Inlägg från: Anonym (studenten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (studenten)

Socionomprogrammet - ett skämt?

Hej!

Jag går min andra termin på socionomprogrammet och har börjat bli mer och mer övertygad om att hoppa av. Jag tycker programmet är så oerhört inriktat på genusvetenskap. Tycker det är så sjukt fokuserat på det här med könsnormer osv. Ingenting som intresserar mig alls, snarare tvärt om. Jag sökte detta programmet för snart ett år sedan i hopp om att få lära mig att hjälpa utsatta människor, inte sitta och dalta runt med henbegreppet. Ibland känns det som om skolan är en lekstuga...

Någon som har liknande eller helt skilda erfarenheter?

Yrkesutgångarna är dock intressanta för en socionom, men vettefan om det är värt att stå ut resterande kurser om det ska fortsätta såhär.

• Svar på tråden Socionomprogrammet - ett skämt?
  • Anonym (studenten)
    Carambolan skrev 2016-03-21 20:54:42 följande:

Byt skola, om möjligt? Jag har inte läst socionom men annan samhällsvetenskap och min erfarenhet är att kurserna blir extremt formade av vad professorerna på skolan forskar kring samt den allmänna kulturen på skolan.

Mjo, detta är tanke som har slagit mig. Tänker dock att det kan bli lite svårt med tanke på att alla skolar har olika upplägg...
  • Anonym (studenten)
    Anonym (Socionom) skrev 2016-03-21 20:57:52 följande:

Jag är socionom och visst är det en del fokus på det. Vilket är väldigt viktigt. Men inte i alla kurser. Du kommer få en BRED utbildning med jobbgaranti och många möjligheter att utvecklas och kunna jobba med massa olika saker så håll ut!!! Man lär sig av allt!

Lycka till med plugget!!! 3,5 år går SJUKT fort!

Och njut av studietiden! Det är som semester jämfört med heltidsjobb!

Visst är det viktigt med jämställdhet och hur könsnormer påverkar, men vissa saker har känts så sjukt flummiga/oseriösa. Tack för peppen!! Valmöjligheten av jobb är ju oerhört bred och det är såklart det som lockar! Bara lite tråkigt att åren dit inte ser riktigt ut som man tänkt kanske gällande själva utbildningen...
  • Anonym (studenten)
    Anonym (Socionom) skrev 2016-03-21 22:31:43 följande:

Som vanligt ute efter att provocera.

Verkar dessutom bo på familjeliv. Det är inte att vara studiesvag att läsa till socionom. Tvärtom.

Kände precis samma! Jag valde utbildningen för att jag ville jobba med utsatta människor, inte för att jag är studiesvag eller hade kassa betyg :)
Svar på tråden Socionomprogrammet - ett skämt?