• MVZ

Gulsot

Sonen är nu 7 månader men ofta har jag extrem ångest, såpass att jag både har ont i magen och närapå börjar gråta hela tiden.

När lillkillen var liten så mätte dom på bb upp att han då (25h) hade lågt gulsotvärde, därefter åkte vi hem utan återkoll. Tittar ständigt tillbaka på bilderna vi har från när han är liten och tycker han är extremt gul! Känns som om att vi borde åkt in igen och kollat men bvc sköterskan som kom hem 36 timmar efter tyckte bara vi skulle hålla honom i dagsljus. Sen blev det aldrig mer nämnt nåt om det men ändå kollar jag tillbaka på bilderna och tycker han var fortsatt gul..läst att bvc:er ibland inte har kunskap om nåt alls och känns lite så här med. Vi var väl tyvärr just då inne i en bebisbubbla och tänkte inte på det alls..eller så blev man hemmablind.

Vid 5 mån åkte vi dock in o tog blodprov då han skiftade i gult. Fick fram ett värde då men det låg under gränsen men var ändå högt. Ja vi blev inte kloka på det heller. Gjorde ytterligare koll vid 6 mån men då var gulheten väck.

Ändå sen han kom hem från BB har han ändå gått upp bra i vikt, något jag försöker intala mig är ett bra tecken. Men ändå kvarstår oron. Har han fått men av det tro? Läser hur alla andra så noga kollas men vi hamna mellan stolarna känns det som..

Älskar honom oavsett om han skulle få alla men i världen men ångesten över att man kanske orsakat den pga att man inte kolla upp värdet mer är enormt jobbig att leva med.

Ni som haft barn med kraftigare gulsot har dom haft svårt att gå upp i vikt och har ni haft andra saker ni märkt av?

När kan man börja märka av ev men? Ett par års ålder?

• Svar på tråden Gulsot
  • Sail on silvergirl

Jag har en liten tjej som är född förtidigt, och då blir de nästan alltid gula. På henne mäter man värdena varje dag, och dessa värdens lägsta gräns beror på hur gamla de är. Men hon är också väldigt gul till utseendet. Bara för att du ska förstå hur "långt" det är mellan att vara gul och att det är farligt så kan jag redovisa dagens siffror. (Hon ser alltså gul ut nu). Idag hade hon 194 i värde. Den undre solgränsen gick idag vid 300, dvs man måste inte sola om man inte är under 300. Dock är det inte farligt förrän man är över 450. Så, det är ingen tvekan för sjukvården i fall att man måste sola de små eller inte. Det är så oerhört långt mellan våra undre gränser för när de ska sola upp till värdena som är farliga, så ta det lugnt du! Och njut av att det inte är en liten blek-fis ni har!

• Jill 79

Mina två senaste barn har varit gula. Den första fick sola då värdena inte ville vänta. Den andra räckte med att mata på med lite ersättning för att få det att vända. Båda gick upp dåligt I vikt då de var som gulast. Den yngsta är fortfarande rätt gul om jag jämför med de andra bebisarna i Mamma gruppen nu vid två månaders ålder. Men värdena har hela tiden legat under solnivån. Och som föregår berättat så är värdet för solig långt under de farliga värdena. Tror nog du kan vara helt lugn. Jag läste på rätt mycket med min första gula då jag tyckte det var rätt läskigt. Hon var riktigt gul även i ögonvitorna men långt långt ifrån någon fara för hjärnskador.

• MVZ

Skulle stå 48h inte 25.

Numera är han inte gul utan var i början.

Och då var han rejält gul ändå..

Men man kanske tolkar det värre än det var. 7 månader sen så minnet sviktar väl och dessutom bilder jag tittar på och då beror allt på ljus också.

Får hoppas och tro att det inte är någon fara men oron kommer ju stanna ändå tills han är flera år gammal.

Han var även fullgången men läkaren prata vid 5 mån om amingsikterus, får väl tro lite på det med. Även om min tilltro till sjukvården tyvärr är liten...

Måste försöka njuta. Har det skett är det ju försent ändå, får tackla det om det uppstår nåt sen i så fall. Just nu är han världens goaste och följer "normen"

Hur mycket förtidigt var din tjej född?

• MVZ

Var hon gula intill pupillerna eller i kanten? Vår kille har alltid sett lite gul/grå ut i ytterkanterna. På bvc sa dom dock att det var normalt. Vita närmast mitten har han aldrig varit gul vad jag kan minnas.

Som sagt för sent ändå att göra nåt nu och man minns det kanske som värre men svårt att noja och oroa sig ändå :-/

• Mika86

Ha tre barn som varit lite till mycket gula, två av de fick va i solljus varav en gick vi kolla varannan dag på sjukhuset (vilket vi tyckte va meningslöst)

Tredje "gulingen" va född fem veckor gör tidigt va till en början lite gul, kom hem efter tre dagar på BB men när hon va fem dagar började hon bli gulare, sex dagar va hon slö o sju dagar gammal gick hon sola o sondmatas.

De blir av med det gula genom att kissa o bajsa så funkar maten bra så bli de av med det själva (om det inte är jätte högt)

Tösen gick ner från 3580 till 3030 på en vecka.

Så summa sumarum man märker väldigt tydligt om ett barn är sjukt i gulsot o fin pojke verka ju klarat sig ypperligt

• MVZ

Oj ja när det beskrivs så så känns vårt fall inte alls så farligt..han gick ner det "vanliga" man går ner när man är nyfödd men sen vände det uppåt och slö tolkade vi honom aldrig som. Nu känns det bättre.

Tack för era svar, man hör om mycket tråkigheter på dessa sidor med attityder o liknande men jag har bara råkat ut för er ärliga och lugnande människor! Tack!

Jag hoppas det gjorde susen för din flicka Mika86

!

• Mika86
    MVZ skrev 2016-03-21 20:35:36 följande:

Oj ja när det beskrivs så så känns vårt fall inte alls så farligt..han gick ner det "vanliga" man går ner när man är nyfödd men sen vände det uppåt och slö tolkade vi honom aldrig som. Nu känns det bättre.

Tack för era svar, man hör om mycket tråkigheter på dessa sidor med attityder o liknande men jag har bara råkat ut för er ärliga och lugnande människor! Tack!

Jag hoppas det gjorde susen för din flicka Mika86

!

Hon blev jätte mycket piggare redan efter 1 dygn, hon sov i 24 timmar i sträck o vaknade knappt vid blöjbyte så ko hon va slö.

Hade hon inte blivit inlagd då hade hon gått ner ännu mer i vikt. Fick inte ens i sig hälften av det hon behövde när jag ammade.

Klart man är orolig o nojjig. Särskilt vid första barnet, förstått att detta va ditt första?

Efter ett par barn lär man sig se o förstå vad som är "normalt" men innan dess är det klart man undrar o behöver hjälp ibland
  • MVZ

Ohja första. Sjukvården här runt omkring bollar bra runt en hela tiden eller har inte svar på ens frågor, då blir man inte direkt lugnare.

Tur ni visa flerbarns-föräldrar finns så att ni kan guida oss i vissa saker och ting

• Mika86
    MVZ skrev 2016-03-21 22:23:15 följande:

Ohja första. Sjukvården här runt omkring bollar bra runt en hela tiden eller har inte svar på ens frågor, då blir man inte direkt lugnare.

Tur ni visa flerbarns-föräldrar finns så att ni kan guida oss i vissa saker och ting

Jobbigt med sån sjukvård. Eller iaf de läkarna som är knäpppa, ha man råkat ut för.

Haha vis vet jag inte om jag är men lite erfarenhet iaf men även med fem barn kan man känna sig som nybörjare ibland
  • pigglet

Vårt första barn låg hela tiden under värdena för solning. Slö och ville inte äta första dygnen, sedan gick det bra. Men efter 1 månad var hon fortfarande rejält gul och även i ögonen.
    Då blev det prover. Jag fick även göra ett amningsuppehåll för att kolla så det inte berodde på mjölken. Men värdena gick inte ner speciellt mycket fast jag gav ersättning, så det berodde inte på mjölken. De fortsatte kolla, men det hände inget mer utan sakta, sakta sjönk värdena. Vet inte när hon "friskförklarades", det tog kanske några månader?

Det är ganska vanligt med långvarig gulsot, har jag förstått nu. Jag har inte läst/hört någon som har fått men av det.

• MVZ
    Mika86 skrev 2016-03-22 15:07:15 följande:

Jobbigt med sån sjukvård. Eller iaf de läkarna som är knäpppa, ha man råkat ut för.

Haha vis vet jag inte om jag är men lite erfarenhet iaf men även med fem barn kan man känna sig som nybörjare ibland

Haha alla barn är ju olika så nåt nytt kanske det blir varje gång. Men 5 barn är ändå mycket mer kunskap än ett
  • MVZ
    pigglet skrev 2016-03-22 19:12:36 följande:

Vårt första barn låg hela tiden under värdena för solning. Slö och ville inte äta första dygnen, sedan gick det bra. Men efter 1 månad var hon fortfarande rejält gul och även i ögonen.

Då blev det prover. Jag fick även göra ett amningsuppehåll för att kolla så det inte berodde på mjölken. Men värdena gick inte ner speciellt mycket fast jag gav ersättning, så det berodde inte på mjölken. De fortsatte kolla, men det hände inget mer utan sakta, sakta sjönk värdena. Vet inte när hon "friskförklarades", det tog kanske några månader?

Det är ganska vanligt med långvarig gulsot, har jag förstått nu. Jag har inte läst/hört någon som har fått men av det.

Där ser man :-/

I de flesta fall kanske det ger med sig fortare men så finns våra enstaka fall som håller i sig men aldrig nämns, som du skriver står ju inget. Kanske borde stå mer.

Men det har inte kommit tillbaka iaf?

Tyckte vår kille var rätt fr från gulhet (vad jag kan minnas iaf) men sen kom en släng tillbaka vid 5 mån. Iofs sa en sköterska jag prata med av de flertalet som blev då att dom vid 5 mån får mer blod eller nåt som gör att det kan bli så. Hurvida det stämmer eller ej vet jag inte heller då ingen annan sagt nåt om det.
Svar på tråden Gulsot