• Anonym (irriterad)

Ältat mitt livs största misstag i 1,5 år...

Jag är så arg på mig själv, sedan typ 1,5 år tillbaka. Vi (jag, sambo, 6 månaders) bodde i min absoluta drömlägenhet, nyrenoverad och fräsch med högt i tak o vita väger, stora fönster från golv till tak, fräscht badrum med tvättmaskin/torktumlare mm, centralt, nära till förskola och andra barnfamiljer. Allt var perfekt men vi blev av min pappa erbjudna att bo i ett hus han äger (hyra det alltså) och det valde vi att göra för jag tänkte att det blir nog bra med trädgård och "eget" hus liksom. Men jag tog inte reda på tillräckligt om huset innan jag sa upp lägenheten. Min magkänsla sa att det var fel att flytta men ändå gjorde jag det för jag tänkte att det blir nog bättre om inte så iaf billigare att bo i huset då det är min pappas som sagt.

Vi flyttade december 2014 och jag är ständigt irriterad o arg här för jag HATAR stället. Det är gammalt, ofräscht, orenoverad, svårskött, möss på vinden o i källaren, myror överallt och har även sett silverfiskar, ocentralt (10 min längre till jobb) inga grannar, ingen förskola på gångavstånd, gammal kyl o frys, mindre sovrum, målat badrum (färgen är bortskavd så det ser förjävligt ut), små fönster, ingen torktumlare o finns ingen plats till nån heller, ingen golvvärme (som vi hade) och ventilation till badrum (som vi också hade). Huset är dessutom mögelskadat men min pappa tar det inte på allvar även om han är jättebra o snäll på i princip alla sätt men mögel tas inte så allvarligt. Till saken hör också att min pappas arbetsplats ligger på samma tomt (verkstad). Vi har egen brunn (i lägenheten kommunalt) vilket gör mitt hår missfärgad då jag vill va blond men ämnen i vattnet gör det typ oranget. Vi får ständigt oväntad besök från min familj o jag blir GALEN men jag har sagt åt dom om detta. Jag tvingas ha rullgardinerna nere hela dagarna för annars kommer nån familjemedlem o kikar in ibland o jag vill bara få vara IFRED o få besök när JAG vill. Jag uppskattade min familj förut när vi sågs ibland men nu orkar jag inte träffa dom för vi ses alltid ändå! Allt är bara SKIT och jag HATAR att bo här. Jag har i 1,5 år ältat att varför i helvete flyttade vi. Hyran är dessutom densamma. 1000kr mindre MEN jag hade mer gärna betalat mer för att få bo i lägenheten igen. Min sambo är inte hemma så mkt så han bryr sig inte lika mkt men vi vill såklart helst bo i ett EGET fräscht hus men har inte ekonomi än. Jag har i ca ett år sökt lägenhet igen (tillbaka där vi bodde) men inte fått någon. Jag är alltid så ledsen nuförtiden o går o retar mig på detta äckliga hus. Det suger all min energi att vara här. 

Jag FÖRSÖKER tänka att vi kmr få det bättre framöver men ändå påminns jag hela tiden om hur förjävligt det är här. Jag älskade mitt hem o nu hatar det. Storleksmässigt är det samma så det finns liksom verkligen ingen fördel med detta jämfört med lägenheten. Dessutom är detta en mindre ort och centrumet här är obefintligt. Alltså hur ska jag tänka för att överleva och stå ut tills vi flyttar? Det känns som jag inte kan njuta av vår son som snart blir 2 år för det enda jag fokuserar på är hur äckligt allt är här o som sagt svårskött. Lägenheten va alltid ren och fräsch men det går liksom inte ha de såhär för det sitter smuts i listerna som inte GÅR att ta bort, hur mkt man än skrubbar. Vafan ska jag göra/tänka? :( det hjälper ju inte att ångra sig o hata mig själv för detta, det löser inte problemet. 

• Svar på tråden Ältat mitt livs största misstag i 1,5 år...
  • LFF

För barnets skull om inte annat så MÅSTE du se till att pappa tar möglet i huset på allvar. 

www.byggahus.se/renovera/sa-paverkar-fukt-och-mogel-i-huset-din-halsa

Från artikeln:

Det finns ett par studier värda att nämna i sammanhanget. En av dem är just Värmlandsstudien som är en epidemiologisk studie från 2006. Denna visar att barn som bor i hus med fukt- och mögelproblematik har större risk att utveckla astma, allergier, eksem och rinit än barn som växer upp, lever och verkar i hus utan fukt och mögel.

Den andra studien är Socialstyrelsens Miljöhälsorapport från 2009. Myndigheten gjorde en enkätundersökning där 26 000 svenskar fick svara på frågor om sin hälsa. 18 procent uppgav att de känner hälsorelaterade effekter på grund av att de vistas i byggnader med dålig inomhusmiljö. Den vanligaste orsaken till dessa effekter är just fukt- och mögelskador. Astma är ett exempel på en sådan hälsorelaterad effekt.

Det finns även andra hälsorelaterade effekter som brukar förknippas med fukt och mögel, men dessa är ännu svårare att utreda. Det är så kallade sjuka hus-symtom (SBS). Dessa utgörs bland annat av trötthet, huvudvärk, slemhinnebesvär, hud, irriterade ögon, heshet, halstorrhet och hosta.

? Dessa symptom är vaga, exempelvis att man ofta får hosta eller blir förkyld. Det gör det svårt att utreda att det verkligen är möglet som orsakar det. Men det man kan se är att de i sjuka hus drabbas oftare och att det då är kopplat till detta, säger Ingemar Samuelson

• Anonym (irriterad)
    LFF skrev 2016-03-23 11:53:02 följande:

För barnets skull om inte annat så MÅSTE du se till att pappa tar möglet i huset på allvar. 

www.byggahus.se/renovera/sa-paverkar-fukt-och-mogel-i-huset-din-halsa

Från artikeln:

Det finns ett par studier värda att nämna i sammanhanget. En av dem är just Värmlandsstudien som är en epidemiologisk studie från 2006. Denna visar att barn som bor i hus med fukt- och mögelproblematik har större risk att utveckla astma, allergier, eksem och rinit än barn som växer upp, lever och verkar i hus utan fukt och mögel.

Den andra studien är Socialstyrelsens Miljöhälsorapport från 2009. Myndigheten gjorde en enkätundersökning där 26 000 svenskar fick svara på frågor om sin hälsa. 18 procent uppgav att de känner hälsorelaterade effekter på grund av att de vistas i byggnader med dålig inomhusmiljö. Den vanligaste orsaken till dessa effekter är just fukt- och mögelskador. Astma är ett exempel på en sådan hälsorelaterad effekt.

Det finns även andra hälsorelaterade effekter som brukar förknippas med fukt och mögel, men dessa är ännu svårare att utreda. Det är så kallade sjuka hus-symtom (SBS). Dessa utgörs bland annat av trötthet, huvudvärk, slemhinnebesvär, hud, irriterade ögon, heshet, halstorrhet och hosta.

? Dessa symptom är vaga, exempelvis att man ofta får hosta eller blir förkyld. Det gör det svårt att utreda att det verkligen är möglet som orsakar det. Men det man kan se är att de i sjuka hus drabbas oftare och att det då är kopplat till detta, säger Ingemar Samuelson

Vi är medvetna om detta men huset är för gammalt för och det skulle vara för dyrt att åtgärda det, då är det bättre att riva huset. Såpass ruttet är det. Detta är en stor anledning till att jag verkligen hatar detta stället. :(
  • LFF
    Anonym (irriterad) skrev 2016-03-23 12:01:02 följande:
    Vi är medvetna om detta men huset är för gammalt för och det skulle vara för dyrt att åtgärda det, då är det bättre att riva huset. Såpass ruttet är det. Detta är en stor anledning till att jag verkligen hatar detta stället. :(
    Jag struntar egentligen i vad ni gör, om ni river och bygger nytt eller fixar på annat vis. Jag störde mig bara på att du säger att pappa inte tar möglet på allvar när det faktiskt är allvarligt.
  • Anonym (?)

Varför söker ni inte efter ett nytt boende?

• Anonym (Madde)

Usch, jag vet precis hur du känner dig. Jag har också gjort liknande misstag med flytt, när allt egentligen var bra. Så landar man på det nya istället och har en gnagande oro i bakhuvudet men försöker vara positiv. Men dagarna går och man inser bara mer och mer att fan, vad har jag gjort. Hur kunde jag.

Man ska aldrig laga det som inte är trasigt, liksom. Men lätt att vara efterklok.

Blicka framåt. Ha ett mål i huvudet för dit du vill ta dig (flytt tillbaka till gamla området). När allt känns piss och äckligt, försök framkalla känslan av hur det kommer kännas att flytta igen, när ni äntligen kan göra det, och njut av den tanken. Fokusera på målet och glöm bort det gamla, det här ni har nu är bara en liten parentes.

• mrskreiz

Det finns flera vägar att gå här. Om du hyr av din pappa, och han vägrar att ta möglet på allvar, så ska du göra likadant som ifall du hyrde utav en främling. Du ska kräva en åtgärd eller så ska du flytta.

Ibland gör man misstag. Du har helt klart gjort ett misstag här för mycket av det du skriver hade du ganska enkelt kunna kontrollera innan du tackade ja. Men jag vill inte nedvärdera dig för det, för vet du vad, vi gör alla misstag! Vi gör små misstag, stora misstag. Vi gör dumma misstag. Alla gör det!
    Däremot så måste du nu ta ansvar för misstaget, acceptera att det skett och agera. Antingen så väljer du att acceptera läget (ursäkta ordvitsen) eller så väljer du att acceptera men korrigera misstaget - och flytta. Du kan inte fortsätta sitta och pina dig själv. Väx av det här!

Sedan blir det självklart svårare för att det rör sig om din far och det förstår jag. Men det blir ännu värre om du på sikt låter detta ligga som en egen växande mögelklump mitt i er relation. Börja med att fundera och bestämma dig själv över om du vill bo kvar, och i sådana fall under vilka förutsättningar (inget skadligt mögel tycker jag ska vara ett krav). Tala med din sambo . Om du själv kommer fram till att måttet är rågat så tala med din far. Du känner honom bäst och vet hur du enklast lägger fram en sådan här sak. Du ska vara tydlig, rak och stå på dig, men utan att köra över hans känslor eller vara elak. Det kommer vara svårt gissar jag, men ännu en sak du kommer lära dig utav.

Lycka till. 

• cupcakemom

Det finns ingen möjlighet att få lägenhet i ett annat område så länge? Tradigt att flytta flera gånger men vad gör man liksom... Annat hus att hyra? Privat hyresvärd....

• Anonym (irriterad)
    LFF skrev 2016-03-23 12:08:44 följande:
    Jag struntar egentligen i vad ni gör, om ni river och bygger nytt eller fixar på annat vis. Jag störde mig bara på att du säger att pappa inte tar möglet på allvar när det faktiskt är allvarligt.
    Ja men vi stör oss lika mkt på detta:( men va ska man göra..
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (?) skrev 2016-03-23 12:12:27 följande:

Varför söker ni inte efter ett nytt boende?

Der gör vi hela tiden, sedan 1 år tillbaka, men svårt att få bostad (hyres) här och köpa kan vi inte än.
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (Madde) skrev 2016-03-23 12:20:16 följande:

Usch, jag vet precis hur du känner dig. Jag har också gjort liknande misstag med flytt, när allt egentligen var bra. Så landar man på det nya istället och har en gnagande oro i bakhuvudet men försöker vara positiv. Men dagarna går och man inser bara mer och mer att fan, vad har jag gjort. Hur kunde jag.

Man ska aldrig laga det som inte är trasigt, liksom. Men lätt att vara efterklok.

Blicka framåt. Ha ett mål i huvudet för dit du vill ta dig (flytt tillbaka till gamla området). När allt känns piss och äckligt, försök framkalla känslan av hur det kommer kännas att flytta igen, när ni äntligen kan göra det, och njut av den tanken. Fokusera på målet och glöm bort det gamla, det här ni har nu är bara en liten parentes.

Skönt att du förstår och tack för du tog dig tid att skriva! Jo en parentes man man verkligen säga att detta är men de känns på samma gång som jag slösat bort tid i mitt liv på att må dåligt. Men ska försöka göra som du säger!
  • Anonym (irriterad)
    mrskreiz skrev 2016-03-23 12:22:23 följande:

Det finns flera vägar att gå här. Om du hyr av din pappa, och han vägrar att ta möglet på allvar, så ska du göra likadant som ifall du hyrde utav en främling. Du ska kräva en åtgärd eller så ska du flytta.

Ibland gör man misstag. Du har helt klart gjort ett misstag här för mycket av det du skriver hade du ganska enkelt kunna kontrollera innan du tackade ja. Men jag vill inte nedvärdera dig för det, för vet du vad, vi gör alla misstag! Vi gör små misstag, stora misstag. Vi gör dumma misstag. Alla gör det!
    Däremot så måste du nu ta ansvar för misstaget, acceptera att det skett och agera. Antingen så väljer du att acceptera läget (ursäkta ordvitsen) eller så väljer du att acceptera men korrigera misstaget - och flytta. Du kan inte fortsätta sitta och pina dig själv. Väx av det här!

Sedan blir det självklart svårare för att det rör sig om din far och det förstår jag. Men det blir ännu värre om du på sikt låter detta ligga som en egen växande mögelklump mitt i er relation. Börja med att fundera och bestämma dig själv över om du vill bo kvar, och i sådana fall under vilka förutsättningar (inget skadligt mögel tycker jag ska vara ett krav). Tala med din sambo . Om du själv kommer fram till att måttet är rågat så tala med din far. Du känner honom bäst och vet hur du enklast lägger fram en sådan här sak. Du ska vara tydlig, rak och stå på dig, men utan att köra över hans känslor eller vara elak. Det kommer vara svårt gissar jag, men ännu en sak du kommer lära dig utav.

Lycka till. 

Jo men vägen att gå är enkel - det är att flytta. Vi har kommit fram till att vi verkligen vantrivs här så bort härifrån de ska vi absolut! Ett stort misstag var det verkligen, usch. Vi vill bara ha nånstans att flytta o då säger vi bara att "vi ska flytta nu", jag stannar inte för att vara snäll.
  • Anonym (irriterad)
    cupcakemom skrev 2016-03-23 12:23:07 följande:

Det finns ingen möjlighet att få lägenhet i ett annat område så länge? Tradigt att flytta flera gånger men vad gör man liksom... Annat hus att hyra? Privat hyresvärd....

Vi söker för fullt men inte fått napp än :( bor nära en storstad så svårt att få boende här.
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (irriterad) skrev 2016-03-23 12:36:30 följande:
    Jo men vägen att gå är enkel - det är att flytta. Vi har kommit fram till att vi verkligen vantrivs här så bort härifrån de ska vi absolut! Ett stort misstag var det verkligen, usch. Vi vill bara ha nånstans att flytta o då säger vi bara att "vi ska flytta nu", jag stannar inte för att vara snäll.
    Otydlig jag var. Det är inte enkelt att flytta eller att ens hitta något men det är inget vi tvekar på. Vi SKA flytta så fort det går. Kan dock ta år :( 
  • mrskreiz
    Anonym (irriterad) skrev 2016-03-23 12:36:30 följande:
    Dåså. Men ingen vinner något på att fortsätta må dåligt. Du behöver göra det bästa av situationen.

Och dessutom - eftersom det är din pappa - så tycker jag du ska förvarna honom. Han lär ju inte satt er där för att vara elak. Att bara flytta och dra tycker jag låter ondöigt grymt.
  • Anonym (anonym)

Bearbeta din pappa så att han själv tror att viss renovering höjer värdet på huset och att regelbundet underhåll minskar kostnaden i längden för ett hus. Se till att påpeka möjligheten till rotavdrag för renovering. Om ni själva är händiga så försök få din pappa att betala material för tapetsering och färg för att fräscha upp ytor samt se till att Anticimex eller liknande gör en undersökning avseende fukt och skadedjur, myror går ganska lätt att åtgärda genom myrdosor möss är lite svårare eftersom det alltid finns möss periodvis i äldre hus och det är svårt att hitta var de tar sig in, kan fungera med de där elektriska apparaterna som sänder ut ljud med frekvens som möss inte gillar.

• Anonym (irriterad)
    mrskreiz skrev 2016-03-23 12:39:56 följande:
    Dåså. Men ingen vinner något på att fortsätta må dåligt. Du behöver göra det bästa av situationen.

Och dessutom - eftersom det är din pappa - så tycker jag du ska förvarna honom. Han lär ju inte satt er där för att vara elak. Att bara flytta och dra tycker jag låter ondöigt grymt.
    Nej alltså min pappa vill oss bara väl såklart. Men han vet redan att vi vill ha eget boende för vi vill inte lägga pengar på hyra egentligen utan på ett eget boende, så det kommer nog inte som en chock direkt. Men jag tänker att vi måste tänka på oss, att vi trivs, det är ju huvudsaken, man kan inte bo kvar bara för att.
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (anonym) skrev 2016-03-23 12:49:41 följande:

Bearbeta din pappa så att han själv tror att viss renovering höjer värdet på huset och att regelbundet underhåll minskar kostnaden i längden för ett hus. Se till att påpeka möjligheten till rotavdrag för renovering. Om ni själva är händiga så försök få din pappa att betala material för tapetsering och färg för att fräscha upp ytor samt se till att Anticimex eller liknande gör en undersökning avseende fukt och skadedjur, myror går ganska lätt att åtgärda genom myrdosor möss är lite svårare eftersom det alltid finns möss periodvis i äldre hus och det är svårt att hitta var de tar sig in, kan fungera med de där elektriska apparaterna som sänder ut ljud med frekvens som möss inte gillar.

Men saken är att min pappa håller på att bygga en ny verkstad (också här) så jag tror inte direkt han väljer att lägga pengarna på detta huset istället då när han behöver dom till annat. Min sambo är händig men han har redan målat hela huset en gång (invändigt) och han vill inte göra något mer för detta hus. Det är även min sambo som målat badrummet... Min pappa betalade färgen såklart. Anticimex har varit här o lagt ut gift osv men det hjälper inte. Det var jag som hade kontakt med anticimex gällande detta, JAG som tog tag i det, också energikrävande. Myrdosorna funkar inte och vi har gjort allt vi kan gällande mössen också. Det är kört helt enkelt. Jag förstår att jag låter oerhört negativ men jag är så LESS på detta o min o sambons relation har också blivit sämre pga detta... Hur ska jag göra för att bli positiv alltså.. Jag satt nyss och kolla igenom hela blocket för boende men det finns bara inget, som sagt vi bor nära en storstad o det gör inte det hela enklare.
  • Anonym (? 2)

Finns det möjlighet att tex långtidshyra en stuga på någon campingplats eller liknande? Kanske ni får ett bra pris om ni hyr för en längre period, tex 3 månader i taget? Det skulle kunna vara ett alternativ så länge. Tag med de saker ni behöver och ni får ett rent och fräscht hem i väntan på att ni hittar annat mer "riktigt" boende. Kanske det kostar någon tusenlapp mer än där ni nu bor, men det är ju inte hållbart att bo kvar längre.

• Mamman2015

Åh jag förstår dig så väl!! Har gjort nästan samma sak. Inte flyttat till hus men till lägenhet på annan ort pga min sambos jobb. Och jag fullkomligt hatar det! Det är ohållbart och jag mår jättedåligt. Vi söker lägenhet där vi bodde innan o i andra städer men det ser helt kört ut. Jag är dessutom Mammaledig med en nyfödd och en 15månaders vilket gör att jag är hemma hela dagarna och jag.mår fruktansvärt dåligt. Hatar detta stället, området, staden och lgh som känns sunkig och ofräsch! :(

Svar på tråden Ältat mitt livs största misstag i 1,5 år...