• Mika86

Gulsot

Ha tre barn som varit lite till mycket gula, två av de fick va i solljus varav en gick vi kolla varannan dag på sjukhuset (vilket vi tyckte va meningslöst)

Tredje "gulingen" va född fem veckor gör tidigt va till en början lite gul, kom hem efter tre dagar på BB men när hon va fem dagar började hon bli gulare, sex dagar va hon slö o sju dagar gammal gick hon sola o sondmatas.

De blir av med det gula genom att kissa o bajsa så funkar maten bra så bli de av med det själva (om det inte är jätte högt)

Tösen gick ner från 3580 till 3030 på en vecka.

Så summa sumarum man märker väldigt tydligt om ett barn är sjukt i gulsot o fin pojke verka ju klarat sig ypperligt

• Mika86
    MVZ skrev 2016-03-21 20:35:36 följande:

Oj ja när det beskrivs så så känns vårt fall inte alls så farligt..han gick ner det "vanliga" man går ner när man är nyfödd men sen vände det uppåt och slö tolkade vi honom aldrig som. Nu känns det bättre.

Tack för era svar, man hör om mycket tråkigheter på dessa sidor med attityder o liknande men jag har bara råkat ut för er ärliga och lugnande människor! Tack!

Jag hoppas det gjorde susen för din flicka Mika86

!

Hon blev jätte mycket piggare redan efter 1 dygn, hon sov i 24 timmar i sträck o vaknade knappt vid blöjbyte så ko hon va slö.

Hade hon inte blivit inlagd då hade hon gått ner ännu mer i vikt. Fick inte ens i sig hälften av det hon behövde när jag ammade.

Klart man är orolig o nojjig. Särskilt vid första barnet, förstått att detta va ditt första?

Efter ett par barn lär man sig se o förstå vad som är "normalt" men innan dess är det klart man undrar o behöver hjälp ibland
  • Mika86
    MVZ skrev 2016-03-21 22:23:15 följande:

Ohja första. Sjukvården här runt omkring bollar bra runt en hela tiden eller har inte svar på ens frågor, då blir man inte direkt lugnare.

Tur ni visa flerbarns-föräldrar finns så att ni kan guida oss i vissa saker och ting

Jobbigt med sån sjukvård. Eller iaf de läkarna som är knäpppa, ha man råkat ut för.

Haha vis vet jag inte om jag är men lite erfarenhet iaf men även med fem barn kan man känna sig som nybörjare ibland
Svar på tråden Gulsot