• Tom Araya

Bättre skola - hur?

Skolan i Sverige påstås bli allt sämre och resultaten sjunker.
    Vad bör man göra åt det?
    Hur ska skolan lyckas förbättra sig och vad är egentligen bra respektive dåligt?
    Vilket ansvar har föräldrar och elever i utvecklingen?

www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19175087.ab

www.dn.se/valet-2014/reinfeldt-lagger-skulden-for-svaga-skolresultat-pa-s/

www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/ledarskap-organisation/strukturella-faktorer/strukturella-orsaker-till-sjunkande-skolresultat-1.189964

www.aftonbladet.se/nyheter/article17949767.ab

www.metro.se/nyheter/invandring-paverkar-skolresultat/Hdzpcn!yPZXlSzzFgM78tXwR3Bw/

www.metro.se/nyheter/invandring-paverkar-skolresultat/Hdzpcn!yPZXlSzzFgM78tXwR3Bw/

www.dn.se/stories/sveriges-fallande-skolresultat/

• Svar på tråden Bättre skola - hur?
  • Elijana8

Vi måste se på utbildning på ett helt nytt sätt. Det är fullkomligt vansinne att tro att alla elever ska gå i takt i 10 år och lära sig exakt lika snabbt. Gör istället all utbildning, från förskoleklass och uppåt, till projekt/delar som varje elev går igenom och gör ett slutprov på, i helt sin egen takt. Det skulle göra att vissa elever kunde gå igenom vissa kurser väldigt snabbt och självständigt och därför frigöra resurser till elever som behöver mer lärarledd tid. Det skulle också göra att alla elever får sin studiegång helt anpassad efter sig -. tex har man lätt fört svenska och "tentar av "  dessa kurser snabbt medan man kanske har svårare för matematik och där får hjälp av en lärare och får mer tid på sig. Alla kurser skulle avslutas med ett typ "nationellt prov" (skulle finnas massor av frågor i ämnet i en provbank som slumpades ut, så att alla elever får olika frågor - fuskrisken minimeras, och frågorna ska naturligtvis vara likvärdiga för att checka av rätt saker) för att se att eleven verkligen har kunskapen för kursen. Har man inte det får man gå kursen igen (eller delar av kursen). Låt även elever börja både hösttermin och vårtermin, eftersom skolan redan då är så flexibel med dessa kurser spelar det ingen egentlig roll när eleverna börjar.

• FDlärare

Om du fimpar det som kallas för inkludering har du typ löst hälften av skolans problem. I alla fall för de normalbegåvade eleverna som inte drivs av att förstöra lektionerna.  OBS-klasserna försvann någon gång på tidigt 2000-tal för att politiker ansåg att det var synd om de elever som hamnade i de här klasserna.  Idag har du 2-4 elever som kan förstöra för en hel klass om 35 elever.

Det är helt vansinnigt. Om du bara fick ned ljudnivån i klassrummet hade det gjort otroligt mycket för eleverna och lärarna. Tyvärr är det omöjligt eftersom vänsterpolitiker och lärarkåren (och fackförbund) tycker det är mysigt med stökiga klassrum. De har någon form av morbid inställning till detta. Jag arbetade två år på högstadiet som lärare och det var nog de värsta två åren i mitt arbetsliv.

Om man nu måste arbetar på högstadiet kan jag varmt rekommendera någon av de högpresterande Montessoriskolorna. Från ett lärarperspektiv är det rätt skönt eftersom eleverna sitter litet över allt i skolan. 

• Scooter85

Skolan som sådan är mycket bättre nu än för en generation sedan, att resultaten sjunker beror snarare på förändringar i samhället i stort. Be en äldre lärare jämföra det genomsnittliga elevunderlaget idag med elever då, ifråga om t ex beteende, koncentrationsförmåga, uppfostran, förkunskaper hemifrån, kunskaper i svenska språket vid skolstart...

• FDlärare
    Scooter85 skrev 2017-10-24 01:09:46 följande:

Skolan som sådan är mycket bättre nu än för en generation sedan, att resultaten sjunker beror snarare på förändringar i samhället i stort. Be en äldre lärare jämföra det genomsnittliga elevunderlaget idag med elever då, ifråga om t ex beteende, koncentrationsförmåga, uppfostran, förkunskaper hemifrån, kunskaper i svenska språket vid skolstart...

Arbetar du i en skola? Vet du hur det ser ut? Det finns inte en lärare som orkar med att arbeta i skolan längre och jag lämnade skolan för flera år sedan. Det är bra mycket värre nu. Vidare så sjunker resultaten i skolan och de har gjort det relativt länge. Skillnaden är dock inte signifikant för svenska barn. Det är invandrarbarnen som har svårt att klara kunskapskraven. Egentligen spelar det ingen roll eftersom lärarna och deras fackförbund inte vill återgå till den gamla mer auktoritära skolan. Det fungerade inte bra men det som faktiskt var bra var att elever som inte platsade akademiskt eller socialt försvann från skolan. De här barnen tar enormt mycket tid för lärare att hantera. 

• Scooter85
    FDlärare skrev 2017-10-24 01:17:40 följande:

Arbetar du i en skola? Vet du hur det ser ut? Det finns inte en lärare som orkar med att arbeta i skolan längre och jag lämnade skolan för flera år sedan. Det är bra mycket värre nu. Vidare så sjunker resultaten i skolan och de har gjort det relativt länge. Skillnaden är dock inte signifikant för svenska barn. Det är invandrarbarnen som har svårt att klara kunskapskraven. Egentligen spelar det ingen roll eftersom lärarna och deras fackförbund inte vill återgå till den gamla mer auktoritära skolan. Det fungerade inte bra men det som faktiskt var bra var att elever som inte platsade akademiskt eller socialt försvann från skolan. De här barnen tar enormt mycket tid för lärare att hantera. 

Ja, jag är lärare. Som jag skrev så varierar arbetsmiljön säkert, och jag kan inte uttala mig så noga om skolor i andra kommuner. På vår skola trivs flertalet. Under de 14 år jag arbetat här är det en lärare tror jag som lämnat yrket av eget val så att säga.

Men jag skriver ju att resultaten sjunker? Läste du inlägget? Att elevunderlaget är svagare, så är det. Det är fler barn som har diagnosproblematik, koncentrationssvårigheter, trasiga hemförhållanden, inte är svenskspråkiga, är lata pga curling, osv. Klart det påverkar resultaten. Föräldrarna har ju också betydelse här. Förr när läraren ringde hem när en elev misskött sig så fick eleven sig en utskällning när hen kom hem, idag får läraren en utskällning av föräldern istället.
  • Tom Araya
    Scooter85 skrev 2017-10-24 01:09:46 följande:

Är den? På vilka sätt då?
    Scooter85 skrev 2017-10-24 01:37:20 följande:
    Ja, jag är lärare. Som jag skrev så varierar arbetsmiljön säkert, och jag kan inte uttala mig så noga om skolor i andra kommuner. På vår skola trivs flertalet. Under de 14 år jag arbetat här är det en lärare tror jag som lämnat yrket av eget val så att säga.

Men jag skriver ju att resultaten sjunker? Läste du inlägget? Att elevunderlaget är svagare, så är det. Det är fler barn som har diagnosproblematik, koncentrationssvårigheter, trasiga hemförhållanden, inte är svenskspråkiga, är lata pga curling, osv. Klart det påverkar resultaten. Föräldrarna har ju också betydelse här. Förr när läraren ringde hem när en elev misskött sig så fick eleven sig en utskällning när hen kom hem, idag får läraren en utskällning av föräldern istället.
    Jag anser att skolan och föräldrarna måste gå hand i hand i detta.
    Skolan måste genomgående hålla hög nivå i att hantera det du räknar upp, för att inte förstärka bristerna som ligger hos eleven eller i hemförhållandena.
    Om skolan exempelvis är dåliga på att upprätthålla ordning så påverkar det hela skolmiljön för alla elever och all personal, även om föräldrarna i de flesta fall gör sitt bästa i fostran.
Svar på tråden Bättre skola - hur?