Klädregler i skolan?
Frågan är väl hur många barn som tittar ut genom fönstret och ser att det regnar, innan de går ut? Om de har sett att solen skiner (i klassrummet) behöver man inte ha jacka på, resonerar många barn redan från 5 års ålder ... Ska man då på utflykt blir det ett evigt springande om 25 ungar ska komma på att de inte klädde sig rätt, innan man kommer iväg. Oftast kommer de inte på det förrän de fryser, om inte den vuxne stoppar. Dessutom tycker många det är roligare att leka än gå in och ändra. Tanken är att barnen ska befinna sig ute på rast, då det är personalens ansvar om något händer.
Där jag jobbar har vi inga klädtavlor, men påtalar t ex idag behöver ni regnkläder och stövlar då det ser ut att börja regna. Idag kan det vara blött i marken i skogen o s v. Idag är det minusgrader, så ta på ... Det tragiska idag är att många barn inte har med kläder för de aktiviteter som sker, t ex regnkläder även om det inte regnade på morgonen, men finns risk för det under dagen. Barn utan vantar, mössa o s v.
Många barn är inte särskilt snabba varken in från rasten eller med att byta kläder om de blivit blöta. Dessutom ska de hitta ombyte och få in grejerna i torkskåpet i ettan, så för en del barn går mycket lektionstid efter varje rast. Sedan är frågan vad vi vinner på att en unge skapar en trend att man kan gå i t-shirt mitt i vintern?
Min sambo gör det, men han har å andra sidan mycket hull, som jag gissar värmer. Jag fryser oftast, så jag tycker barnen ska ha mer kläder än vad han tycker.