ytterkläder till dagis 2 åring!! tacksam för tips:)
Jag tycker det är svårt med ytterkläder till dagis. nu när det börjar bli vår ute, vilka kläder ska man ha?? skalkläder , galonisar, skaloverall och var köper man dessa?
Jag tycker det är svårt med ytterkläder till dagis. nu när det börjar bli vår ute, vilka kläder ska man ha?? skalkläder , galonisar, skaloverall och var köper man dessa?
På förskolan har vi alltid kört Kaxs skalkläder från Kappahl. Bra mellanprisalternativ (typ 600kr för byxa+jacka) som håller tätt och har praktisk utformning med bra regnluva och gott om reflexer. Fleecejacka under så här års när det bara är 0-10 grader.
Galonisar har vi alltid ett par hängandes på förskolan, personalen tycker det är bättre, men jag har aldrig märkt av att nån av ungarna blött igenom skalplaggen.
Det är svårt för vädret kan ju ändras inte bara mellan dagarna utan även under samma dag. Nu när det har varit runt 5 plusgrader har vi haft skalkäder och en fleecejacka under. Det hänger även ett par fleecebyxor på förskolan men de har han inte behövt. Han rör sig väldigt mycket när han är ute så han blir lätt varm. När det är lite kallare har han overall och regnar det har vi ett fleecefodrat galonställ som är hur bra som helst.
Vi ha skalkläder på barnen nu. Vinterjackorna är undanhängda. En tjock tröja under jackan, tunnare mössa tunna vantar och vinterskorna får hänga med ett tag till. Dom fryser definitivt inte. Snarare tycker dom det är skönt att slippa svettas.
Fodrade galonisar och tunn vinterjacka med tunn fleece under alt skaljacka och tjock fleece. Vinterskorna är på än. Tunna vantar (skalvantar eller stickade fingervantar) och tunn mössa.
Snart kör vi nog bara skal över vanliga kläderna.
Vi har skalkläder från PoP med ull eller fleece under. Vattentäta vinterkängor eller vanliga stövlar (just nu har ett barn fodrade stövlar med tunnare ullstrumpor i och ett barn ofodrade stövlar med ullsula och ullfrottéstrumpor). När det torkar upp lite byter vi ut vinterkängorna mot gympadojor med gore-tex. Barnet med de fodrade stövlarna kommer även att få ett par ofodrade nu snart.
4-5åringarna på äldstas förskola (har inte koll på de yngre barnen) har oftast fodrad galon har jag sett. Eftersom de barnen verkar ha ytterkläder som bor i torkskåpet medan jag kan räkna antalet tillfällen vi fått hem blöta kläder på ena handens fingrar har jag inte varit så sugen på att ta efter.
Yngsta går hos dagmamma och där verkar de flesta ha skalkläder efter påstötningar från dagmamman (flera barn har inte haft några vattentäta kläder när de börjat så det slutade med att hon skickade ut en klädlista)
Kaxs skaloverall. Överläset bäst. Fleece under.
Kax skaljacka och skalbyxa med fleecejacka under har min dotter. Köpt på kapp Ahl. Tunn mössa, fingervantar, vinterskor och fodrade gummistövlar. Fodrade regnkläder(stadium). Låter overallen hänga kvar ett tag till. Bra att ha dubbelt nu ett tag.
Vi har Didrikssons fodrade galonställ om det är blött och gegga. Jättebra tycker jag och tål att tvättas när det blir ofräscht och lortigt. Skalkläder mår ju inte bra av att tvättas. Vi har detta också men använder det om det är torrare ute.
Fodrat gallonställ om det är kallt. Är vädret som det var hos oss idag (varmt!), så blir det endast ett underställ och ofodrat gallonställ.
Skalkläder börjar jag med först nästa- eller nästnästa år, då sonen blivit "för gammal" för gallon.
Vi har fodrat galonställ till båda barnen. Sedan finns fleecekläder och ofodrat regnställ, så får personalen välja efter väder och temperatur. Fodrade stövlar finns där och vinterskorna har de dit och hem. Likaså regnvantar, tunnare mössa och vantar.