• Anonym (Orolig)

    Socialbidrag, hur funkar det

    Jag kommer behöva socialbidrag från och med i sommar och åtta månader framåt. När ska jag skicka in min ansökan? Jag har förstått att man inte kan ansöka förrän första månaden man behöver bidraget. Så om jag ansöker första vardagen den månaden räcker det? Eller ska jag ansöka då jag får min sista utbetalning? Jag kommer behöva bidraget mellan 8-9 månader och det kan jag visa papper på. Måste jag ändå ansöka på nytt varje månad?

    Jag vill nte ha en massa åsikter, vet du inte svara inte.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-21 14:01
    Jag fick just goda nyheter! Jag ringde FK och kollade upp boendetillägg och tydligen är jag (med största sannolikhet) berättigad till det på 7000 kronor/månad! Det innebär att jag slipper socialen helt och hållet, Inte ens min handläggare på FK kände till det här bidraget. Tack så jättemycket för alla tips och råd i tråden, särskillt du som tipsade om boendetillägget. Du har räddat mig från så mycket oro och ångest!

    Jag är också grymt imponerad över att den här tråden inte har spårat ur trots mängden av inlägg och att inget troll har dykt upp än.

  • Svar på tråden Socialbidrag, hur funkar det
  • Långbenopluto

    Du ansöker när du behöver, du ansöker en gång i månaden, dom kommer förklara för dig hur det går till.

    På din kommuns hemsida finns det en länk till försörjningsstöd med all info du kommer behöva.

  • Anonym (soc sekr)

    Som ny kan du inte bara skicka in din ansökan utan du måste höra av dig till Soc. Ungefär samma rutiner gäller öve rhela landet och det brukar vara att man ringer, de ställer en massa frågor, ger dig en tid för besök och/eller skickar hem ansökningshandlingarna med en lista på vilka handlingar de vill ha av dig.

    Jag kan tolka fel men i din TS låter det som att du kanske inte riktigt vet hur det går till och det baserar jag på att du uttrycker dig som att det bara är att skicka in en ansökan och sen kommer det pengar. Som sagt, jag kan ha fel.

    En utredning ska ju göras för att avgöra om du har rätt till bistånd, det är inte alltid självklart.

    Jag skulle rekommendera dig att ringa dit ca en månad innan du behöver pengar så att både ett eventuellt besök och en utredning hinns med.

    Eftersom du skriver att du behöver i sommar så spekulerar jag i om du studerar? Tänk då på att i god tid söka jobb, egentligen är det redan för sent att börja med det. Du kommer att behöva redovisa vad du gjort för att bli självförsörjande när du uppenbarligen vet att du inte har någon inkomst från sommaren och 8 månader framåt. Man har inte automatiskt rätt till bistånd bara för att man inte har inkomst.

  • Anonym (soc.)

    Tänk på att man kommer att titta på hur din inkomst sett ut tiden innan du står utan inkomst och om du då legat en del över sicialbidragsnorm, förväntar sig att du då skulle sparat för att själv kunna bidra till sin försörjning när du sedan ej har inkomst.

    Om du har bil, hus, bostadsrätt eller annat som kan omsättas till pengar så är det så du ska göra i första hand.

    Summan du får är lika för alla, sedan tillkommer hyra, el,vissa försäkringar och sjukvårdskostnader. Man får alltså ej pengar för att betala lån eller avbetalningar.

  • Anonym (soc.)

    Tänk på att man kommer att titta på hur din inkomst sett ut tiden innan du står utan inkomst och om du då legat en del över sicialbidragsnorm, förväntar sig att du då skulle sparat för att själv kunna bidra till sin försörjning när du sedan ej har inkomst.

    Om du har bil, hus, bostadsrätt eller annat som kan omsättas till pengar så är det så du ska göra i första hand.

    Summan du får är lika för alla, sedan tillkommer hyra, el,vissa försäkringar och sjukvårdskostnader. Man får alltså ej pengar för att betala lån eller avbetalningar.

  • Anonym (soc.)

    Är också nyfiken på hur du kan veta så säkert att du behöver försörjningsstöd under så lång tid framåt? Du kanske hittar jobb långt tidigare? Eller ska du ha barn?

  • Anonym (Hej)

    Du ansöker varje månad och lämnar då även in kontoutdrag så att de kan kontrollera att du uppfyller kriterierna för att få bidraget.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (soc.) skrev 2016-03-19 18:53:11 följande:

    Tänk på att man kommer att titta på hur din inkomst sett ut tiden innan du står utan inkomst och om du då legat en del över sicialbidragsnorm, förväntar sig att du då skulle sparat för att själv kunna bidra till sin försörjning när du sedan ej har inkomst.

    Om du har bil, hus, bostadsrätt eller annat som kan omsättas till pengar så är det så du ska göra i första hand.

    Summan du får är lika för alla, sedan tillkommer hyra, el,vissa försäkringar och sjukvårdskostnader. Man får alltså ej pengar för att betala lån eller avbetalningar.


    Anonym (soc.) skrev 2016-03-19 19:11:41 följande:

    Är också nyfiken på hur du kan veta så säkert att du behöver försörjningsstöd under så lång tid framåt? Du kanske hittar jobb långt tidigare? Eller ska du ha barn?


    Anonym (Hej) skrev 2016-03-19 19:15:22 följande:

    Du ansöker varje månad och lämnar då även in kontoutdrag så att de kan kontrollera att du uppfyller kriterierna för att få bidraget.


    Tack för informationen. Jag ska enligt normen kunnat spara 6000 kronor och det kommer jag att göra. Jag har inga lån och äger inget av värde, jag har ingen bil eller något sådant. Jag kommer inte kunna söka varje månad, är det säkert att det inte går om man har papper på hur länge man behöver bidraget? Jag kan tyvärr inte söka jobb heller.

    Just nu har jag aktivitetsersättning (det är inte samma som aktivitetsstöd) jag fyller 30 i början av sommaren och för att få sjukersättning måste jag testats på arbetsmarknaden. Arbetsförmedlingen i samband med FK kommer hjälpa mig hitta en praktikplats. Jag måste praktisera fyra månader enligt FK och sedan är väntetiden för att bli utredd fyra månader. Åtta månader totalt alltså. Jag kan inte söka jobb under praktiken, då är jag ju fullt upptagen med att praktisera. Jag kommer få aktivitetsstöd på mellan 1250-2500 kronor per månad, men det överlever jag inte på.

    Jag kan inte ansöka om försörjningsstöd varje månad då jag blir sjuk av den stressen. Då jag har sökt andra bidrag (som aktivitetsersättning och handikappersättning) har jag blivit sängliggande en vecka varje gång. Jag kan inte förlora en vecka i månaden. Jag får svåra sjäkvmordstankar av stress och skadar mig själv, att inte veta att jag har pengar till mat och hyra är absolut en sådan stress.
  • Anonym (s)

    Om du kommer att ha 6000 kr sparat och sen få in ca 2000-2500 kr/mån så har jag mycket svårt att tro att du får bidrag första månaden iaf då det är många pensionärer som tvingas leva på mindre än så och inte är berättigade bidragshjälp.

    Ang att ansöka varje månad, ja det måste du göra som alla andra som söker bidrag.

    Du får det att låta mkt enklare änder egentligen är att söka och få bidrag, det krävs utdrag och kontroller varje månad så att socialen har koll på hur stort ditt behov är/månad.

    Kanske lättare för dig att tex söka bostadsbidrag hos försäkringskassan.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-03-19 18:10:05 följande:

    Som ny kan du inte bara skicka in din ansökan utan du måste höra av dig till Soc. Ungefär samma rutiner gäller öve rhela landet och det brukar vara att man ringer, de ställer en massa frågor, ger dig en tid för besök och/eller skickar hem ansökningshandlingarna med en lista på vilka handlingar de vill ha av dig.

    Jag kan tolka fel men i din TS låter det som att du kanske inte riktigt vet hur det går till och det baserar jag på att du uttrycker dig som att det bara är att skicka in en ansökan och sen kommer det pengar. Som sagt, jag kan ha fel.

    En utredning ska ju göras för att avgöra om du har rätt till bistånd, det är inte alltid självklart.

    Jag skulle rekommendera dig att ringa dit ca en månad innan du behöver pengar så att både ett eventuellt besök och en utredning hinns med.

    Eftersom du skriver att du behöver i sommar så spekulerar jag i om du studerar? Tänk då på att i god tid söka jobb, egentligen är det redan för sent att börja med det. Du kommer att behöva redovisa vad du gjort för att bli självförsörjande när du uppenbarligen vet att du inte har någon inkomst från sommaren och 8 månader framåt. Man har inte automatiskt rätt till bistånd bara för att man inte har inkomst.


    Tack för informationen. Jag är inte stundent utan har aktivitetsersättning (det är inte samma som aktivitetsstöd) i sommar fyller jag 30 år och ska ansöka om sjukersättning (förtidspension) för att kunna göra det måste jag arbetsprövas i fyra månader sedan är väntetiden hos FK fyra månader. Åtta månader totalt alltså.

    Jag kan inte söka jobb under praktiken jag kommer vara fullt upptagen med att praktisera. Jag står inte till arbetsmarknadens förfogande alls, jag behöver så stora anpassningar att det inte kommer fungera. Jag kommer inte kunna söka socialbidrag varje månad, stressen det innebär kommer göra att jag blir inlagd. Jag är väldigt skör just nu. Men jag ser ändå fram emot att försöka praktisera. Det ska bli kul! Men för att klara det behöver jag stor trygghet fint omkring mig, att inte veta hur jag ska betala hyran och kanske bli vräkt är en så stor otrygghet att jag inte kommer klara praktiken.

    Jag kan inte redovisa att jag söker sjukersättning och därmed vill bli självförsörjande. Räcker det? Socialen får självklart prata med min läkare, FK och arbetsförmedlingen också.
  • Anonym (soc.)

    Om du är så sjuk att du inte klarar av att fylla i en blankett en gång i månaden så behöver du skaffa hjälp för det. Kanske behöver du då god man eller någon assistent. Men ansökan behöver ju komma in. Eventuellt kan du få ansöka muntligt men jag har svårt att se att du helt skulle kunna komma förbi den adninistration som är nödvändig.

Svar på tråden Socialbidrag, hur funkar det