• flygrl

supertorra händer

Shea butter är suveränt mot torr hud och tillför inte bara fett utan har också allmänt hudvårdande egenskaper. Superviktigt e att köpa oraffinerad shea butter :)

Olivolja e också väldigt bra och ju nåt alla har hemma. Bästa e väl smörja på kvällen innan sängdags sen på med tunna bomullshandskar över natten :)

• flygrl
    Mamma Mu1 skrev 2016-03-18 19:31:27 följande:
    Ja olivolja har jag funderat på men tagit babyolja istället och det har ju inte hjälpt iaf :-/
    Om du har olivolja hemma kan du ju prova. Skadar inte. Behövs ingen fancy olivolja utan jag tar den vanliga jag använder i köket.
    Som sagt sen finns ju shea butter också ;)
  • flygrl
    Mamma Mu1 skrev 2016-03-18 20:49:04 följande:
    Ja du har rätt. Eftersom det ändå är något man har hemma. Jag får testa det ikväll helt enkelt :) Vore ju underbart att slippa köpa mer krämer. Har köpt produkter till förbannelse känns det som....:(
    Jag förstår. Inte säkert mina tips funkar för dig heller MEN det e väl värt prova åtminstone olivolja då du redan har det hemma.
    Hoppas det blir bra!
  • flygrl
    Mamma Mu1 skrev 2016-03-19 01:00:39 följande:
    Precis :) jag ska uppdatera om det funkar eller ej
    Bra.
    Kul användarnamn du har förresten! Gillar du Mamma Mu? (OT jag veeet men vafan liksom ;)
  • flygrl
    Mamma Mu1 skrev 2016-03-19 04:26:23 följande:

Tack :D ja jag älskade mamma mu som barn haha

Jag älskar fortfarande Mamma Mu
    Mamma Mu1 skrev 2016-03-19 20:30:23 följande:

Jasså tack, olivolja var det ju någon annan som sa också så det är säkert bra :) Men problemet när det är händerna är ju att man tvättar dem ju så många gånger om dagen (särskillt som gravid då man springer på toa stup i kvarten) så då sköljs det ju bort direkt eller så får man hälla på hela dagen och gå omkring med oljiga händer som luktar oliver :/ Jo men så att lite fetaost till det kanske? Annars bra tips. Ska börja med det på kvällarna och sova med så får vi se :)

Jag tipsade just om olivolja till natten pga det inte funkar dagtid om man ska få nåt gjort ;) Bomullshandskarna gör ju oljan hålls kvar och kan dra in bättre men också du slipper kladda ner sängkläderna.

Det Physalis skrev stämmer verkligen! All kräm (& olivolja) drar in bättre om huden e fuktig. Efter tex. dusch e huden fortfarande fuktig också om man redan torkat med handduk :)

Dagtid får du väl köra med nån bra kräm. Du har ju fått tips om flera bra här i tråden. Tänk på att Atrix har flera olika varianter med lite olika egenskaper. Finns en som heter Atrix Professional som e tänkt just för händer som ofta kommer i kontakt med vatten men också motorolja, kemikalier mm. Den ska ge huden ett skyddande skikt mot just sånt jag nämnde.

Nivea (den klassiska i blåa metall burken) tillverkas av samma som gör Atrix och e också mycket bra (rätt fet men drar in bra). Riktigt bra e bla. Helosan, Decubal och Fenuril (Fenuril kan förskrivas av läkare).
    M1rella skrev 2016-03-20 01:08:04 följande:

Min torrhet på händerna bli bättre av handsprit..

Samma för mig. Spriten innehåller ju återfettande ingredienser.
Svar på tråden supertorra händer