menar allvar med er relation så säg det. Förmodligen så behöver han mycket bekräftelse och träna på att öppna sig. Han behöver förmodligen mer tid. Lycka till mer er kärlek.

• sextiotalist

Jag avskyr prata om känslor, speciellt när jag är off. Men det bästa med min sambo är att jag inte behöver prata om detta. Min sambo och jag behöver inte prata om känslor än mindre analysera känslorna. Mår vi kasst så räcker det med en kram eller rm kopp te.

Du måste respektera detta, det har inget med att komma längre utan att för vissa personer ger det inget alls.

Svar på tråden Han har svårt att prata om känslor