• WickedyWitch

Brutet karpalben, ingen fortsatt sjukskrivning. Någon annan?

Var med om en mindre trafikolycka för ca en månad sen och bröt andra karpalbenet. Fick av gipsskenan idag och jag kan knappt böja på handleden, definitivt inte framåt och om jag försöker gör det ont och hugger till där frakturer var. Läkaren tyckte jag skulle gå tillbaka till jobbet som imorgon men jag insisterade på att jag i minsta fall borde få träna handen i en vecka, vilket hon till slut gick med på.

Blir mest orolig att jag kanske kommer paja handen ännu mer om jag återgår så tidigt? Sitter ju senor å grejer där. Och har fortfarande ont och har och kommer ha begränsad rörlighet ett tag.

Kan tillägga att jag jobbar inom hemtjänst mån-fre på heltid.

Någon annan som haft samma fraktur och hur var det efteråt? Är det normalt att det fortfarande gör så j*via ont när man böjer handleden framåt?

• Svar på tråden Brutet karpalben, ingen fortsatt sjukskrivning. Någon annan?
  • AnnaSthlm

Lita på kroppen och sök en annan läkare om du känner att handled skadas av att jobba redan. Det är inget vanligt kontorsjobb heller.

• Holma
    WickedyWitch skrev 2016-03-23 09:57:20 följande:

Var med om en mindre trafikolycka för ca en månad sen och bröt andra karpalbenet. Fick av gipsskenan idag och jag kan knappt böja på handleden, definitivt inte framåt och om jag försöker gör det ont och hugger till där frakturer var. Läkaren tyckte jag skulle gå tillbaka till jobbet som imorgon men jag insisterade på att jag i minsta fall borde få träna handen i en vecka, vilket hon till slut gick med på.

Blir mest orolig att jag kanske kommer paja handen ännu mer om jag återgår så tidigt? Sitter ju senor å grejer där. Och har fortfarande ont och har och kommer ha begränsad rörlighet ett tag.

Kan tillägga att jag jobbar inom hemtjänst mån-fre på heltid.

Någon annan som haft samma fraktur och hur var det efteråt? Är det normalt att det fortfarande gör så j*via ont när man böjer handleden framåt?

Många gånger så är det bra att använda handen trots att du inte är helt bra , lita på din läkare o testa , att ha ont är inte farligt o gör oftast inte skadan bättre utan det är bra
  • WickedyWitch

Okej, tack för svar. Självklart vill jag fungera normalt och lite smärta var väl väntat men denna smärtan är så pass påtaglig att jag liksom rycker till. Får tillochmed ont när jag smörjer in mig med den handen. Men det kanske blir bättre efter veckans slut. Tyckte bara att läkarens korta övervägande och undersökning av handen gick rätt hastigt och hon reagerade inte på att jag hade smärta utan viftade iväg det som 'det bara stramar', när jag sa att jag vet skillnaden på ren smärta och att det stramar. Men ja, får väl be om ett andra utlåtande ifall det hindrar mig i arbetet. Vill inte sluta som en vän till mig som fick en liknande fraktur, återgick till jobb och har nu fått operera handen två ggr och var sjukskriven i 1,5 år.

• Phalaenopsis

Det låter som om du har en fraktur i metakarpale II. Karpalbenen brukar inte numreras utan omnämns vid namn (båtbenet, månbenet etc.)

Nu till det egentliga problemet: Man kan få rätt ordentligt ont även om det bara är stelhet i muskler och leder från gipsningen + att även musklerna kan ha få sig en smäll vid det ursprungliga traumat. Att böja lite på handleden borde inte belasta frakturen i sig nämnvärt, så jag skulle oroa mig över att den ska gå upp "bara" för att det gör ont. Lite försiktig massage och obelastade rörelseövningar?

Däremot finns det ju mycket i ett hemtjänstjobb som kan belasta hårt. Tyngre belastning ska ske först efter dubbla gipsningstiden. Det är i alla fall den uppfattning man har på ortopeden i Jönköping. Har du träffat en arbetsterapeut?

Svar på tråden Brutet karpalben, ingen fortsatt sjukskrivning. Någon annan?