Anonym (Lärare) skrev 2016-03-20 09:37:08 följande:
Hm nja. Att placera alla barn som har svårigheter av olika slag i ett och samma klassrum är ju bäddat för ännu mer svårigheter. Hur ska man kunna hjälpa dem om de är 15 st i en klass med 15 olika utmanande behov av stöd? Det blir knappast lugnare för dem och de är nog de som är i störst behov av lugn och ro. Dessutom mister de ju goda förebilder från den "vanliga" klassen. Hur ska urvalet ske vad gäller placering i denna klass? Vem ska välja ut dessa elever och vilka är kriterierna? Att bli utvald till att gå i OBS-klass sänker elevens självkänsla. Hur ska eleven bli bättre av en sämre självkänsla? Den är ju grunden till välmående och lärande. Kan du förklara vad du menar med att det är ett bra verktyg. Hur ska man arbeta i en sådan klass? Jag har en elev i min klass som behöver sitta längst fram i klassrummet. Hen behöver någon som sitter bredvid ofta för att kunna hålla fokus och inte balla ur. Jag behöver påminna hela tiden för att hålla den röda tråden igång. Det fungerar i klassen pga att inte alla är sådana. Det finns ju en anledning till att OBS-klasserna togs bort. De var rena katastrofen. Idag hjälper vi elever att lyckas i klassrummet snarare än påtalar alla misslyckanden.
Det fungerar ju så.länge övriga klassen sköter sig och är hyfsat självgående, men hur gör du när det är 5-6 sådana elever i en klass på 25?
Min erfarenhet är att när ledargestalterna i klassen är intresserade av skolarbetet så funkar klassen. När ledargestalterna skolmässigt är "negativa" ledare fungerar det sämre. Då spelar det ingen roll hur duktig lärare och föräldrar är.....
En av de största klasserna jag hade under mina lärarår var 28 st, den var en riktig guldklass och jag höjde rösten 2 ggr under 3 år utan överdrift.
Samtliga elever jobbade på lektionerna, det var lugnt och koncentrerat. En nykommen kille försökte en gång ställa till stök, men då reste sig klassens informella ledare upp och sa att "här jobbar vi på lektionerna", så gjorde inte den nya killen mer stök under tre år......
Jag vet inte om OBS- klasser är svaret, men jag tror att man i ämnen behöver kunna nivågruppera eleverna bättre, så att även de duktiga och ambitiösa eleverna någon gång kommer till sin rätt.