• mberget

Uppdelning bil och möbler

Hej!

Jag och mitt ex ska nu sälja vår gemensamma lägenhet.

Vi har även en bil där vi båda lagt in lika mycket kontantinsats men jag står på lånet och jag kommer att ta över bilen. Hur funkar det med att köpa ut henne från bilen? Svårt att få en bra värdering på bilen, hur ska man tänka med värdeminskning etc?

Samma gäller möblerna, om jag vill behålla exempelvis soffan som kostade 15000kr ny, ska jag lösa ut hennes del för 7500 kr då eller ska man ta någon värdeminskning i beaktelse. Lättast är väl såklart att dela upp det jämt om man tänker på nypriset.

Mvh
    M

• Svar på tråden Uppdelning bil och möbler
  • Kjell2

Det normla är att man gå på nuvärdet, dvs vad sakerna är värda idag, inte inköpspris.

Om billånet och bilvärdet är ungefär lika behöver du inte lösa ut henne med något för bilen.

En variant angående möblerna är att strunta i värdet. Ta bara varanan möbel, lotta vem som väljer först.

• Steven01

Gör så här, värdera sakerna själva först genom att ni skriver lappar med vad ni respektive anser att sakerna är värda, sen tar ni ett meddelvärde tex om du tycker att soffan är värd 4000:- och hon 5000:- blir värdet 4500:- Sen lägger ni hop alla värden och då får ni en pott som ni får välja att "handla för"
    Om ni inte kan komma överens ändå så får ni anlita en värderingsman men det kostar pengar och ni borde komma rätt nära med metoden ovan.

• mrskreiz

Du har redan fått många bra svar, det jag vill tillägga är att när ni går isär så ska ni komma överens. Om ni är överens om att du ska ta soffan för X kr och hon ska ta något annat för ett annat värde så gills det.

Men - gör ingenting för att vara snäll, schysst eller liknande. För allas lugn och samvete i framtiden, försök göra en så "fair" uppdelning som möjligt.

Bilen är som Kjell2 säger. Om lånet motsvarar bilens värde så behåller du den bara utan att behöva lösa ut henne. Om ni amorterat hårt och lånet är på mindre än bilens värde (säg att lånet är på 50 tkr men bilen är värd 100 tkr) så är det schysstaste att lösa ut henne för mellanskillnaden (25tkr).

Soffan lär knappast vara värd mycket. En soffa som är några år och köpt för mycket tappar värdet fort. Om det inte är någon specialsoffa i t.ex en ny skinnsoffa (skinn har ett högre värde) så lär det handla om några tusenlappar, som hon då borde kunna istället "byta" mot andra möbler. 

Gå igenom hemmet tillsammans och se om ni är överens.

Mitt bästa tips, när ni börjar bli överens, be en vän kolla igenom uppdelningen. En vän vet vad ni äger, kan se om ni missat något, och kan förhoppningsvis vara objektiv i om det känns fair. 

Svar på tråden Uppdelning bil och möbler