• Becky

Min son blir biten

Mitt barn har blivit utsatt av bitande barn från dag ett när han började förskola. Först i småbarnsgruppen 1-3 och nu o storbarnsgruppen 3-5. Min son är snart 4 år och den som bitit honom sedan i höstas är i samma ålder, alltså 4 år.Vad ska jag göra? Kan jag anmäla?
  • Svar på tråden Min son blir biten
  • sportpappa

Först och främst ska du prata med förskolan och fråga vad de gör för att förhindra bitandet. Är det flera barn som blir utsatta för bitandet? Är det bara ett enstaka barn som bits? Varför bits barnet?

• Vickan I

Vad har du gjort hittills och vad har förskolan sagt att de gör för att veta vad vi ska föreslå.

• Becky

Det har kanske totalt 25 gånger sedan 2013 hösten och vi har pratat och haft möten ett flertal gånger om hur det händer, när det sker och att vi tycker det räcker och att de borde hålla 200% uppsikt över de barn som bits samt sära på vår son och de barn som bits.

• MEE83

Slår inte ditt son tillbaka? Det kan hjälpa, då sätts det en gräns, så säg till honom att klippa till barnet som biter honom när det händer nästa gång. 

• sportpappa
    Becky skrev 2016-03-21 16:14:37 följande:

Det har kanske totalt 25 gånger sedan 2013 hösten och vi har pratat och haft möten ett flertal gånger om hur det händer, när det sker och att vi tycker det räcker och att de borde hålla 200% uppsikt över de barn som bits samt sära på vår son och de barn som bits.

Det blir ungefär en gång i månaden vilket inte är jätteofta. Det är alltså väldigt svårt för personalen att hålla koll och förhindra det.
    Det kanske är så att det barn som bits har kommunikationssvårigheter och vid vissa situationer så blir det tänderna som får föra talan.

Sker bitandet vid vissa tidpunkter som när barnen är hungriga eller trötta?
Svar på tråden Min son blir biten