• tiramisu

Nu peppar vi varandra att komma i form igen!

Vilken bra tråd! Jag hoppar in. Viktuppgången var 14 kg under graviditeten. Dottern föddes för fem månader sedan. Nu är det 5 kg kvar till startvikten före graviditeten. Vågen har stått stilla de senaste två månaderna.

Promenerar med barnvagnen varje dag. Började träna med Mamma mage-appen i maj. Magen är mindre putig sedan jag började med appen, men vikten är detsamma.

• tiramisu
    Tina81 skrev 2016-06-04 00:38:25 följande:

Kul att du joinar! Den appen är bra! Jag körde intensivt 3 pass om dagen och magen blev mkt bättre ( men en bra bit kvar).

Också 5 kg kvar, går bättre och bättre! Räknar du kalorier?

Nej, jag räknar inte kalorier. Jag försöker äta nyttigt - mycket grönsaker.

Wow, 3 pass om dagen! Jag kör igenom alla övningar på min nivå varje dag plus en promenad. Det är lagomt för mig.
  • tiramisu
    Darimna skrev 2016-06-05 09:33:52 följande:

Hej tjejer...

Jag har inte hört av mig på någon månad. Men kul att ni fortsätter ändå

Jag gav upp träning och mammamagen och allt i början av maj när jag upptäckte att jag var gravid igen Kände dock att jag inte skulle klara en till graviditet på en gång eftersom min kropp är långt ifrån återställd efter den förra. 

Så jag har haft några omtumlande jobbiga veckor nu, men nu är det över och igår tog jag upp yogan igen. 

Gick ner ett par kilo på köpet i alla fall... 

Tufft! Hoppas du mår bättre. Kul att du tog upp yoga igen.

Jag kör också yoga ibland, men jag är en nybörjare (började efter jag fick barn).
  • tiramisu
    Blicka skrev 2016-06-05 10:36:25 följande:

Tufft men kul att du är tillbaka. Här har träningen legat nere sen mitten av maj pga förkylning o nu återhämtar jag mig från lunginflammation. Tufft när jag helst bara vill fortsätta komma igång med löpträningen...

Jobbigt med lunginflammation. Hoppas du mår bättre snart.
  • tiramisu
    Darimna skrev 2016-06-07 13:13:55 följande:

Tack. Ja nu mår jag typ okej igen. Lite låga värden att få upp bara så äter kosttillskott. 

Jag är också som en nybörjare nu känner jag. Så stel och svag och otränad så det är svårt att motivera att göra det. Blir liksom mest tråkigt och frustrerande att jag inte kan göra det jag kunde göra förut när jag tränade mer aktivt (för ett år sedan gick jag på birkam yoga varje vecka och älskade det)

Men det är därför jag startade den här tråden, för att fortsätta påminna mig själv om att göra lite varje dag och förr eller senare kommer jag ha styrka och smidighet igen som förut. Har alltid haft sjukt dåligt tålamod med mig själv

Det är trist att en del yogaövningar inte kan göras. Jag känner mig så stel i kroppen och otränad.

Bikram yoga har jag inte provat. Går du på pass?

Jag gör yoga hemma på yogamattan. Det får duga för nybörjaren som prövar sig fram.
  • tiramisu

De senaste två veckorna har jag promenerat ungefär fem dagar i veckan. Känns inte så kul att promenera i regnet så de dagar som de regnat mycket har jag varit inne.

Mamma-mage har jag tränat nästan varje dag. Magen sjunker för varje dag, men jag vet inte om det beror på appens övningar eller inte, men jag gillar resultatet. Magen börjar likna sig själv igen.

Det är fortfarade kilon kvar till vikten före graviditeten. Kämpar vidare.

Hur går det för er?

• tiramisu
    Tina81 skrev 2016-06-19 04:07:15 följande:

Bra jobbat med appen, tror absolut att det är den träningen du märker resultatet av! Min mage blev gradvis mindre sladdrig, delningen gick ihop och nu är den fast och hårdareigen. Den putar lite fortfarande så jobbar vidare, nu med plankor enl Olgas mammaträning (man måste hålla in magen samtidigt).

Har gått ner ett kg till och det går framåt! Fått lite skador som jag haft sen tidigare så lite rehab innan jag kan börja med min bollsport igen.

Hoppas jag kan sluta räkna kalorier snart..:)

Går du på mammaträning med Olga? Är det pass eller kör du själv med Olgas bok?

Jobbigt med skador. Hoppas de läker bra så att du kan börja med bollsport snart.
  • tiramisu
    Blicka skrev 2016-06-19 17:09:36 följande:

Första rundan på en månad! O mammamageträning på det. Nu är jag igång, hoppas jag.

Super, kul att du är igång igen!
  • tiramisu
    HonanHöna skrev 2016-06-20 17:18:19 följande:

Får man hoppa in här? :) Fick en liten dotter för 16 dagar sen o försöker nu bli av med mina extra kg (26)!

Hej och välkommen till tråden!

Jag tränar med appen mammamage och går barnvagnspromenader. Har även tränat yoga och simning efter förlossningen. Min dotter är fem månader. Målet är att gå tillbaka till vikten före graviditeten.

Går du också promenader? Vilken typ av träning gillar du?
  • tiramisu
    Blicka skrev 2016-06-24 16:11:07 följande:

Fick sällskap av sambon på en runda idag i spåret. Kör efter appen c25k o den är riktigt bra. Börjar med korta löpintervaller för att sakta öka på. Kul! Nu midsommarmiddag om en stund.

Åh, träning med intervaller är superbra! Själv älskar intervallsträning på konditionsmaskiner på gymmet.

Ska kolla in appen som du skrev om.
  • tiramisu
    Tina81 skrev 2016-06-24 17:33:10 följande:

Kör själv med lite övningar från boken och lite gott och blandat med andra övningar. Nu har jag fått ok på att träna allt efter graviditeten, ska bara rehaba idrottsskadorna lite till :)

Hur går det för er?

Här har jag gått rätt stadigt ner i vikt med Lifesum. Längtar efter att slippa ligga på kaloriunderskott.

Har testat lite, inte ätardagar, utan snarare "ätarmåltider" på helger och ändå gått ner. Lite orolig för midsommar, försöker sköta mig hyfsat med alla frestelser. Innan kunde jag äta obegränsat utan att något hände och har tyvärr vant mig vid det beteendet..

Ah, du tränar med Olgas bok. Hoppas rehaben går bra så att du får träna bollsport snart igen.

Själv tränar jag fortfarade Mammamage-appen och är på sista nivån och massor barnvagnspromenader. Magen ser sig lik ut. Nu är det bara kilon till vikten före graviditeten att jobba på.

Jag skaffade Lifesum-appen som du nämnde. Jag är vanligtvis inget fan av att räkna kalorier, men appen var lätt att använda. Gilla att appen dessutom håller reda på hur mycket vatten som dricks under dagen!

Hur går det för er andra?
  • tiramisu
    Darimna skrev 2016-07-02 14:03:34 följande:

Ytterligare ett par veckor har gårtt då jag helt prioriterat bort träning med ursäkt att det är så mycket att planera och fixa med midsommar, dotterns födelsedag m.m.

Men inser samtidigt att vi ju INTE prioriterar bort att titta på TV ett par timmar innan läggdags och en del dataspel och annat tidsfördriv blir det också under dagen de flesta dagarna. Sant att man behöver koppla av när det är mycket stress och planering, men man behöver träna också. Och det räcker med 15 minuter om dagen tycker jag.

Så nu har jag satt larm varje förmiddag kl 10 (den tid då det är allra troligast att jag är hemma och inte har superbråttom till något annat viktigt) då jag bara måste bryta allt och ta 15 minuter att träna. 

Klarar jag det en månad utan undantag (att behöva flytta det till en annan tid på dagen är okej) så ska jag fira med ett fint restaurangbesök. 

Tack för att ni håller igång tråden också, den hjälper mig att inte "glömma bort" att det är viktigt, även när det inte går så bra för mig

Kram på er

Jättebra tips att sätta på alarmet och ta 15 minuters träning. Det är klart att du ska fira med ett restaurangbesök som belöning! Vilken "god" morot!
  • tiramisu
    Blicka skrev 2016-07-03 21:44:51 följande:

Platt mage känns som ett minne blott ;) men är nöjd på det stora hela i o med att min magmuskeldelning gått ihop. Är väldigt glad för det! Idag blev det en löprunda. Kul!

Skönt att muskeldelningen gått ihop. Det viktiga är att du känner dig nöjd i det stora hela.

Bra att du håller i gång med löprundor.
  • tiramisu
    HonanHöna skrev 2016-07-03 22:25:35 följande:

Hur längesen fick ni alla era barn? :)

Jag fick barn i januari. Har ca 4 kg kvar till startvikt. Gick upp ca 14 kg under graviditeten.

Brukar ha bra kost annars, men de har blivit fler glassar än vanligt nu när sommarvärmen tagit över stan.
  • tiramisu
    HonanHöna skrev 2016-07-07 12:41:47 följande:

Haha strax utanför Göteborg. Här har det regnat i stort sett varje dag sen midsommar

Oj, regn varje dag! Det var trist.

Vi har mest sol , men det har inte varit så varmt den senaste veckan. Ca 20 grader idag. Utmärkt väder att promenera i tycker jag. Idag kom regnet. Det är fortfarande mörka moln kvar. Hoppas det blir bättre till nästa vecka.
  • tiramisu
    HonanHöna skrev 2016-07-08 08:37:44 följande:

Nä ja vet :) jag promenerar bara o använder min croissanter, plus mamma mage appen, allt har ja kollat me min bm om det e okej, så gör inget ja inte ska än :) vill som du säger, inte pajja nått.

Ah, förlossningen var i juni. Jag håller med de andra. Det är jättebra att du börjar försiktigt. Stressa inte upp dig om vikten. Fokusera på att må bra. Sköt om dig.
  • tiramisu
    Tina81 skrev 2016-07-08 18:26:03 följande:

Det låter bra att börja försiktigt!

Idag kom jag in i mina jeans jag hade innan jag blev gravid!!:) De sitter ju lite tightare och så men ändå, ett framsteg! Nu på väg till vänner och sen till landet! Kommande vecka kommer bli tuff med massa frestelser...

Wow, skönt att kunna ha sina vanliga kläder igen! Jag har börjat använda några toppar från förr, men kjol och byxor passar fortfarande inte.

Gillar skarpt Lifesum som du nämnde. Lätt att använda. Skönt att den håller koll på kaloriintag. Jag överskrider oftast kolhydrater (enligt appen) trots att jag äter mindre av dem än innan graviditeten. Men jag är en person som behöver kolhydrater, så fort jag äter mindre av dem så tappar jag i vikt.

Gillar också att det går att "tjäna in" kalorier genom träningsaktiviteter. Tycker det är underbart att shopping räknas som träning! Jag kunde unna mig en glass ikväll utan att överskrida fett- och kaloriintaget.
  • tiramisu
    Teddis skrev 2016-07-09 21:33:13 följande:

Gått 1,5 mil. Ska springa nu. Dricker Shakespeare och äter mindre o bättre kolhydrater. 10 kilo ska bort till september.

Skönt med en långpromenad! Bra jobbat!

Jag har inte läst alla sidor i tråden. När var förlossningen?
  • tiramisu

Hej!

Nu har jag hittat tillbaka till denna tråd.

Jag har gått ned mina gravidkilon och väger samma vikt som före, men behöver träna för att komma i form igen. Började med yoga hemma ett tag, men nu är det bara hemmaträning med utfall och knäböj ibland.

Måste komma igång med konditionsträning. Har bokat en träningsdejt med en kompis nästa vecka.

• tiramisu
    Darimna skrev 2016-11-06 16:46:39 följande:

Senaste grejen för mig nu är en app som heter 7 minuters träning

Den är verklgien toppen, man blir helt slut om man följer programmet 7min, första gågnerna klarade jag det inte ens, men efter bara 3-4 gånger gick det jättemycket lättare. Och man kan liksom inte skylla på att man inte hinner

Låter som en intressant app. Måste kolla in den. Tack för tipset!
Svar på tråden Nu peppar vi varandra att komma i form igen!