• maxxixx

Hjälp mig att ställa diagnos på närstående.

Hej familjeliv, det är så att jag o några andra lever med en person i ca 40 års ålder som är väldigt jobbig. Jag har själv funderat på vad det kan vara för fel på personen har även sagt åt personen att göra undersökningar men personen vägrar. Så här ligger det till:

? Personen tror sig att den aldrig gör fel

? Personen skiftar humör dagligen mer än 4 ggr. Hen kan vara jätte glad sen bli jätte arg och aggressiv på 10 sekunder.

? personen kommer inte överens med andra eftersom att personen ser sig själv som felfri och att folk som påpekar att hen gör fel är idioter.

? personen ger komplimanger att man är tex vacker o fin, men börjar sedan säga att man är ful, äcklig, tjock blandannat när den blir arg.

? Personen ljuger dagligen om små saker även stora saker.

? Personen får utbrott dagligen av aggressivitet då den skriker och hotar, ( kan kasta saker ). personen förnekar sedan att den kastat saker eller skrikit.

?Personen tror sig vara bättre än omgivningen.

Jag är ganska övertygad om stt det är något fel på personen.

Igår till exempel blev vi ovänner då började personen skrika åt mig och kastade en sak efter ca 20 min pratade personen som att det aldrig hänt för att sedan säga att det är tråkigt när JAG bråkar.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Hjälp mig att ställa diagnos på närstående.
  • Anonym (Jo)

Ring psykakuten. Åk dit med honom.

• Fröken Apelsin
    Anonym (Jo) skrev 2016-03-14 18:26:38 följande:

Ring psykakuten. Åk dit med honom.

Psykakuten gör inget åt det här, det är för akuta fall och om personen inte vill kontakta psyk är det inte mycket att göra.
  • Fröken Apelsin

Det jag spontant tänker på är borderline, bipolär och narcissistisk personlighetsstörning. Men det skulle kunna vara vad som helst eller inget alls. Du jan ju läsa på om de diagnoserna jag nämnde och kolla om du känner igen beteendet.

• Anonym (Jo)

Jag menade att det självklart är omöjligt att ställa en diagnos utan att en psykiatriker träffat kompisen. Går inte att göra på familjeliv. Man måste träffas IRL. För att få en helhet.

• neverpreggo

Har personen alltid varit så? Annars tänkte jag tumör eller liknande.

• ITpappan

Narcissist
    Borderline
    Bipolär
    Sociopat

Omöjligt att säga utan längre professionell utredning.

• Anonym (Jo)

Tror inte borderline i alla fall. Då brukar man vilja ta livet av sig. Alltså djup depression o problem med att känna sig ensam. Känner sig oälskade.

• Anonym (Öööh)

Man på dåligt humör??

Kvinna på PMS?? (eller menopaus)

Rymdvarelse i människodräkt...

Psykopat

Bipolär

Missbrukare/alkoholist

Förälder med tonårsbarn som drivs till vansinne av tonåringen, där sedan tonåringen hävdar att föräldern (eller styvföräldern) är sjuk för den inte vill lyda regler i huset...

Vad jag försöker säga är att det INTE går att diagnostisera via nätet... Vill personen inte söka hjälp för det som du uppfattar som sjukt beteende får du helt enkelt hoppas på att någon mer än dig ser det samma så kan ni kanske flera gå ihop och be personen söka hjälp 

• FruFlisan

Som flera redan skrivit beskriver du drag från bipolär och narcissism men givetvis kan det vara något annat eller drag från dessa samt fler diagnoser.

Svar på tråden Hjälp mig att ställa diagnos på närstående.