• koksflakt

Vaktmästare ska besikta (?) lägenhet (ej vid avflytt)?

Hej

Idag fick jag veta av vaktmästaren att han (ensam?) ska besikta (?) min lägenhet fast jag inte ens ska flytta ut. Enligt honom ska fler lägenheter än min också besiktas.

Vad betyder besikta?
    Vilka rum gäller det?
    Ska dom in i garderober, klädkammare, badrumsskåp?
    Kan man säga nej?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Vaktmästare ska besikta (?) lägenhet (ej vid avflytt)?
  • Sirensinside

Kan vara att han ska kolla skicket på lägenheten för möjlig renovering. Annars görs ju emellanåt besiktning av ventilation som behöver löpande underhåll för att fungera korrekt.

Han kommer ju informera när han kommer vad det är han behöver kolla på. Lite märkligt dock att han inte sa vad det gällde.

• Birgitta02

Om du inte är på gång att flytta ut eller sagt upp din lägenhet så har inte din vaktmästare rätt att "besikta" din lägenhet med mindre än att detta är i ett led av en renovering där de skall lägga arbeten på entreprenad. Varför frågar du inte din hyresvärd i vilket syfte detta sker?

• amalie79

Kan vara att man ska kolla på något särskilt men då brukar man berätta vad det är; fönster, ventilation, etc. Då går man till många lägenheter och det är ofta större projekt.

Är man lite medvetet vag så letar man ofta efter något man inte riktigt vill skylta med- typ det finns massa ohyra i huset och saneringen tar inte men man vill inte skapa panik, man misstänker olovlig andrahandsuthyrning/ försäljning av hyreskontrakt och vill kartlägga sina boende...

Bara exempel.

Fråga hyresvärden, fråga även grannarna om de också ska få besök!

• MymlanMy

Fel att de kalllar det besiktning om det utförs av en vaktmästare. En besiktning utförs av en certifierad besiktningsman. En vaktmästare ska nog bara kolla lägenhetens skick så att inga väggar är rivna eller så för han har ingen eg kompetens att besiktiga.

• Santin
    MymlanMy skrev 2016-03-15 14:51:49 följande:

Fel att de kalllar det besiktning om det utförs av en vaktmästare. En besiktning utförs av en certifierad besiktningsman. En vaktmästare ska nog bara kolla lägenhetens skick så att inga väggar är rivna eller så för han har ingen eg kompetens att besiktiga.

Vid alla mina flyttar från hyreslägenheter har det varit vaktmästaren som besiktar.

Till ts. Hade frågat hyresvärden varför det ska ske en besiktning.
  • Virriga Vera
    MymlanMy skrev 2016-03-15 14:51:49 följande:

Klart att en vaktmästare kan besiktiga och visst kan han ha kompetens att göra en besiktning. Det beror ju alldeles på vad det är för sorts besiktning han gör. Du vet väl att besiktning är ett annat ord för inspektion, kontroll och att det inte är något som man måste vara certifierad för att göra.
  • koksflakt
    Birgitta02 skrev 2016-03-15 14:41:03 följande:

Om du inte är på gång att flytta ut eller sagt upp din lägenhet så har inte din vaktmästare rätt att "besikta" din lägenhet med mindre än att detta är i ett led av en renovering där de skall lägga arbeten på entreprenad. Varför frågar du inte din hyresvärd i vilket syfte detta sker?

Känns lite konstigt att fråga, då kanske man drar strålkastarljuset på sig och får "besiktningar" lite då och då varje månad. Det är min erfarenhet av lägenhet, ju mer man stretar emot, desto mer vill dom "leka".
  • koksflakt
    amalie79 skrev 2016-03-15 14:46:21 följande:

Kan vara att man ska kolla på något särskilt men då brukar man berätta vad det är; fönster, ventilation, etc. Då går man till många lägenheter och det är ofta större projekt.

Är man lite medvetet vag så letar man ofta efter något man inte riktigt vill skylta med- typ det finns massa ohyra i huset och saneringen tar inte men man vill inte skapa panik, man misstänker olovlig andrahandsuthyrning/ försäljning av hyreskontrakt och vill kartlägga sina boende...

Bara exempel.

Fråga hyresvärden, fråga även grannarna om de också ska få besök!

Om dom misstänker ohyra (låter ju rimligt), var i lägenheten vill dom kolla? Hur lång tid tar det? Vid avflytning kollar dom ju överallt (lådor, garderober, klädammare osv.) men nu bor jag ju här och vill ha ett privatliv.
  • MymlanMy
    Virriga Vera skrev 2016-03-15 17:29:18 följande:

Klart att en vaktmästare kan besiktiga och visst kan han ha kompetens att göra en besiktning. Det beror ju alldeles på vad det är för sorts besiktning han gör. Du vet väl att besiktning är ett annat ord för inspektion, kontroll och att det inte är något som man måste vara certifierad för att göra.

Det är möjligt du har rätt om ordets betydelse men jag anser det fel att använda det slentrianmässigt och av vem som helst. Det sänder helt fel signaler. Vid ett lägenhetsköp råkade jag själv utför ett missförstånd pga att vicevärden slarvigt sa att lägenheten skulle besiktigas innan jag fick tillträde. Det var inte alls någon besiktning i ordets rätta bemärkelse vilket jag senare fick erfara då det fanns massor att anmärka på (t.ex felinstallerade vattenledningar som kunde orsakat stor skada). Om jag i stället fått veta att bostadsrättsföreningen enbart ämnade göra en allmän inspektion hade jag naturligtvis själv konsulterat en certifierad besiktningsman innan köpet.
  • Virriga Vera
    MymlanMy skrev 2016-03-15 19:38:59 följande:
    Det är möjligt du har rätt om ordets betydelse men jag anser det fel att använda det slentrianmässigt och av vem som helst. Det sänder helt fel signaler. Vid ett lägenhetsköp råkade jag själv utför ett missförstånd pga att vicevärden slarvigt sa att lägenheten skulle besiktigas innan jag fick tillträde. Det var inte alls någon besiktning i ordets rätta bemärkelse vilket jag senare fick erfara då det fanns massor att anmärka på (t.ex felinstallerade vattenledningar som kunde orsakat stor skada). Om jag i stället fått veta att bostadsrättsföreningen enbart ämnade göra en allmän inspektion hade jag naturligtvis själv konsulterat en certifierad besiktningsman innan köpet.
    Men det är ju 2 helt olika sorters besiktning. Vaktmästaren gör en slutbesiktning inför en utflyttning och det är det han skall göra. Jag tycker inte alls det är fel ord, för det är precis det han gör. det finns ju massor av olkia besiktningar och alla är olika. Besiktningsman är ju inte en skyddad titel på något sätt.
  • Birgitta02
    koksflakt skrev 2016-03-15 17:36:06 följande:
    Känns lite konstigt att fråga, då kanske man drar strålkastarljuset på sig och får "besiktningar" lite då och då varje månad. Det är min erfarenhet av lägenhet, ju mer man stretar emot, desto mer vill dom "leka".
    Nej, det fungerar inte så. Det är ditt hem, och du har all rätt i världen att fråga varför vaktmästaren ska ha tillgång till ditt hem! Ring hyresvärden då!
    Det är ju ifrågasättanden som gör att man inte släpper in vem som helst. Åldringsrånare ringer i förväg och berättar att de ska kontrollera ventilation, vatten etc. Och intet ont anande så släpper dessa människor in rånare. Så ring till din hyresvärd. Din vaktmästare är ganska korkad om han inte ger information om varför han vill ha tillträde till din bostad.
  • Butterscotch

Det gjorde ont såklart men helt klart överkomligt tycker jag. Det var definitivt en riktigt cool upplevelse, kroppen visste precis vad den höll på med! Den känslan önskar jag alla kvinnor. Att skaffa fler barn och gå igenom det igen låg inte på topplistan direkt efteråt om man säger så men det funkar ju så finurligt att minnet bleknar med tiden.

• Butterscotch
    Butterscotch skrev 2016-03-19 13:16:27 följande:

Det gjorde ont såklart men helt klart överkomligt tycker jag. Det var definitivt en riktigt cool upplevelse, kroppen visste precis vad den höll på med! Den känslan önskar jag alla kvinnor. Att skaffa fler barn och gå igenom det igen låg inte på topplistan direkt efteråt om man säger så men det funkar ju så finurligt att minnet bleknar med tiden.

Ha ha, trodde att jag var i en helt annan tråd. Sorry
Svar på tråden Vaktmästare ska besikta (?) lägenhet (ej vid avflytt)?