Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Klädregler i skolan?

Frågan är väl hur många barn som tittar ut genom fönstret och ser att det regnar, innan de går ut? Om de har sett att solen skiner (i klassrummet) behöver man inte ha jacka på, resonerar många barn redan från 5 års ålder ... Ska man då på utflykt blir det ett evigt springande om 25 ungar ska komma på att de inte klädde sig rätt, innan man kommer iväg. Oftast kommer de inte på det förrän de fryser, om inte den vuxne stoppar. Dessutom tycker många det är roligare att leka än gå in och ändra. Tanken är att barnen ska befinna sig ute på rast, då det är personalens ansvar om något händer.

Där jag jobbar har vi inga klädtavlor, men påtalar t ex idag behöver ni regnkläder och stövlar då det ser ut att börja regna. Idag kan det vara blött i marken i skogen o s v. Idag är det minusgrader, så ta på ... Det tragiska idag är att många barn inte har med kläder för de aktiviteter som sker, t ex regnkläder även om det inte regnade på morgonen, men finns risk för det under dagen. Barn utan vantar, mössa o s v.

Många barn är inte särskilt snabba varken in från rasten eller med att byta kläder om de blivit blöta. Dessutom ska de hitta ombyte och få in grejerna i torkskåpet i ettan, så för en del barn går mycket lektionstid efter varje rast. Sedan är frågan vad vi vinner på att en unge skapar en trend att man kan gå i t-shirt mitt i vintern?

Min sambo gör det, men han har å andra sidan mycket hull, som jag gissar värmer. Jag fryser oftast, så jag tycker barnen ska ha mer kläder än vad han tycker.

• mammalovis
    amia01 skrev 2016-03-19 23:39:51 följande:
    OK, samma regler för alla... skoluniform också då? Ska alla gå på toaletten lika många gånger? Måste alla leka samma lekar? Gå på led i takt?

Och det enkla svaret på varför personalen måste klä på vissa barn och inte andra är att de inte klarar av situationen utan att störa undervisningen annars. Klarar man inte av att förklara det utan att barnen blir sura - hur klarar man då av att hantera en grupp av barn i alla andra situationer där barnens förmågor skiljer sig åt?

Problemet med klädregler är att barnen inte tillåts lära sig att ta eget ansvar.

Jag har inga problem med några andra regler i skolan. Självklart ska barnen tränas i att uppföra sig och utföra sitt arbete i skolan. Och för att klara det kräva oftast vissa regler i gruppen. Men det är då alltid motiverat av en tydlig konsekvens som både jag och barnen förstår. 

Och visst finns det regler även i vuxenlivet, men hittills har jag inte stött på någon som jag tyckt var så omotiverad som skolans klädregel.

Självklart får vuxna själva välja kläder - när tycker du barnen är tillräckligt stora att få göra det samma?
    Nu drar du det ganska långt åt galet håll. Nä, alla måste inte gå på toaletten lika många gånger. En del håller sig hela dagen till sin egen nackdel (förstoppning), andra behöver gå oftare. Ibland får vi sätta stopp på toabesöken under lektionstid då det blir inflation på springet. På rasterna behöver de inte leka samma lekar, men alla lekar är heller inte okej, då vissa lätt spårar ur till rena rama slagsmålen.
  • mammalovis

Jag håller med det mesta av det både Rani, Physalis och Punkster skriver.

Frågan är ju bara på vilken tid diskussionen om väder och kläder ska tas med alla - varje dag två gånger, då det inte bör ske på undervisningstid från andra ämnen, annars var tanken god? För vädret kan ju svänga ganska mycket nu på 2-4 timmar från när de kom till skolan. Då blir ju korridoren ett lättare alternativ, när de ändå står där. En del har ändå hunnit glömma det sedan klassrummet.

En annan sak med 6-åringar som har tiden på ett annat vis. Däremot tycker jag det är mer okej att barnen får känna efter när de kommer ut och öppna upp jackan, ta av en tjock tröja o s v. Skiner solen så ser du ju inte om det är 5 eller 15 grader varmt ute ...

Sedan tvingar jag inte på ett barn jag vet är supervarmt av sig, en tjock tröja, men en tunn långärmad funkar ju. Likadant förutsätter jag att föräldrarna kan skicka med/kräva att barnen tar på sig rätt jacka. Den frusne har en tjockare, den varme t ex en tunn vindjacka.

Sedan kan du räkna med att massor av ungarna slänger av sig alla yttre kläderna bara för att solen skiner oavsett om det blåser.

Sedan är det ju tur om dina barn är så kloka ts, att de går in fem minuter tidigare om de har blöta kläder, i så fall är nog dina barn särfall. Många barn bryr sig inte ens om att höra att det ringer, då det är roligare att leka. Som rastvakt får man schasa in ett gäng.

Där jag jobbar använder ca 5 klasser samma ytterdörr samma tider, så där vore det ingen god idé att några ungar ska in lika fort igen för att byta kläder.

Inte ens jag som vuxen vet alltid vad som är lagom för egen del då vädret kan hinna svänga på 30 minuter.

Svar på tråden Klädregler i skolan?