• Anonym (Ledsen mamma)

Hur delas vårdnaden upp??

Jag och min sambo har precis separerat, på mitt initiativ. Vi har en dotter på tre år. Hon har varit med mig i stort sett varje dag sedan hon föddes. Det är hon och jag liksom. Hon har varit med mig överallt och mycket bara för att pappan har tyckt det varit jobbigt att ha henne. Nu när vi separerat säger han att han ska ha henne varannan vecka och han har bestämt att han skulle hämta henne i fredags efter förskolan och att jag skulle hämta henne fredagen därpå. Hon brukar vara ledig fredagar och då brukar vi hitta på något roligt som tex åka och bada, hälsa på någon, åka till lekland eller liknande. Det är ju slut på det nu då om hon ska lämnas på förskolan då. Tycker också det är för lång tid för henne att vara skild från framförallt mig då det är jag som gjort det mesta med henne. Pappan har prioriterat sitt arbete i första hand och kommit och gått som han vill. Jag skulle hellre se att han hämtade henne på onsdag eller torsdag eftermiddag varannan vecka och ev hade henne någon dag den andra veckan så blir det inte så långt för henne att vara skild från någon av oss. Kan han verkligen göra så här att han nu helt plötsligt kan bestämma helt själv hur och var han ska ha henne? Har jag nu efter att gjort allt i tre år ingenting att säga till om?? Alltså jag säger inte att han inte ska få ha henne men vill inte ha denna fördelningen med varann vecka. Är det bara en som bestämmer sånt??

• Svar på tråden Hur delas vårdnaden upp??
  • Anonym (Mia)

Ni får ju försöka komma överens, göra det som är bäst för barnet. Ta hjälp av familjerätten eller kommunens rådgivning om det inte funkar. Min minsta var 5 när vi skildes och hon tyckte själv det var för länge med en vecka. Jag hade henne mer då.
    Jag tycker nog som du att i början kanske man kan dela upp det i kortare perioder. Kanske 3-5 dagar i stöten. Hos er båda... Speciellt i början tyckte även de större barnen att en vecka var länge. Såhär 1,5 år senare så funkar 1 vecka rätt bra. Även om både jag och barnen ff saknar.

• Anonym (Ledsen mamma)

Ja,jag är inne på nåt sånt med tiden. Har anmält att vi vill vara med på samarbetssamtal genom kommunen men han vägrar detta. Tycker så synd om dottern som alltid haft mig och nu plötsligt ska jag bara försvinna ur hennes liv i 7 dagar.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2016-03-17 06:22:11 följande:

Ja,jag är inne på nåt sånt med tiden. Har anmält att vi vill vara med på samarbetssamtal genom kommunen men han vägrar detta. Tycker så synd om dottern som alltid haft mig och nu plötsligt ska jag bara försvinna ur hennes liv i 7 dagar.

Förstår dig precis. Jag och min minsta var extremt tighta oxå och det tog en tid då hon som sagt fick vara hos mig, hon var ju så pass stor så hon kunde säga vad hon kände och hon är rätt duktig på det. Som sagt, nu funkar varannan vecka.

Det är synd att han motarbetar, det är ju för barnets skull..
  • Anonym (Ledsen mamma)

Tack. Hoppas det löser sig på något sätt. Man kan ju ha nåt slags 3-4 dagars system. Då får han ha henne lika mycket men passen blir inte lika långa.

• Anonym (Vissan)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2016-03-17 06:55:35 följande:

Tack. Hoppas det löser sig på något sätt. Man kan ju ha nåt slags 3-4 dagars system. Då får han ha henne lika mycket men passen blir inte lika långa.

Hej om du precis har separerat och släppt "nyheten" för honom kanske du ska ge han lite tid? Tror det löser sig när han landat. Att ha lite färre dagar men att ni har henne lika mkt tycker jag låter vettigt.
    Bara för att ni i er familj valde att han skulle jobba och du vara hemma ger dig inte mer rätt till ert barn. Ert barn har lika mkt rätt till sina båda föräldrar. Jag antar att han behövde jobba för att ni ekonomiskt skulle klara er? Eller hade ni båda kunnat gå hemma 3 år? Och vet du pappor brukar klara sig alldeles utmärkt att ta hand om sina egna barn själva, då har de liksom ingen annan som kan ta över och det brukar gå fin fint. 

Lycka till och låt det smälta in lite för ditt ex. Har ni hittat nya boenden än?  Samarbetsavtal om hur ni lägger upp barnets boende med er är jättebra, kanske var det dock lite för tidigt för ditt ex att ta det nu? I vilket fall så hoppas jag det löser sig snart! 
  • Anonym (Thea)

Prata med Familjerätten och även med honom igen är ju heltokigt att han absolut ska byta på fredag om ni brukar vara ledig på fredagar.. Ska han bums ha en fredag får han väl hämta hemma hos dig då...

Får du ens lämna på förskolan om du är ledig fredagar? Det kan ju annars vara ett argument om varför det inte fungerar.

Han är sårad och antagligen har hans stolthet fått sig en törn iom att det var ditt beslut...

Han vill alltså inte träffa dig alls eftersom han vill ha byte på förskolan? Det är ju inte en bra linje att gå då jag anser att man som förälder måste kunna samarbeta om de mest basala grejorna och att uppförs sig artigt den stund det tar att hämta och lämna barn tycker jag inte är för mkt begärt.

Finns det någon som du tror kan prata med honom om att detta faktiskt inte gagnar barnet på något sätt? Barnet är ju bara tre år och kortare perioder än 7 dagar är ju att föredra så här i när jag så att alla får vänja sig...

• Anonym (Ledsen mamma)

Jag har också jobbat men har egna företag och kan jobba hemifrån. Vi har betalat lika mycket var i princip hela tiden bara det att han anser att hans jobb är viktigare (han kör lastbil, som anställd). Han är hyfsat kapabel till att ta hand om henne,det är inte det jag säger bara att jag anser att det blir för länge med en hel vecka.

Om det är någon som delat upp det på 3-4 dagar,hur gjorde ni rent praktiskt? Tycker det är svårt att få till bra dagar om man ska ha varannan helg med?

• Anonym (Ledsen mamma)

Thea; han svarar inte ens när jag säger hej... Men det är nog oerhört mycket sårad stolthet som ligger bakom det hela. Jag har eget företag och kan styra min tid,därför vi har kunnat vara lediga vissa dagar.

• SupersurasunkSara

Förslag:

Du: Mån - Ons morgon, du lämnar han hämtar på förskolan
    Han: Ons - Fre morgon, han lämnar du hämtar på förskolan alt att han lämnar till dig på morgonen om du är hemma och ledig.
    Du: Fre - sön em eller mån morgon, du lämnar antingen hos honom på söndag eller på förskolan på måndag.

Är ditt ex bara avig så är det bättre att hämta och lämna på förskolan och så har ni sms kontakt om sånt som är viktigt att veta inför umgänge, som ev mediciner osv.

Vägrar han samarbetssamtal är din enda utväg att stämma honom på vårdnaden, umgänget har dock inget med vårdnaden att göra.

Grejen är dock att vid 3 års ålder brukar de flesta starta med varannan v, men alla barn är olika så man bör se hur barnet reagerar. Oftast får dock de vuxnas bekvämlighet styra.

• Anonym (Vissan)
    SupersurasunkSara skrev 2016-03-17 07:44:05 följande:

Förslag:

Du: Mån - Ons morgon, du lämnar han hämtar på förskolan
    Han: Ons - Fre morgon, han lämnar du hämtar på förskolan alt att han lämnar till dig på morgonen om du är hemma och ledig.
    Du: Fre - sön em eller mån morgon, du lämnar antingen hos honom på söndag eller på förskolan på måndag.

Är ditt ex bara avig så är det bättre att hämta och lämna på förskolan och så har ni sms kontakt om sånt som är viktigt att veta inför umgänge, som ev mediciner osv.

Vägrar han samarbetssamtal är din enda utväg att stämma honom på vårdnaden, umgänget har dock inget med vårdnaden att göra.

Grejen är dock att vid 3 års ålder brukar de flesta starta med varannan v, men alla barn är olika så man bör se hur barnet reagerar. Oftast får dock de vuxnas bekvämlighet styra.

Fast hon kommer aldrig få igenom ensam vårdnad, aldrig om inte föräldern är HELT olämplig.
    Det man isf kan få är ett fastställt umgängeschema, men det kommer först bli att de blir kallade till familjerätten, så det kan man likaväl komma överens om där. Så man hamnar aldrig direkt i tingsrätten, utan om hon stämmer kommer alla var för sig bli kallade till familjerätten först. 
Svar på tråden Hur delas vårdnaden upp??