• Anonym (Ändring)

Hur lägga fram förslag på ändring av umgänge?

Min man har fått en kronisk sjukdom som gör honom väldigt infektionskänslig och en vanlig förkylning kan få honom så pass sjuk att han kanske måste ligga på sjukhus.

Han ska därför undvika folk med förkylningar och särskilt barn. Han har ett barn som är nästan 6 år gammalt och det är ju mer regel än undantag att bonus kommer med förkylning hit.

Barnet är inga problem att förklara för, men mamman är det värre med. Vi har kollat och min man har föräldradagar att ta ut och tanken är att om bonus är förkyld eller har annan sjukdom då ord. umgänge ska ske så får vi skjuta på det och istället ta fler dagar i stöten.

Där emellan kan min man köra för dagumgänge, ev ta en föräldradag mitt i v tex samt att de kan skypea och tala i tfn.

Vi vet att mamman inte måste gå med på detta men alternativet är att umgänget inte blir av alls. Visst vill han träffa sitt barn, men inte till priset av att riskera att dö. Sjukdomen upptäcktes för ett par v sen då han hamnade på intensiven och var nära att dö av vanlig lunginflammation.

Tyvärr kommer mamman troligen tro att vi överdriver, hennes svar när jag ringde för att tala om att han låg på intensiven och kanske inte skulle klara sig var: Herregud ni ska alltid vara så dramatiska och så slängde hon på luren. Visst, hon blev kanske chockad, det blev ju jag när han hamnade där, men som sagt, hon är inte den mest samarbetsvilliga, så hur fasen lägger vi fram det?

• Svar på tråden Hur lägga fram förslag på ändring av umgänge?
  • Carambolan

Kan inte morfar vara ett alternativ för förkylda helger då kanske? Eller finns det andra släktingar som kan hjälpa till? Det lär ju inte hända jättemånga gånger på ett år om det bara är en helg i månaden från start, och kommer bli färre ju äldre barnet blir.

• Ego Lovers

Har pojken några farföräldrar i livet som vill ha en god kontakt med barnen kanske de kan träda in och ta de helgerna som barnet är förkylt. Vanliga friska vuxna brukar ju ha utsatts för samma förkylningsvirus som barn och är immuna mot väldigt många. Tänkte att barnet blir ju väldigt isolerad att enbart umgås med mamman och hennes sida av släkten och missar sin faders sida. Kolla på det som ett alternativ att farföräldrarna kan hjälpa till så mamman kan få avlastning eftersom hon redan drar det tyngsta lasten.

• Ess
    Anonym (Johansson) skrev 2016-03-21 08:58:16 följande:
    Fast man kan inte själv bestämma vem som ska ta hand om sitt barn om man skulle dö. man kan endast skriva ner sin önskan. Det är Socialtjänsten som avgör var barnet ska bo om det blir föräldralöst. Sen läser de såklart föräldrarnas önskan och väger in i beslutet.
    Nä man kan inte bestämma helt, men nu är det lite speciellt med pappan i ts då han troligen inte skulle klara av att axla föräldrarollen på heltid pga sin sjukdom.
    Har mamman då valt en bra närstående person och pappan är helt med på noterna, så tror jag att sannolikheten att barnet hamnar där är rätt stor. Det måste ju helt klart va för barnets bästa.
  • FrökenKanSjälv

Skulle det funka att boka ett möte tillsammans med läkaren och mamman så att hon får förstahandsinfo?

Annars är det nog enklare att ha en egen plan B för umgänget. Tex att pappan åker iväg och du tar hand om bonus eller att en farförälder/faster/farbror tar barnet. Egentligen är det rimligt att mamman anpassar sig till pappans sjukdom men det är inte alltid som människor beter sig som man önskar så då får man ta smällen och göra en plan B.

• Anonym (Ändring)
    Påven Johanna skrev 2016-03-21 09:27:56 följande:

Har ni någon övernattningslägenhet som du kan bo om du blir sjuk då? Eller du blir kanske aldrig sjuk.

Nej, jag blir sällan sjuk räknade efter och jag har varit sjuk två gånger på 8 år men blir jag sjuk få jag bo hos en vän som har en friggebod jag kan sova i. Det har jag redan kollat.
    Påven Johanna skrev 2016-03-21 09:39:27 följande:

Är detta också din tråd?

www.familjeliv.se/forum/thread/76457457-behover-andras-input-om-hur-hantera-detta

Nej, men tack, den ska jag läsa, kanske finns något bra råd där som kan användas här

• Anonym (Ändring)
    Carambolan skrev 2016-03-21 09:28:19 följande:

Kan inte morfar vara ett alternativ för förkylda helger då kanske? Eller finns det andra släktingar som kan hjälpa till? Det lär ju inte hända jättemånga gånger på ett år om det bara är en helg i månaden från start, och kommer bli färre ju äldre barnet blir.

Jo, det är möjligt att han kan. Han vill dock inte ha kontakt med min man så det får mamman fråga om isf. Trots att det är VI som 'krånglar'. Morfar svarar inte när min man ringer och skulle troligtvis säga nej om vi frågade om detta.
    Ego Lovers skrev 2016-03-21 10:37:48 följande:

Har pojken några farföräldrar i livet som vill ha en god kontakt med barnen kanske de kan träda in och ta de helgerna som barnet är förkylt. Vanliga friska vuxna brukar ju ha utsatts för samma förkylningsvirus som barn och är immuna mot väldigt många. Tänkte att barnet blir ju väldigt isolerad att enbart umgås med mamman och hennes sida av släkten och missar sin faders sida. Kolla på det som ett alternativ att farföräldrarna kan hjälpa till så mamman kan få avlastning eftersom hon redan drar det tyngsta lasten.

Min man har knappt någon släkt, en bror bara men han är inte lämplig att ha hand om barn, han bor också, så vitt vi vet, de har ingen kontakt, längst ner i söder och vi bor mer på mitten. Mamman har avlastning 2-3 helger i månaden men tar ju allt i vardagen med middag och nattning och sånt.

• Anonym (Ändring)
    FrökenKanSjälv skrev 2016-03-21 10:57:43 följande:

Skulle det funka att boka ett möte tillsammans med läkaren och mamman så att hon får förstahandsinfo?

Annars är det nog enklare att ha en egen plan B för umgänget. Tex att pappan åker iväg och du tar hand om bonus eller att en farförälder/faster/farbror tar barnet. Egentligen är det rimligt att mamman anpassar sig till pappans sjukdom men det är inte alltid som människor beter sig som man önskar så då får man ta smällen och göra en plan B.

Jag föreslog detta för min man, men han är tveksam. Han ska dock kolla med sin läkare. Tack för förslaget.
    Ang att jag har hand om bonus själv, det är jag faktiskt inte superpeppad på, bonus kommer inte för att träffa mig direkt även om bonus och jag gillar varandra. Finns inget annat alternativ så får det väl bli så annars.  
  • Påven Johanna
    Anonym (mw) skrev 2016-03-22 22:49:39 följande:
    Hur får du det till att den här tråden skulle ha något att göra med den andra? Jag kan inte se en enda likhet, gör du det på riktigt?
    Javisst. Språkligt inte minst, men också när det har att göra med ett barn pappan träffar en helg per månad. Ett barm som har en diagnos (speciella behov), och vars mamma har avlastningshem för barnet. 

Men nu har ju ts sagt att det inte är samma ts.
  • Anonym (Ändring)

Har läst den andra tråden och det var ju vissa saker som var likt, en helg i månaden osv. Men som sagt inte vi

Svar på tråden Hur lägga fram förslag på ändring av umgänge?