• ElinElinElins

Hjälp! Mår fruktansvärt dåligt..

Hej! Först ska jag börja med att säga att jag idag gick in i vecka 15 (14+0) och har sedan sex veckor sedan mått illa, kräkts och känt en onormal hungerkänsla dygnet runt. Spelar ingen roll vad jag äter eller hur mycket, jag är hungrig 5 minuter senare och spyr om jag inte äter. Är sjukskriven från mitt jobb på heltid och vill inte vistas ute bland folk längre. Känner inte igen mig själv, mår riktigt dåligt. Och det tär på mitt psyke. Ska det vara såhär dom 5 månaderna som kvarstår? Jag orkar inte det. Vad kan jag göra? Känns så hopplöst. Ligger bara här och vill ge upp allting och få tillbaks mitt liv.

• Svar på tråden Hjälp! Mår fruktansvärt dåligt..
  • Iowhannah

Fullt normalt. För mig släppte det värsta i v 14-15, men för andra kan det ta längre tid. Att du mår dåligt nu betyder inte att du kommer göra det i 25 veckor till.

• Cyanea

Låter helt normalt. För mig släppte det lite i taget v. 18-20. Så precis som Iowhannah säger behöver du absolut inte må så här resten av graviditeten, men det kan ta några veckor till innan det försvinner. 

• Aleeexa

Så var det för mig... Men kräktes förra veckan - för förhoppningsvis sista gången.. Var då i v 16.. Och har inte känt nåt sedan dess :)

• Snuttispluttis

Om du mår okej när du typ äter konstant så skulle jag välja att göra det. Orka kräkas om man kan förhindra det.

Och om det inte spelar nån roll vad eller hur mycket du äter skulle jag se till att äta så nyttigt och lite som möjligt, förutom de stora målen då. Ska du ut ur huset så se till att ha med dig frukter, nötter, grönsaker, en yoghurt eller nåt annat i handväskan och småät. Är inte superbra för tänderna, men om alternativet är att kräkas skulle jag tycka att det lätt vore värt det. Ha knäckebröd eller skorpor vid sängen så du kan ta direkt när du vaknar osv. Och sen som andra skriver så går det förhoppningsvis över efter ett tag.

Lycka till!

• tussan

Mådde som du gjorde ibörjan:( illamående o kräkningar. Blev sjukskriven o klarade inte äns av o kliva upp ur sängen,blev deprimerad av allt och började fundera å abort för jag mådde så dåligt psykskt o fysikt. Fick inte behålla nåt o till slut fick jag åka in akut på sjukan o låg inlagd me dropp några gånger för jag av så uttorka o hade rasat i vikt.

Läkaren skrev ut en medicin som heter lergigan comp till mig som är en vanlig medicin som är till för just gravid illamående o ofarlig för bebisen i magen. Tar tre tableter,morgon middag kväll..de blev min räddning..nu kan jag äta o jobba och kräkningarna är borta...kan känna va liiite illamåend ibland men inte som de va innan.

SÅ mitt tips är be din läkare skriva ut lergigan comp,de finns hjälp o få:) man ska inte behöva må sådär illa o kräkas hela tin :(

Finns även en medicin om e receptfri på apoteket som heter postafen som e till för gravid illamående och åksjuka men den hjälpte inte på mig

Svar på tråden Hjälp! Mår fruktansvärt dåligt..