• stjärnasomärdin

Bebis första tand är gul

Undrar om någon varit med om att er bebis fått en gul tand? Alltså att den varit gul när den växt upp redan? Och i så fall om ni fått någon info om vad det kan bero på? Har googlat men hittar inget och har inte besök på BVC för ännu mitten på april så tänkte jag kollar här först om någon vet innan jag ringer!

• Svar på tråden Bebis första tand är gul
  • MammAmma

Defekt mineralisering? Min yngsta har så på flera av sina tänder i överkäken.

• Milleman

Har bebisen slagit i munnen någon gång?

BVC tar nog inte tag i tandfrågor. Ring tandläkaren och fråga om de kan titta på den.

Jag är född med mineraliseringsstörning i tänderna men mina var inte gula när de kom upp.

• stjärnasomärdin
    MammAmma skrev 2016-03-15 15:45:39 följande:

Defekt mineralisering? Min yngsta har så på flera av sina tänder i överkäken.

Skall läsa på om det! Var tänderna så redan när de kom upp då? Hennes tand är inte fullt uppväxt än men har skiftar i gult hela vägen!
  • stjärnasomärdin
    Milleman skrev 2016-03-15 17:43:30 följande:

Har bebisen slagit i munnen någon gång?

BVC tar nog inte tag i tandfrågor. Ring tandläkaren och fråga om de kan titta på den.

Jag är född med mineraliseringsstörning i tänderna men mina var inte gula när de kom upp.

Nej hon har inte slagit i sin mun och tanken har varit så sedan vi först såg den, förra veckan. Skall ringa tandläkaren och se om de har möjlighet att svara på frågor kring detta och eventuellt också kolla på henne. Känns bättre att ringa dit än att ringa BVC.
  • LillaLoppi

Tänder som slagits i innan de kommit upp, brukar ha som "vita små moln" på sig. Det är dock ytterst sällsynt på de första tänderna, men mer vanligt på de permanenta tänderna (oftast sker det genom att en mjölktand slås upp i tandköttet och krockar med den nya tanden som ligger bakom).

En grå tand innebär att tanden inte får någon syretillförsel, för att kärlen i tanden sakdatas. Detta sker när en tand slagits i. En grå tand kan återuppta "andningsförmågan" och bli vit, och helt återställd, igen.

En gul tand; jag skulle gissa på brist av något slag. Näring, vitamin, mineral, etc.

• LillaLoppi
    LillaLoppi skrev 2016-03-16 08:13:38 följande:

Tänder som slagits i innan de kommit upp, brukar ha som "vita små moln" på sig. Det är dock ytterst sällsynt på de första tänderna, men mer vanligt på de permanenta tänderna (oftast sker det genom att en mjölktand slås upp i tandköttet och krockar med den nya tanden som ligger bakom).

En grå tand innebär att tanden inte får någon syretillförsel, för att kärlen i tanden sakdatas. Detta sker när en tand slagits i. En grå tand kan återuppta "andningsförmågan" och bli vit, och helt återställd, igen.

En gul tand; jag skulle gissa på brist av något slag. Näring, vitamin, mineral, etc.

Förkalkning i kärlen som leder till tanden.
    Människor som har bitvis med förkalkning i andra kärl, kan lätt bli gula under ögon, på händer, osv.
    Jag skulle gissa att det är en förkalkning.
  • stjärnasomärdin
    LillaLoppi skrev 2016-03-16 08:13:38 följande:

LillaLoppi skrev 2016-03-16 08:16:18 följande:

Människor som har bitvis med förkalkning i andra kärl, kan lätt bli gula under ögon, på händer, osv.

Men är detta verkligen aktuellt för helammande bebisar? ????
  • LillaLoppi
    stjärnasomärdin skrev 2016-03-16 08:23:49 följande:
    LillaLoppi skrev 2016-03-16 08:16:18 följande:

Men är detta verkligen aktuellt för helammande bebisar? ????
    Det kan det ju vara om det är så att du exempelvis bantar?, eller helt enkelt inte får i dig dina livsnödvändiga vitaminer och mineraler. - MEN, jag tror inte att det har med det att göra, utan problemet ligger snarare i hur ditt barn tar upp (eller i detta fall inte tar upp) vissa ämnen.
    Är det en förkalkning så har det inte heller något med amning, ersättning, fast föda, etc. att göra.
  • stjärnasomärdin

Tack för ditt svar! Jag vände mig till vår tandläkare nu och har fått en tid då de skall kolla på tanden, får se vad de säger sen :)

LillaLoppi skrev 2016-03-16 08:27:46 följande:

Det kan det ju vara om det är så att du exempelvis bantar?, eller helt enkelt inte får i dig dina livsnödvändiga vitaminer och mineraler. - MEN, jag tror inte att det har med det att göra, utan problemet ligger snarare i hur ditt barn tar upp (eller i detta fall inte tar upp) vissa ämnen.

Är det en förkalkning så har det inte heller något med amning, ersättning, fast föda, etc. att göra.

• LillaLoppi
    stjärnasomärdin skrev 2016-03-16 08:53:12 följande:

Tack för ditt svar! Jag vände mig till vår tandläkare nu och har fått en tid då de skall kolla på tanden, får se vad de säger sen :)

Bra att du tar tag i det på en gång.
  • stjärnasomärdin

Ja men det är lika bra! Fick tid redan i morgon så får vi se vad de säger :)

LillaLoppi skrev 2016-03-16 08:57:05 följande:

Bra att du tar tag i det på en gång.

• telly
    stjärnasomärdin skrev 2016-03-16 09:36:32 följande:

Ja men det är lika bra! Fick tid redan i morgon så får vi se vad de säger :)

Vad sa dom då?
  • LillaLoppi

Glömde nämna det uppenbara; det skulle ju kunna vara en emaljstörning. Det hade mitt eget barn på några mjölkisar. Fast jag minns inte att de var gula direkt när de kom upp? Åandrasidan så satt de tänderna längre in i munnen, så jag kanske inte tänkte på det först. Jag upptäckte det först då det uppstod en svart prick på varje tand som var skadad.

• stjärnasomärdin

Defekt mineralisering sade tandläkaren, även om det är vanligast på de permanenta tänderna. Hon tyckte dock inte att det var så mycket och vi ska bara borta som vanligt och så kommer de kolla på den igen på besöket vid ett år. Hur som var det ingen fara!

Svar på tråden Bebis första tand är gul