amia01 skrev 2016-03-19 00:35:22 följande:
Jag tycker inte skolan ska ta hand om kalla och blöta barn. De som klarar av att ta hand om sig själva borde uppmuntras att få göra det.
För barn som inte klarar av att klä på sig eller hantera blöta eller kalla kläder, förstår jag skolan, och tycker att det är ok att de hjälper dessa barn.
Men det innebär inte att det måste finnas "regler" som alla måste följa "bara för att..."
Jag vill också ha harmoniska grupper, men måste det betyda att alla måste vara lika? Att det måste finnas regler som inte går att motivera? Som ska följas bara för att fröken vill?
Jag är inte emot regler i skolan, när det är befogat och går att motivera - man ska inte slåss, man ska inte prata i klassrummet utan att räcka upp handen osv. Men motiveringen till att alla ska ha samma ytterkläder hänger jag inte med på?
Vore det inte bättre med en regel för de barn som inte fixar klädvalet utan att störa? Att just de de måste "godkännas" av personalen innan de går ut?
Det måste väl ändå vara ett fåtal barn det rör sig om? Eller kan inte lågstadiebarn förväntas ha så pass mycket konsekvenstänk att de klara påklädningen själva? När jag gick i skolan fixade alla det själva utan problem - varför klarar inte barnen av det nu?
Varm och torr eller inte - det är faktisk ett val jag överlåter till mina barn när jag anser att de kan välja själva, och det har de kunnat sedan 3-4 års ålder. Kanske för att jag hjälpt dem lära sig konsekvensen av att bli blöt och kall eftersom jag slutade tvinga på dem kläder?
Kanske de barn som inte lärt sig det när de börjar i skolan skulle kunna lära sig det på ett par veckor, om man bara gav dem möjligheten?
En stor barngrupp blir harmonisk om de vet att samma regler gäller för alla. Jag tycker det är helt orimligt att tänka att lärarna ska hålla koll på vilka barn som "klarar av att bli blöta och kalla" och vilka som inte gör det. Som sagt, det funkar när man har ett fåtal barn men inte med 20. "Varför får han vara utan jacka/regnkläder och inte jag?" är annars en fråga jag gissar att de får hantera dagligen. Frågan i sig går att svara på men det leder också till att man får hantera missnöjda, arga och sura barn. Jag förstår fortfarande inte problemet att ha regeln att barn ska klä sig så de är torra och varma. Det känns som en ren självklarhet.
Jag jobbar med äldre barn och har genom årens lopp stött på en rad föräldrar som tycker att just deras barn inte ska behöva följa en regel/policy som skolan satt upp. Självklart ska man inte ha regler om allt, men det har vi knappast heller i svensk skola. Oftast är de regler som finns noga genomtänkta för att skoldagen ska bli så välfungerande och harmonisk som det bara går med stora barngrupper. De föräldrar som då tycker att just deras barn inte ska behöva följa dessa gör du sina barn en otjänst i mina ögon. Det kommer alltid vara så, på arbetsplatser och i livet i övrigt, att man måste anpassa sig efter regler och grupper. Som vuxen får man välja själv vad man ska ha på sig, men inte som barn. Det är inga konstigheter.