• Mattsson8

Utslag, någon som vet? [BILD]

Hej, jag var hos vårdcentralen för 5 veckor sedan efter att fått utslag på nästan överallt på kroppen. Det är små röda prickar som fjälla lite grann men inte särskilt mycket. Som svar på VC visste dem inte vad det var. De ville jag skulle avvakta, men det kommer bara nya hela tiden. Är det någon som har haft något liknande innan? Vad jag försökt läsa mig till så passa väl det bäst in på guttat psoriasis eller medaljongsjukan. Är det någon som haft liknande dessa utslag tidigare eller kanske till och med har guttat psoriasis eller medaljongsjukan? Är väldigt tacksam för svar då jag verkligen vill veta vad detta kan vara..

Dessa utslag sitter mestadels på mage, ben och armar.
    Guttat Psoriasis Medaljongsjukan Utslag Röda Fjällande Kliar
  • Svar på tråden Utslag, någon som vet? [BILD]
  • Lanna83

Hej, hade likadant på överkroppen bara, de visste inte heller vad det var.. Fick nå kortison-salva o smörja o avvakta, de sa att det kan vara stress..torr hud.. Vetinte, det försvann efter några dagar med hjälp av salvan..

• Mattsson8

Åh, tack så mycket för svar! Du minns inte vad denna salvan du använde heter? :)

• Anonym (Ja jag)

Jag har haft medaljongsjukan, pityriasis rosea, såg ut precis sådär! Hade nästan enbart på överkroppen, rumpan och upp på halsen.

• Mattsson8

Okej, hade nämligen en lite större "fläck" på benet där de va väldigt torrt.
    Hur lång tid tog det för dig innan medaljongsjukan gick över för din del?

• Anonym (Ja jag)

Primärmedaljongen ska ju vara större. Jag hade min på sidan på revbenen. Det tog lååååång tid innan det försvann, två-tre månader eller mer, minns inte exakt, tyvärr.. Man känner sig inte så himla fräsch under tiden men när det väl började läka gick det fort.

• Mattsson8

Okej, det lugnar mig lite genom att hoppas på att det endast är medaljongsjukan.
    Värre skulle väl vara om det är guttat psoriasis som folk säger är väldigt snarlik i utseende.

• Anonym (S)

Liknar utslag som håller på och utvecklas till psoriasis. Har du på senaste tiden haft halsfluss, varit stressad eller mått psykiskt dåligt? Det är faktorer som kan utlösa ett skov med psoriasis (har själv haft det i 12 år nu). Kram!

• Mattsson8

Hej, tack för svar. Nej jag har inte haft halsfluss eller mått psykiskt dåligt eller över lag varit stressad. Har nämligen läst att man halsfluss kan utveckla guttat psoriasis. Har hört att det även kan vara en svampinfektion? Men jag vet inte, om man googla bilder på "jästsvamp hud" så ser det liksom inte ut så.
    Testar lite krämer för psoriasis nu och ska se om detta hjälper.

• Lanna83

Hej igen sorry för sent svar.. Den är på recept o heter Novocol kortison! Hoppas att det försvinner snart!!:)

• Anonym (Alva)

Jag har haft likadana utslag på överkroppen. Jag gjorde ingenting med dem och gick inte till läkaren. Någon vecka senare var dem borta. Jag hade inget besvär av dem.

• Anonym (Alva)
    Anonym (Alva) skrev 2016-04-03 11:14:59 följande:

Jag har haft likadana utslag på överkroppen. Jag gjorde ingenting med dem och gick inte till läkaren. Någon vecka senare var dem borta. Jag hade inget besvär av dem.

Alltså, jag hade likadana, fast mycket mer.
  • Mattsson8
    Okej, är tacksam för alla era svar. På bilden är dem dock ljusare än vad dem är i verkligheten, de är liksom mer röda.
  • Lanna83

Har det blivit nå ändring? Mina var också röda, nästan flammiga efter dusch/bad men det blev blekare och försvann sen.. Om salvan hjälpte eller om det försvann av sig själv vet jag inte..lycka till!

Svar på tråden Utslag, någon som vet? [BILD]