• Anonym (Mamma till 2)

Stökigt i klass. Lärares el förälders ansvar att fixa?

Min dotter går i 5:an och hennes klass är killdominerad och rätt stökig. Det rör sig om killar som käftar emot, inte lägger bort mobiltelefoner och stör allmänt under lektionstid. Detta innebär att tjejerna är/blir tystlåtna hela bunten och upplever det som svårt att koncentrera sig. Min uppfattning är att deras lärare inte satt sig i tillräcklig respekt och så klart blir trött på att tjata när det inte får önskad effekt. Personligen skulle jag vilja att den stökiga personens förälder rings in och får ta hand om honom direkt. På så sätt blir det så stort problem för föräldern att barnet lär få lära sig att beteendet inte får fortsätta.

Nu undrar jag... Var tycker ni skolans respektive föräldrarnas ansvar börjar/slutar?

• Svar på tråden Stökigt i klass. Lärares el förälders ansvar att fixa?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Återinför obs-klasser) skrev 2016-03-18 17:04:06 följande:

resultat

Jag vet inte om min människosyn är sned eller om det är din. Störande stökiga barn drar ner resten av klassens barn. Jag kan gå med på att störande barn lär sig bäst med skötsamma klasskamrater och att det är bra för dem. Men varför skall ett fåtal få sabba för resten? Vad som kostar samhället ännu mer än att stökiga barn inte lär sig är att resten lär sig sämre. Då har du inte bara ett förstört barn, utan en hel klass med halvförstörda som inte når sin potential.

Varför  är de störande stökiga barnens resultat viktigare än de skötsammas resultat? Med din människosyn belönar man dåligt beteende och bestraffar ett bra beteende. Jag anser att det är du som är sned.

Som sagt, jag gick själv i obsklass och det har påverkat mig negativt. Jag har svårt att skriva och uttrycka mig och annat som man som vuxen bör kunna, som jag förmodligen hade lärt mig bättre i en vanlig klass, men då hade jag på samma gång sabbat mina skötsamma klasskamraters resultat. Det hade kunnat innebära att min barndomskompis idag inte skulle vara en framstående allmänläkare utan kanske blivit sjuksköterska istället. En annan som är lärare kanske hade blivit vaktmästare osv. osv. Att jag inte var där möjliggjorde att de nådde sin potential och fick en bra skolgång. Min frånvaro är jag tämligen övertygad om att den höjde IQ-nivån med tiotalet poäng för övriga. Såpass jävlig var jag.
    OMG. Snacka om att generalisera och dra förhastade slutsatser. Du verkar tro att de störiga eleverna är dumma i huvudet. Har du tänkt på att de kanske besitter en enorm kunskap och intelligens som är till gagn för vårt samhälle bara de får rätt förståelse och hjälp? Många framgångsrika vetenskapsmän och it-utvecklare har tex Adhd och autism. Ska man offra den kunskapen och förvisa dem till OBS-klass? De är en tillgång. Tänk om. Du har inte tillräcklig kunskap och erfarenhet att föra den här diskussionen.
  • Anonym (Återinför obs-klasser)
    Anonym (Lärare) skrev 2016-03-18 20:29:36 följande:
    OMG. Snacka om att generalisera och dra förhastade slutsatser. Du verkar tro att de störiga eleverna är dumma i huvudet. Har du tänkt på att de kanske besitter en enorm kunskap och intelligens som är till gagn för vårt samhälle bara de får rätt förståelse och hjälp? Många framgångsrika vetenskapsmän och it-utvecklare har tex Adhd och autism. Ska man offra den kunskapen och förvisa dem till OBS-klass? De är en tillgång. Tänk om. Du har inte tillräcklig kunskap och erfarenhet att föra den här diskussionen.
    Så kan mycket väl vara fallet. Men det ändrar inte det faktum att dessa stökiga elever försämrar för resten. Du verkar vara väldigt blind för resten av eleverna. Ja, en unge med adhd kan vara smartast i klassen och med hjälp och stöd lyckas bäst. Men det ändrar inte det faktum att resten kommer prestera sämre. Varför är adhd-barnets potential så mycket viktigare än alla andra barnens potential?

Du belönar på så sätt att bete sig dåligt och förstöra för resten. På samma gång bestraffar du att sköta sig. Det är där felet ligger. Mångas behov mot enskilds behov. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Återinför obs-klasser) skrev 2016-03-18 22:18:21 följande:
    Så kan mycket väl vara fallet. Men det ändrar inte det faktum att dessa stökiga elever försämrar för resten. Du verkar vara väldigt blind för resten av eleverna. Ja, en unge med adhd kan vara smartast i klassen och med hjälp och stöd lyckas bäst. Men det ändrar inte det faktum att resten kommer prestera sämre. Varför är adhd-barnets potential så mycket viktigare än alla andra barnens potential?

Du belönar på så sätt att bete sig dåligt och förstöra för resten. På samma gång bestraffar du att sköta sig. Det är där felet ligger. Mångas behov mot enskilds behov. 
    Ingen ska förstöra för någon. Man hjälper givetvis alla att lyckas. Någon som mår dåligt förtjänar inget straff. Hen förtjänar förståelse och hjälp. Så är vår skollag författad och så har vi arbetat i många år nu. Alla elever gör rätt om de kan. Kan de inte så bör vi hjälpa dem. Inte ge upp. Sån syn har inte skolan och lärare på elever numera. Tack och lov för det.
  • Flash Gordon
    Anonym (.) skrev 2016-03-16 15:29:58 följande:
    Den stora skiktningen socialt och kunskapsmässigt (om det är vad du menar med klyfta)  har skett i och med det fria skolvalet. En viss skiktning relaterad till boendesegregering fanns förstås innan också men inte alls på den nivån. Den enskilde föräldern idag ser förstås till vad hen bedömer är sitt barns bästa,  men det är ganska väl studerat att på gruppnivå (även bland högpresterande barn faktiskt) fungerar kunskapsinhämtandet bättre med den typ av skola vi hade innan det fria skolvalet.

Internationellt sett har vi ju ett unikt fritt skolval med offentlig finansiering av skolor med vilken ägare som helst. (Att beklagligt många termin efter termin brister i att leva upp till reglernas krav på undervisning och behöriga lärare och ändå inte stängs, eller den skenande betygsinflationen för att attrahera elever, är en annan historia).
    Det fria skolvalet gör i praktiken ingen skillnad eftersom vi lever så separerat som vi gör.

Kör du bara på närhetsprincipen kommer barnen i Bromma fortfarande att gå i sina fina Brommaskolor medan barnen i Rosengård blir hänvisade till sina egna skolor ... med den kvalitet de håller.

De som skulle drabbas av indraget skolval är de barn i förorten som valt sig bort därifrån. De skulle tvingas tillbaka till icke-fungerande skolor.

.
    Den STORA skillnaden kom när man på 90-talet införde "lärarfria lektioner" och allt vad det heter. När man tog bort katederundervisningen. Ju svagare barn, desto mer omöjligt blir det för dem att klara av att lära sig i en "fri läromiljö".

.
    Sedan har de allmänna skolresultaten inte förbättrats av att vi det senaste decenniet haft ett högt inflöde av elever med ... tja ...problematik.
  • Flash Gordon
    Anonym (Lärare) skrev 2016-03-19 00:33:21 följande:
    Ingen ska förstöra för någon. Man hjälper givetvis alla att lyckas. Någon som mår dåligt förtjänar inget straff. Hen förtjänar förståelse och hjälp. Så är vår skollag författad och så har vi arbetat i många år nu. Alla elever gör rätt om de kan. Kan de inte så bör vi hjälpa dem. Inte ge upp. Sån syn har inte skolan och lärare på elever numera. Tack och lov för det.
    OBS-klasser, eller om man vill kalla dem något annat, är ett positivt arbetsredskap.

Små klasser med extra stöd för de som behöver det.

Sedan får de andra dessutom lugn och ro.

Win-win för alla.

Om det nu handlar om att lära ut och inte först och främst om att "inte skilja på folk".
  • Flash Gordon
    Anonym (skola) skrev 2016-03-16 09:11:45 följande:
    Vi hade en sådan klass på den skola där jag arbetar. Det svåra med den typen av klasser är flockbeteendet. Det handlar inte om att det ska vara en tillräckligt tydlig vuxen eller att det är föräldrar som inte bryr sig om sin barn. I den klassen jag talar om var det både duktiga pedagoger och engagerade föräldrar (vissa undantag fanns men inga stora). Problemet var att eleverna var för många. Av 19 stycken så var det 5-6 stycken som gjorde allt de blev ombedda utan problem och som "skötte sig" övriga gjorde det inte, i varierande skala. Det är för många och då är det kört skulle jag vilja säga. Det enda man kan göra är att splittra klassen. Problemet är fortfarande att de är så många och att då dela upp dem mellan de andra 2-3 grupperna som finns i skolan (dom kanske har sina egna bekymmer men som går att hålla under kontroll) inte hjälper. De skulle behöva flyttas till andra skolor. Där säger däremot lagen stopp. Det är ingen lätt nöt att knäcka för någon.
    "För många" har jag svårt att tro på.

I andra skolor i andra länder med andra attityder till skolan har vi haft barnen i klasser med 30-35 barn.

Det var tyst och koncentrerat på lektionerna.

Ja, det är säkert "för många" ur ett svenskt perspektiv och med svenska värderingar, men poängen är att det är värderingarna som är fel - inte att 19 elever i en klass är "för många".
  • Anonym (Lärare)
    Flash Gordon skrev 2016-03-20 09:18:44 följande:
    OBS-klasser, eller om man vill kalla dem något annat, är ett positivt arbetsredskap.

Små klasser med extra stöd för de som behöver det.

Sedan får de andra dessutom lugn och ro.

Win-win för alla.

Om det nu handlar om att lära ut och inte först och främst om att "inte skilja på folk".
    Hm nja. Att placera alla barn som har svårigheter av olika slag i ett och samma klassrum är ju bäddat för ännu mer svårigheter. Hur ska man kunna hjälpa dem om de är 15 st i en klass med 15 olika utmanande behov av stöd? Det blir knappast lugnare för dem och de är nog de som är i störst behov av lugn och ro. Dessutom mister de ju goda förebilder från den "vanliga" klassen. Hur ska urvalet ske vad gäller placering i denna klass? Vem ska välja ut dessa elever och vilka är kriterierna? Att bli utvald till att gå i OBS-klass sänker elevens självkänsla. Hur ska eleven bli bättre av en sämre självkänsla? Den är ju grunden till välmående och lärande. Kan du förklara vad du menar med att det är ett bra verktyg. Hur ska man arbeta i en sådan klass? Jag har en elev i min klass som behöver sitta längst fram i klassrummet. Hen behöver någon som sitter bredvid ofta för att kunna hålla fokus och inte balla ur. Jag behöver påminna hela tiden för att hålla den röda tråden igång. Det fungerar i klassen pga att inte alla är sådana. Det finns ju en anledning till att OBS-klasserna togs bort. De var rena katastrofen. Idag hjälper vi elever att lyckas i klassrummet snarare än påtalar alla misslyckanden.
  • Anonym (Lärare)
    Flash Gordon skrev 2016-03-20 09:22:31 följande:
    "För många" har jag svårt att tro på.

I andra skolor i andra länder med andra attityder till skolan har vi haft barnen i klasser med 30-35 barn.

Det var tyst och koncentrerat på lektionerna.

Ja, det är säkert "för många" ur ett svenskt perspektiv och med svenska värderingar, men poängen är att det är värderingarna som är fel - inte att 19 elever i en klass är "för många".
    Tycker du alltså att våra svenska värderingar är något dåligt och dom vi bör ändra på? Bör vi ta bort värdegrundskapitlet i läroplanen då mao? Blir det bättre då?
  • Plupp73
    Anonym (Lärare) skrev 2016-03-20 09:37:08 följande:

Hm nja. Att placera alla barn som har svårigheter av olika slag i ett och samma klassrum är ju bäddat för ännu mer svårigheter. Hur ska man kunna hjälpa dem om de är 15 st i en klass med 15 olika utmanande behov av stöd? Det blir knappast lugnare för dem och de är nog de som är i störst behov av lugn och ro. Dessutom mister de ju goda förebilder från den "vanliga" klassen. Hur ska urvalet ske vad gäller placering i denna klass? Vem ska välja ut dessa elever och vilka är kriterierna? Att bli utvald till att gå i OBS-klass sänker elevens självkänsla. Hur ska eleven bli bättre av en sämre självkänsla? Den är ju grunden till välmående och lärande. Kan du förklara vad du menar med att det är ett bra verktyg. Hur ska man arbeta i en sådan klass? Jag har en elev i min klass som behöver sitta längst fram i klassrummet. Hen behöver någon som sitter bredvid ofta för att kunna hålla fokus och inte balla ur. Jag behöver påminna hela tiden för att hålla den röda tråden igång. Det fungerar i klassen pga att inte alla är sådana. Det finns ju en anledning till att OBS-klasserna togs bort. De var rena katastrofen. Idag hjälper vi elever att lyckas i klassrummet snarare än påtalar alla misslyckanden.

Det fungerar ju så.länge övriga klassen sköter sig och är hyfsat självgående, men hur gör du när det är 5-6 sådana elever i en klass på 25?

Min erfarenhet är att när ledargestalterna i klassen är intresserade av skolarbetet så funkar klassen. När ledargestalterna skolmässigt är "negativa" ledare fungerar det sämre. Då spelar det ingen roll hur duktig lärare och föräldrar är.....

En av de största klasserna jag hade under mina lärarår var 28 st, den var en riktig guldklass och jag höjde rösten 2 ggr under 3 år utan överdrift.

Samtliga elever jobbade på lektionerna, det var lugnt och koncentrerat. En nykommen kille försökte en gång ställa till stök, men då reste sig klassens informella ledare upp och sa att "här jobbar vi på lektionerna", så gjorde inte den nya killen mer stök under tre år......

Jag vet inte om OBS- klasser är svaret, men jag tror att man i ämnen behöver kunna nivågruppera eleverna bättre, så att även de duktiga och ambitiösa eleverna någon gång kommer till sin rätt.
  • Anonym (Lärare)
    Plupp73 skrev 2016-03-20 12:32:22 följande:
    Det fungerar ju så.länge övriga klassen sköter sig och är hyfsat självgående, men hur gör du när det är 5-6 sådana elever i en klass på 25?

Min erfarenhet är att när ledargestalterna i klassen är intresserade av skolarbetet så funkar klassen. När ledargestalterna skolmässigt är "negativa" ledare fungerar det sämre. Då spelar det ingen roll hur duktig lärare och föräldrar är.....

En av de största klasserna jag hade under mina lärarår var 28 st, den var en riktig guldklass och jag höjde rösten 2 ggr under 3 år utan överdrift.

Samtliga elever jobbade på lektionerna, det var lugnt och koncentrerat. En nykommen kille försökte en gång ställa till stök, men då reste sig klassens informella ledare upp och sa att "här jobbar vi på lektionerna", så gjorde inte den nya killen mer stök under tre år......

Jag vet inte om OBS- klasser är svaret, men jag tror att man i ämnen behöver kunna nivågruppera eleverna bättre, så att även de duktiga och ambitiösa eleverna någon gång kommer till sin rätt.
    Ja att arbeta i smågrupper är en bra metod. Jag tycker mig se resultat när jag delat in min klass i flera grupper i vissa ämnen. Där blir det lugnare, alla får komma till tals och man intar en annan roll. Jag har ibland delat in efter nivå och ibland inte. Det beror på vad uppgiften handlar om. Ibland är det bra och ibland inte. Det är min erfarenhet. Jag tycker man få se på vad skolan och jag som lärare gör och har gjort för att fånga upp elever och skapa en god studiemiljö snarare än att se på hur eleverna är. Jag lyfter problemen bort från eleven. De där 5-6 st stökiga eleverna hade kanske inte blivit stökiga i rätt skolmiljö, bemötande och insatser. Mycket handlar om att anpassa kraven efter elevens förmåga.
Svar på tråden Stökigt i klass. Lärares el förälders ansvar att fixa?