• Ess

Hur lägga fram förslag på ändring av umgänge?

Carambolan skrev 2016-03-21 07:38:42 följande:

Vad hade hänt om han fortfarande var tillsammans med mamman och hade barnet på heltid? Det måste ju finnas andra med samma sjukdom som inte har samma möjlighet att säga att umgänge helt enkelt inte kommer bli av, vad har läkaren för råd?

De hade kunnat bli särbos. Sen är det alltid lättare att diskutera saker när man lever ihop och älskar varann, det är lättare att nå en överenskommelse som funkar då.
  • Ess
    Anonym (Ändring) skrev 2016-03-21 08:24:08 följande:

Ja, det är tufft som fan faktiskt och vi förstår ju att det blir jobbigt för mamman att ändra helgplanerna om vi inte kan, men alternativet är som sagt att inte ha umgänge alls.

Läkaren rekommenderar att inte ha umgänge om bonus är sjuk.

Det är ju mest den här perioden som bonus är förkyld, närmare sommaren är det sällan något problem.

Eftersom pappan aldrig bott med mamman är det ett ickeproblem. Men hade de gjort det hade de fått lov att ordna någonstans för pappan att vara under förkylningstider. Dock hade han inte varit lika känslig om de bott ihop eftersom man ju 'vänjer sig' och blir mer moståndskraftig när man umgås för jämnan.

Han fick byta jobbgrupp pga sjukdomen så att han jobbar med de som inte har småbarn samt att han får ta en mer laid back roll och inte ha så många kundkontakter. Tack och lov jobbar de ofta ensamma, men då och då jobbar de tillsammans med en eller flera andra.

Livet blir inte alltid som man tänkt sig och när man som vi lever i en styvfamilj så finns det fler att ta hänsyn till än bara sin kärnfamilj. Det är svårt, det vet jag, jag är inte alltid förstjust över uppoffringar som jag får göra för hans barns skull, men jag har ju valt detta och då får jag ta det 'onda med det goda' så att säga.

Det enda ni väl egentligen kan göra är att hon räknar med att ha bonus helt, sen hör pappan av sig och kollar läget precis innan umgänget för att se om bonus är frisk.
    Eftersom han lider av en så allvarlig sjukdom så är det klart att det även påverkar henne, hon har ju valt att bli förälder ihop med honom. Dör pappan så får hon ha barnet helt själv.

Hade jag varit mamman så hade jag nog börjat fundera i banorna om vad som händer om jag själv skulle dö. Vem ska då ta barnet nu när pappan inte kan.
    Personligen så hade jag velat diskutera det med pappan och utse en utav mina närstående att ta hand om barnet, om det skulle hända mig något.
  • Ess
    Anonym (Johansson) skrev 2016-03-21 08:58:16 följande:
    Fast man kan inte själv bestämma vem som ska ta hand om sitt barn om man skulle dö. man kan endast skriva ner sin önskan. Det är Socialtjänsten som avgör var barnet ska bo om det blir föräldralöst. Sen läser de såklart föräldrarnas önskan och väger in i beslutet.
    Nä man kan inte bestämma helt, men nu är det lite speciellt med pappan i ts då han troligen inte skulle klara av att axla föräldrarollen på heltid pga sin sjukdom.
    Har mamman då valt en bra närstående person och pappan är helt med på noterna, så tror jag att sannolikheten att barnet hamnar där är rätt stor. Det måste ju helt klart va för barnets bästa.
Svar på tråden Hur lägga fram förslag på ändring av umgänge?