Sprallig skrev 2016-04-03 22:13:13 följande:
Finns det något särskilt med denna terapi som gjorde att du började må bättre?
Alltså, jag hade som du, börjat bygga upp destruktiva tankar om samhället pga allt jag har varit med om. Mitt liv har kantats av mobbning, utanförskap och kränkningar från såväl barn och vuxna runtomkring mig. Detta ledde dels till ett stort självhat, eftersom jag kände mig så äcklig/ful/avskyvärd/dum att ingen ville vara med mig och ett stort hat mot samhället som inte ville ha mig men var full med lyckade personer som enligt mig inte förtjänade att ha ett lyckligt liv (typ diktatorer, mina tidigare mobbare osv). Jag var väldigt bitter och kände mig snuvad på ett normalt liv med vänner, jobb och familj.
Anledningen till att jag vände mig till en terapeut är för att jag ville få svar på vad jag gjorde för fel. Vad var det i mitt beteende som gjorde att jag inte lyckades med att samspela med andra människor på rätt sätt och hur kunde jag ändra på det? Så jag började gå på KBT för snart ett år sedan och det har hjälpt mig mycket. Jag hade stor tur för jag klickade direkt med terapeuten. Där fanns nu en kunnig person som jag kunde berätta ALLT för. Alla destruktiva tankar, allt ältande som jag inte kände att någon kunde förstå. Tillsammans har vi arbetat för att kartlägga mina problem och i små små steg har jag gjort framsteg i mitt privatliv som tyder på att mitt liv har tagit en annan, bättre riktning.
Självklart är det inte så enkelt att du går dit en gång och sen blir du bra och hittar en flickvän direkt. Någon sådan quick fix finns inte. Däremot kan jag ju säga att brister i sociala färdigheter och andra beteenden som man använder sig av i samspelet med omgivningen går att ändra. Och det är det som jag tror terapi kan hjälpa dig med.