• Anonym (Snart ensamstående föräldrar)

Hur kan vi byta vår hyresrätt i Stockholm??

Stor och modern hyresrätt i centrala Stockholm på 110 kvm, 4 rok - hur kan man använda den vid skilsmässa för att skaffa två bra boenden?

Person 1 vill ha en hyresrätt inom tull eller närförort. Storlek: 3-4 rok.
    Person 2 vill flytta till en ytterkommun (Tyresö, Haninge, Huddinge osv) och bo i hus eller radhus tillsammans med barn. Storlek: Minst 125 kvm.

Detta är topp-önskemålen. Men hur kommer man dit och hur kan hyresrätten användas vid en sådan affär, naturligtvis lagligt?
    Har tänkt tankar som att byta lägenheten mot två mindre lägenheter i centrala Stockholm/närförort och sedan byta den ena av dem mot en större bostad utanför stan. Den stora bostaden utanför stan får gärna vara ett hus eller radhus. Sådana finns ju både att hyra och köpa. Kanske kan lägenheten hjälpa till vid husköp - inte som del av ett pris, förstås, utan mer som en "lockvara" utan ekonomiskt värde för den som vill komma närmare stan.
    Eller byta den stora lägenheten mot ett radhus/hus utanför stan och den andre av parterna använder bostadskön eller ordnar bostad på annat sätt utan att blanda in den ursprungliga lägenheten.

Har någon idéer eller erfarenheter? 
  • Svar på tråden Hur kan vi byta vår hyresrätt i Stockholm??
  • Carambolan

Vi har bytt via Lägenhetsbyte.se :) De har stöd både för direktbyten, två-mot-en-byte och triangelbyte.

• Anonym (-)

Svårt när man sitter i hyresträsket.

• Carambolan
    Anonym (-) skrev 2016-03-21 15:45:43 följande:

Svårt när man sitter i hyresträsket.

Tvärt om lätt eftersom bytesrätten är väldigt stark. Så länge man har fått in foten på ett förstahandskontrakt är det lätt att flytta runt i Stockholm. Jag har bytt tre gånger under mina femton år som hyresgäst i stan. Perfekt när livet förändras!
  • Anonym (Sandra)

Skulle också tipsa om lägenhetsbyte.se. Vet dock inte hur lätt det är att få ett hyresrättsradhus.

• Anonym (-)

Värdelöst med HR. Jag är glad att jag köpte en BR-trea på Norrmalm för 10 år sedan. Pris: 750:000:- och topprenoverad. Idag är den värderad till 7.500.000:-. En nolla kan tyckas lite, men den kan göra enorm skillnad! ;)

• Anonym (Tyll)

Ja, använd lägenhetsbyte.se. Och ignorera alla som bara MÅSTE tala om hur dåååååligt det är med HR och hur mycket deras BR är värda.... *snark*

Vet inte hur det är med radhus/hus utanför stan när det gäller HR-byte, men er lägenhet låter som en guldgruva på bytesmarknaden.

• Anonym (Snart ensamstående föräldrar)

Ja, okej, jag prövar Lägenhetsbyte.se! Tack för tipset! :)

• Fröken Apelsin

Tänk på att man oftast måste bo i lägenheten ett år för att få byta den. Jag tänker på om ni ska göra fler byten som du skrev. Jag har bytt min lägenhet via lagenhetsbyte.se det var väldigt lätt och smidigt, nu bytte jag bara en lägenhet mot en annan men jag såg att de fanns de som ville byta en stor mot två mindre.

• Fennyxx
    Anonym (-) skrev 2016-03-21 15:55:04 följande:

Värdelöst med HR. Jag är glad att jag köpte en BR-trea på Norrmalm för 10 år sedan. Pris: 750:000:- och topprenoverad. Idag är den värderad till 7.500.000:-. En nolla kan tyckas lite, men den kan göra enorm skillnad! ;)

Jamen så kul för dig då. Vad tillför den infon någon som bor i hyresrätt och inte har tillgång till en tidsmaskin?

genhetsbyte.se funkar, men det kan ta lite tid och den borde vara indelad i två delar, en för folk som vill byta lägenhet och en för folk som bara vill kolla lite hur andra bor..
  • Fröken Apelsin
    Fennyxx skrev 2016-03-26 22:46:29 följande:

Jamen så kul för dig då. Vad tillför den infon någon som bor i hyresrätt och inte har tillgång till en tidsmaskin?

genhetsbyte.se funkar, men det kan ta lite tid och den borde vara indelad i två delar, en för folk som vill byta lägenhet och en för folk som bara vill kolla lite hur andra bor..

Jag delar inte din upplevelse alls, det tog en månad för mig att få till ett byte och jag tittade på 15 lägenheter kanske. De flesta uppskattade att jag ville se deras lägenhet först, jag hade två personer hos mig totalt. Det går fort om man lägger ner lite tid och energi på det.
Svar på tråden Hur kan vi byta vår hyresrätt i Stockholm??