• Mlimim

Viktnedgång under graviditet??

Är det ens möjligt att gå ned i vikt under graviditeten??!!

Jag är i vecka 13. I söndags vägde jag 73.7 kg och idag 72.6 kg. Inte så jättestor skillnad men blev ganska paff och samtidigt lite orolig när jag insåg att jag gått ner ett kilo.

• Svar på tråden Viktnedgång under graviditet??
  • Misscaswell

Absolut. Det går åt kalorier till att skapa ett barn, och i v 13 väger inte fostret, fostervatten etc särskilt mycket än. Du kanske har mått illa och inte haft så bra aptit? Du får väl vara på din vakt och se till att inte hoppa över måltider el dyl så du inte fortsätter gå ner i vikt. Värt att tänka på är att din kropp prioriterar bebisen just nu. Alltså, äter du för lite kommer din kropp att ge bebisen vad den behöver först.

• Jw83

Det är fullt normalt och inte alls ovanligt. Fostret väger ju bara runt 50 gram så tidigt så det påverkar ju inte mammans vikt.

Många blir till och med smalare efter v 12 då kroppen ofta blir uppblåst de första veckorna för att sedan lugna ner sig.

• cameleon

Jag vägde 58 när jag blev gravid men gick ned till 54 ganska snabbt. Det är först nu jag har börjat gå upp igen, nu väger jag 57 kilo, går in i vecka 23 imorgon.

• hallonhopp

Man bör inte banta men det är OK att tappa i vikt av sig själv. Jag vägde förra gången 77 kilo och tappade till 72 innan jag började gå upp igen. Jag gick till sist upp till 87 kilo i nionde månaden.

Jag är gravid nu och vägde vid starten 85 kilo. Jag är i vecka 23 och pendlar mellan 84 och 85 kilo just nu.

• Carambolan

Jag har också gått ner några kilo i början varje gång, så har det börjat gå uppåt efter vecka 20.

• Mlimim

Åh, tack för era svar!!

Vägde mig anteckningar så här ofta med mina förra graviditeter, så visste inte. Men då kan jag iaf sluta oroa mig nu och bara se till och äta alla mina måltider som man ska. :)

Svar på tråden Viktnedgång under graviditet??