• buggi

Hur lär man var cyklas?

Henne är 7 år, motoriskt i linje med jämnåriga. Hennes vill inte lära sig cykla, kan inte se vitsen. Hur gör man? Ja vill cykla å trevliga utflykter. ..

• Svar på tråden Hur lär man var cyklas?
  • Sisisisi

Min son ville inte heller lära sig cykla. Han ville inte träna och lära sig. En dag så ville han testa och då kunde han cykla helt plötsligt. Bara satte sig på cykeln och trampade iväg :)

Med hans storebror så tränade vi genom att vi sprang bakom och höll i tills han hade tillräckligt bra balans och vi vågade släppa.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Alexi

Varför är det ett val att lära sig cykla? Jag skulle nog tycka att cykling är självklart att kunna när man är sju år och skulle bara skaffa en cykel och säga att nu tränar vi.

• buggi
    Alexi skrev 2016-03-20 20:57:05 följande:

Varför är det ett val att lära sig cykla? Jag skulle nog tycka att cykling är självklart att kunna när man är sju år och skulle bara skaffa en cykel och säga att nu tränar vi.

Och hur har du tänkt genomföra denna träning? Det går ju att tvina ngn från att hoppa från höj höjd, sitta still, etc men hur ska du kunna öva upp en motorisk färdighet om barnet sätter sig på tvären (vilket han definitivt kommer att göra om vi kör på din strategi) .

Jag kan inte heller luta mig mott att alla sjuårings kan cykla. VI bor i innerstaden, och de flesta kan säkert cykla men det är få som har egna cyklar utan man springer till varandra.

• Fru Ve

Min son vägrade lära sig tills han var 6 år. Då blev han lite retad av en kompis som påtalade att han minsann kan cykla. Då ville min son också prova och han kunde direkt utan att träna alls. Kan tillägga att han hade balanscykel innan, det är jättebra att börja med. Då blir övergången till vanlig cykel väldigt lätt sen. Skaffa en sådan (kan vara lite svårt åt en 7-åring att hitta en tillräckligt stor modell men leta). Om ni använder balanscykel ett tag när ni ska ut och promenera m.m. ska du se att det går fort framåt sen.

• buggi
    Fru Ve skrev 2016-03-21 19:38:45 följande:

Min son vägrade lära sig tills han var 6 år. Då blev han lite retad av en kompis som påtalade att han minsann kan cykla. Då ville min son också prova och han kunde direkt utan att träna alls. Kan tillägga att han hade balanscykel innan, det är jättebra att börja med. Då blir övergången till vanlig cykel väldigt lätt sen. Skaffa en sådan (kan vara lite svårt åt en 7-åring att hitta en tillräckligt stor modell men leta). Om ni använder balanscykel ett tag när ni ska ut och promenera m.m. ska du se att det går fort framåt sen.

Han har haft en balanscykel, men han är alldeles för stor flr dem nu. Men man kan nog montera bort ramperna på en vanligt cykel.

Jag tror det är en blandning av att inte se poängen med att kunna cykla och en rädsla att misslyckas...
Svar på tråden Hur lär man var cyklas?