• tilde72

Åka bort på tumanhand och dottern vill inte...

Jag har fått i present av mannen en fin gåva att vi ska få ta oss tid att åka bort på spahotellsvistelse över ett dygn.
    Till saken hör att vi bokade in detta efter julen och olyckligtvis blev jag sjuk så vi fick ställa in då.

Vår dotter på 6 år hade gått och oroat sig innan och ville inte alls att vi skulle åka.
    Hon blev lycklig att vi inte kunde åka och var hemma istället.
    Jag har ombokat och nu är det några veckor kvar.

Vareviga dag tjatar dottern om just detta och hon vill absolut inte att vi ska åka.
    Tidigare har hon sovit över hos farmor varvid sista ggr så fick vi hämta hem henne på kvällen för hon längtade efter oss.

Vid ett annat tillfälle för några år sedan så skulle vi bo över på hotell med middag och dottern även då sova över hos farmor och farfar.
    Innan våran middag börjat på restaurangen ringer farmor och säger att våran dotter är varm och hängig och hon tror att det är feber och hon saknar oss.
    Det slutar med att vi får åka hem innan middagen och inser att sjuk var hon inte alls utan det var bara saknaden.
    Vi hade tur den gången att vi fick komma tillbaks till hotellet dock inte det fina rum vi hade betalat för vid första gången.

Jag har förklarat för dottern att det är bara bra att mamma och pappa åker bort och gör någonting ihop någon gång. Då kommer vi hem gladare till dig sedan.
    Hon har sagt att hon är rädd att vi aldrig ska komma tillbaka till henne.
    Jag vet ju att nu när hon är 6 år börjar en stor förändringsprocess och de tänker mycket på livet och döden.

Vad ska vi göra? Ni andra som varit iväg och haft liknande skriv och berätta!

• Svar på tråden Åka bort på tumanhand och dottern vill inte...
  • Alexi

Fast det är väl fel vinkel att det är bra att ni åker bort för då kommer ni hem gladare sen. Hur ska en sexåring förstå det? Att ni kommer hem gladare för att ni sluppit henne?

• Anonym (mamma)

Sover ni över hos farmor tillsammans med dottern ibland.
    Om ni aldrig lämnar henne kanske ni ska börja lite lugnt.
    Gå ut och ät, sov sedan över hos föräldrarna, öka på tiden för var gång.
    Det viktiga är att hon känner sig trygg,.Dock är det lika viktigt att hon framöver inte ska kunna styra era liv genom att få bestämma.

• jenny99

Min yngsta dotter på 9 år snart gillar inte att sova borta utan oss.Vi respekterar detta.Jag skulle inte lämna bort henne alls under natten om hon inte kände sig bekväm med det.

• Erizajo

Kanske kan säga att om ni får sova borta på lördagen så kan hela familjen åka till badhuset (tex) på söndagen.
    Har funkat för mig.

• Alexi
    Erizajo skrev 2016-03-19 09:52:33 följande:
    Kanske kan säga att om ni får sova borta på lördagen så kan hela familjen åka till badhuset (tex) på söndagen. Har funkat för mig.
    Fast "får" sova borta. Föräldrarna bestämmer, de behöver inte ha lov från ett barn att åka bort. Det blir fel signaler och ger barnet för stor bestämmanderätt som barn inte mår bra av.

• Harvester

Inte så smart present under dessa omständigheter? Kan ni inte bara åka över dagen istället? Skulle inte kunna åka iväg om barnet inte känner sig tryggt..

• Anonym (Tjoho)

Boka ett till rum, där farmor och dotter sover. Ni är med inne på det rummet tills dess att hon somnat, sedan smyger ni ut och farmor sover med dottern.

Vaknar hon på natten så är ni nära till hands.

• Physalis

Måste ni säga att hon ska åka bort för att ni ska göra något roligt?

Kan ni inte hypa henne med att det är hon som ska åka bort och ha roligt med farmor och sova över. Hon behöver inte äns veta vad ni gör när hon kalasar med farmor.

Så gjorde mina föräldrar, att åka till mormor, sova över, äta plättar, se på film och andra saker som vi inte fick med föräldrarna är några av de finaste minnena jag har från min barndom. Jag hade inte en tanke på vad mina föräldrar sysslade mef och först i vuxen ålder fattade jag att vi var där för att mina föräldrar gjorde något roligt själva.

• Anonym (Hemma?)

Kan farmor ha henne hemma hos er? Men det har ni säkert redan provat.

Annars kanske ni kan åka när hon lagt sig? Det är ju fortfarande mörkt på kvällarna, lägg henne lite tidigare så kommer ni iväg i hyfsad tid. Kanske inte så snällt men jag lurade sambons ungar så ibland när han jobbade helger o de fortfarande inte kunde klockan, jag sa till dem att det var läggdags klockan sex :)

Så kanske hon inte märker att ni är borta.

Svar på tråden Åka bort på tumanhand och dottern vill inte...