• Nevy

För brokigt förflutet??

För snart 2 veckor sedan skickade jag in lite bilder till ett företag, ett förslag på reklamkampanj. Svaret jag fick av VD'n var helt överrumplande och alldeles fantastiskt.
    Han ringde och var imponerad av bilderna, min hemsida och initiativet, och ville erbjuda mig ett jobb. Ett alldeles perfekt jobb.
    WOW!
    Jag var där på intervju, allting klickade, och han ville ha referenser från tidigare chefer.
    Jag har pluggat i fem år, så det var lite svårt att få tag i någon från senare tid. Någon fanns inte kvar och någon var död, och någon ville jag helt enkelt inte använda som referens.
    Han ringde iallafall mina referenser och allt var bra, men...

Jag får inte jobbet för att jag har för brokigt förflutet. Jag har haft många olika jobb och inte riktigt vetat vad jag ville göra med livet. Jag har pluggat olika saker och varit utomlands och jobbat. Alltså inget misssbruk eller andra problem.

Jag tyckte det kändes orättvist. Det är ju inget jag kan ändra på. Jag kan ju inte gå tillbaka och leva om mitt liv.
    Det som betyder något är väl var jag är idag och var jag är på väg. Eller? Om vägen hit har varit lite krokig, så är det ju ändå här jag är och vad jag gjort med mitt liv sista åren som betyder nåt.
    Jag har pluggat målmedvetet i fem år, och fått högsta betyg på mer än 50% av mina kurser.

Jag är så ledsen nu. Om det hade varit otillräcklig kompetens och utbildning så kan jag ändra på det och utbilda mig och lära mig mera, men detta kan jag inte göra något åt. Känner mig maktlös och värdelös.

Jag funderar på att maila och be honom förklara lite bättre vad han menar, så kan jag kanske lära mig nåt av det här, och kanske uttrycka mig annorlunda nästa gång, om det är något jag kan ändra på.

Fy vad jag är besviken nu!

Nevy

• Svar på tråden För brokigt förflutet??
  • D70

Tråkigt att det inte blev något jobb när det verkade så lovande. Det verkar som om han är rädd att du skall tröttna på jobbet och sluta efter ett tag. Du skriver inte vad du gjort tidigare och hur länge, men möjligtvis kan du kanske tona ner vissa kortare anställningar och utbildningar i brev & CV i framtiden. Jag tycker definitivt att du kan be om en bättre motivering om du inte känner att du förstår vad han menar. Det är dock alltid bättre att ringa, men gör det bara om du känner att du är i balans själv.

Jag tror säkert att du kommer att få andra chanser i framtiden, om han tyckte att dina idéer och bilder var bra så tycker garanterat andra det också. Lycka till!

• maalisen73

Trist att arbetsgivaren såg det så, tror att han kanske ser dig som lite hoppig, men min erfarenhet är att det finns andra arbetsgivare som ser brokighet som en fördel, du har ju livserfarenhet och kommit i kontakt med mycket olika människor, i vissa yrken ses ju detta enbart som en fördel.
    Ring upp och kräv svar på tal-lycka till!

• Nevy

Tack ska ni ha båda två! Det känns bättre nu. Jag har skrivit ett mail. Känns bättre eftersom jag fortfarande känner mig ledsen och vill inte brista ut i nåt känsloutbrott i telefon.
    Dessutom vill jag att han tar en stund och förklarar hur han menar och att jag kan läsa flera gånger, för jag vill vekrligen ta till mig av det han säger och lära mig av situationen.

• Toadstool

Förstår bevikelsen.
    Jag säger inte detta för att vara elak nu men jag försöker hjälpa dig att komma fram till varför din blivande chef plötsligt ändrade sig. Kan han ha hört något från dina referenser som inte lät så bra? Kanske var det något speciellt som han personligen hade svårt för? Det måste ju varit något som fått honom att ändra sig totalt eftersom han lät så positiv från början? Förstår att du inte är nöjd med svaret om "ett för brokigt förflutet". Som du säger så är det inget man kan ändra på. Och att du har studerat lite, jobbat och varit utomlands är det väl inget fel på? Tvärtom tycker ju många arbetsgivare om att man har vågar prova på olika saker, fått lite livserfarenheter.

Återkom gärna och berätta hur det gick med mailet. Framför allt hoppas jag att du får ett svar som du känner dig nöjd med även om han inte ändrar sig. Det är då man verkligen kan glömma, ta nya tag och blicka framåt mot nya möjligheter. Kräv ett svar och nöj dig inte förrän du förstått. Tycker det var bra att du mailade till honom! Lycka till!

• Indianica

Hej Nevy

Vad ledsamt

Numera är ju konkurrensen stenhård och därför kan vissa chefer "dra öronen åt sig" om man inte framställer ev. "luckor" i sin CV på ett hyfsat (tillräckligt) positivt sätt. Det kan verka misstänkt. Kanske resonerar han som så att du kanske är en "velig" typ som hoppar fram och tillbaka i livet och mao plötsligt kanske hoppar av jobbet också även om meriterna i övrigt är bra. Det är viktigt att framhäva ev. "brokighet" som något man tagit lärdom av utan att försköna "för mkt" för dte verkar också misstänkt, balansgång, balansgång! Men jag råder dig, att nästa gång framhäva varför du vill ha just det jobb du sökt, att du vet vad du vill nu och att dina ev. "luckor" lärt dig något. Lycka till

• Nevy

Hej!
    jag hade ju alltså inte sökt det här jobbet, utan han kom till mig. Jag har ingen CV klar, utan ska göra en digital den här terminen. Jag var ju inte förberedd på att komma på nån intervju.
    Jag frågade om han ville att jag skulle sammanställa nåt till intervjun men han sa nej.
    Jag tror iofs att det kan ha haft betydelse, eftersom saker verkar brokigare muntligt än när de är uppstapalde.

Nu har jag iallafall fått svar och är itne alls nöjd... Så här skrev han:

"Jag beklagar.
    Du har många starka sidor, bla de konstnärliga/ estetiska - och förmågan att skriva.
    Men din bakgrund övertygar inte. Jag vet att det är inget du kan göra något åt och att du säkert har förändrats. En viktig faktor är förstås vad man valt att lägga sin tid på de gångna tio åren.
    Din bakgrund gör mig osäker.
    Det enda du kan göra åt just den saken, är kanske att söka dig till arbetsgivare som inte fäster någon särskild vikt vid vad du gjort tidigare."

Jag tycker inte riktigt att det håller. Låt oss säga att jag är 25, ska mina val som 15-åring då spela roll?? Nu är jag snart 35, och är inte alls samma person jag var vid 25.
    När jag nu valde att börja plugga som 30 åring, ska jag inte få nåt bra jobb förrän jag är 40 då??

Nä fattar fortfarande inte, och tycker fortfarande att det känns orättvist...

• D70

Jag läste ditt inlägg igår och fattadet inte vad han menade. Läste en gång till och fattar fortfarande inte. Han har ju inte svarat på vad det är som är felet egentligen? Han borde väl kunna vara mera konkret än så kan man tycka. Skit i honom, antingen så är din brokiga bakgrund bara ett svepskäl (dom kanske inte har råd att anställa) eller så har han en udda syn på människor. Kan han inte konkretisera mera så undrar man ju.

Svar på tråden För brokigt förflutet??