Misszandra skrev 2016-03-24 03:54:46 följande:
Tack för tipsen. Sånt man själv inte tänker på. Egentligen vill jag inte bli sjukskriven men känner redan att min kropp (som redan innan graviditet inte var helt 100) inte klarar hur mkt som helst. Vi sitter ju i bilen hela nätterna, hoppar in och ut från bilen en 80 gånger per natt. Kan ju säga att på morgonen tar det verkligen emot och vill inte ens tänka tanken hur det blir när magen blir gigantisk! Springer i trappor och mycket lyft och böjningar.
Jag hoppas verkligen att jag får gravpenning. Vet inte hur jag ska göra på mitt andra jobb då jag aldrig ens träffat en chef där! Systemet där är katastrof! Får man inte pengar de sista 10 dagarna och även de man går över? (Om man nu gör det)
Jag ville verkligen inte bli sjukskriven, jag älskar att jobba plus att det blev mycket mental stress för mig: är butikschef och att ha heltidsansvar över en butik främst runt julhandel och rea när man bara jobbar halvtid. Helt kasst! Men kroppen sa emot, och jag klarade inte jobbet fysiskt med både ischias och foglossning, tyvärr. Så då var det bara o sjukskriva sig!
Ang gravpenning, så får du det som längst till 10 dagar innan BF (jag hade BF 18/3, fick gravpenning sista dagen 7/3), trots att jag nu gått över sex dagar. Men man har rätt att ta ut föräldradagar 60 dagar innan BF, om man behöver det ekonomiskt. Men jag blev ju halvtidssjukskriven ända fram till faktiskt födelsedatum, så även om jag nu inte får den halva gravpengen, så får jag iaf min halva sjukpeng. :)