• Mamma t Twins

Efterlysning: Ditt BÄSTA Livsmotto?!

Som rubriken lyder;
    Vilket är ditt / dina bästa Livsmotton?...

• Svar på tråden Efterlysning: Ditt BÄSTA Livsmotto?!
  • Elderberry

Fånigt kanske, men "lyssna noga, livet är mycket mer" (som det så fint stod på en nyckelring jag en gång hade) hjälpte mycket för en stressad student. En misslyckad tenta var liksom inte hela världen, det kommer fler tillfällen.

Har aldrig riktigt tänkt mer på det där, så jag följer tråden för att se ifall det finns något mer som kan hjälpa en i tankarna :)

• Drottningen70

Det kan alltid bli värre...

• riversnroads

"Vet du vad du vill är hälften vunnet", "det ordnar sig alltid, säger värmlänningen", "de e' en daa' i mörn å'".

• Anonym (ja)

Även detta kommer ta slut.

Om det handlar om något tråkigt så klart, bra saker vill jag inte tänka så :p

• Miew

Såsom de talar om andra till dig talar de om dig till andra...

• Teafrog

Såg nyligen en film med Tom Hanks "Bridge of Spies" där en åtalad spion hela tiden säger "Would it help?" och ser uppriktigt frågande ut när någon frågar honom varför han inte är orolig... 

Bloggar om livet på friskochlycklig.se
  • Teafrog

Har en till "Good luck, bad luck? Who knows?" 

Nu blir det ett långt inlägg men jag fick höra en bra historia på ett meditationsläger i Thailand:

Det var en bonde vars häst rymde. Grannarna i byn kom till gubben och sa "Åh så tråkigt att din häst rymde, vilken otur du har". Då rykte gubben på axlarna och sa "Good luck, bad luck? Who knows?.

Några dagar senare kom hästen tillbaka men då hade den med sig tio vildhästar. Grannarna i byn sa då till gubben "Vilken tur du har som nu har fått tio fler hästar" men gubben ryckte på axlarna och svarade 
    "Good luck, bad luck? Who knows?"...

Gubbens son skulle tämja vildhästarna men råkade då ramla från hästen och bröt armen mitt i skördesäsongen. Grannarna var förtvivlade, "Nu kommer din son inte kunna hjälpa dig med skörden, vilken otur du har" men gubben ryckte på axlarna och svarade 
    "Good luck, bad luck? Who knows?"

Armén kom till byn och kallade in alla "dugliga" unga män för att kriga men gubbens son fick stanna kvar då hans arm var bruten. Grannarna tyckte åter att gubben hade tur och hans svarade som vanligt 
    "Good luck, bad luck? Who knows?"...

• Aupendi
    Teafrog skrev 2016-03-23 21:23:49 följande:

Har en till "Good luck, bad luck? Who knows?" 

Nu blir det ett långt inlägg men jag fick höra en bra historia på ett meditationsläger i Thailand:

Det var en bonde vars häst rymde. Grannarna i byn kom till gubben och sa "Åh så tråkigt att din häst rymde, vilken otur du har". Då rykte gubben på axlarna och sa "Good luck, bad luck? Who knows?.

Några dagar senare kom hästen tillbaka men då hade den med sig tio vildhästar. Grannarna i byn sa då till gubben "Vilken tur du har som nu har fått tio fler hästar" men gubben ryckte på axlarna och svarade "Good luck, bad luck? Who knows?"...

Gubbens son skulle tämja vildhästarna men råkade då ramla från hästen och bröt armen mitt i skördesäsongen. Grannarna var förtvivlade, "Nu kommer din son inte kunna hjälpa dig med skörden, vilken otur du har" men gubben ryckte på axlarna och svarade "Good luck, bad luck? Who knows?"

Armén kom till byn och kallade in alla "dugliga" unga män för att kriga men gubbens son fick stanna kvar då hans arm var bruten. Grannarna tyckte åter att gubben hade tur och hans svarade som vanligt "Good luck, bad luck? Who knows?"...

Intressant. Kan inte sätta fingret på vad man kan ta för lärdom av berättelsen/who knows-filosofin. Ovisshet? Att allt ont kan medföra nåt gott?
  • Anonym (:-))

De löser sig är nog de jag använder mest

Same nightmare, different day

• Innnnnn
    Livet är inte en stor jävla fest, det är mest en bakfylla

Jag spelade en biroll i mitt eget liv 
    Det luktade inte Oscarsnominering direkt 

Världen är en ond helvetiskt plats och 
    jobbiga människor förstör kvalitén av vårt lidande. 
  • Teafrog
    Aupendi skrev 2016-03-23 22:23:28 följande:
    Intressant. Kan inte sätta fingret på vad man kan ta för lärdom av berättelsen/who knows-filosofin. Ovisshet? Att allt ont kan medföra nåt gott?
    Ja, det är väl att allt ont kan medföra något gott. Att man kanske i förväg inte vet om man har tur eller otur när något händer.
  • Mandel

Allt ordnar sig alltid

Det kunde varit värre

Rikast är den vars nöjen kostar minst

Det är inte de stora inkomsterna som gör det utan de små utgifterna

Själv är bäste dräng/kvinna

Det som inte dödar det härdar

Vad är det värsta som kan hända? Så länge det inte handlar om akut död är det ingen fara utan bara att köra/göra!

Man är inte sjuk så länge man kan stå upp ( har bara varit så dålig en enda gång i livet att jag inte kunde stå upp utan att spy och då är jag 40+ )

Karma!

Stillestånd är tillbakagång (- är företagare med ständig växtvärk)

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Loui

Mitt allra bästa är

"The best way to predict your future is to create it" 

Hjärta

• Aupendi

- Everything will be OK in the end. If it's not OK it's not the end.

- You can never be overdressed or overeducated.

- Don't raise your voice. Improve your argument.

• Aniiee

Bah, här är jag en sån där som ofta ses som en vandrande klyscha, och så kommer jag inte på någonting. Men gör ett försök:

Live as if you were to die tomorrow, learn as if you were to live forever.

Kishi kaisei (eller som jag brukar skriva: bryt ihop och kom igen)

Livet är det som pågår medan du är upptagen med att göra upp andra planer. 

Här och nu finns inte senare någon annanstans.

I would rather walk with a friend in the dark, than alone in the light.

Love all, trust a few, do harm to none.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Efterlysning: Ditt BÄSTA Livsmotto?!