• NSJC

Förstör tvättmaskinen kläderna?

Jag tvättar kläder i 30-40 gr med låga centrifugering (400-800 varv).

Oftast på vanliga bomullsprogramet. Jag använder inte sköljmedel och torktumlar ej.

Vi har eget brunnsvatten och jag använder grumme flytande tvättmedel.

Kläderna jag tvättar blir ofta slitna efter tvättningen, kläder från ex Geggamoja, POP, MeandI och liknande kvalitetskläder blir utnötta och blekta. De blir lite noppriga, uppluckrade och urblekta efter bara någon tvätt. Min granne har samma vatten och tvättmedel som jag och hennes kläder blir inte så.

Kan det vara så att det är själva tvättmaskinen som sliter på kläderna efter få tvättar? Jag köper i så fall en ny tvättmaskin, men tråkigt om problemet skulle kvarstå även om jag bytt tvättmaskin.

• Svar på tråden Förstör tvättmaskinen kläderna?
  • Fia 28

Det är inte så att du använder för mycket tvättmedel?

• Lena

Kardborreband och öppna dragkedjor sliter mycket på kläderna.

• riboflavin

Är plaggen bomullskläder som ska tvättas i låga temp? Annars har du problemet där, följ tvättråden.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Lowika

Kvalitetskläder? Designkläder skulle jag kalla det.... läs valfri traderaannons om t.ex. meandi "noppigt/tvättblekt som meandi ofta blir".... osv osv. Förstår inte varför de är så poppis....

Tvätta för kallt kan faktiskt orsaka framförallt färgförluster. Finns inget som säger att det är bra att tvätta kallt.

• AnnaZL
    Lena skrev 2016-03-16 13:09:33 följande:

Kardborreband och öppna dragkedjor sliter mycket på kläderna.

Har du följt tvättråden och de blir noppiga och urblekta skulle jag rekomendera att du reklamerar plagget.

På 70-talet ärvdes PoP från syskon till syskon till kusiner utan problem.

När jag själv fick barn var kvaliteten milt sagt inte densamma. Tom gummistövlar slets ut innan 3-åringen växt ur dem. Jag lämnade tillbaka. Producenterna ska ta sitt ansvar och inte sälja undermålig kvalitet som bidrar till mer miljöförstöring än nödvändigt. Så länge folk sväljer det kommer de forsätta.
  • NSJC

Tack för svaren. Det var fel att kalla det kvalitetskläder, håller med om att det inte är det. Det som är konstigt är att grannens kläder oftast inte blir så när hon tvättar då vi tvättar lika fast med olika tvättmaskiner. Jag använder lite tvättmedel. Det borde inte vara tvättmaskinens "fel". Den är 7 år gammal så väntar med att köpa en ny tills det verkligen behövs. 

Svar på tråden Förstör tvättmaskinen kläderna?