• mrskreiz

Fiber? Hur har ni tänkt och valt? För- och nackdelar?

Har fått erbjudande om att dra in fiber. Strax under 25 tkr i kostnader för indragning och sedan 270 kr i mån eller 70 kr/mån om man väljer annan leverantör (nätavgift). 

Vi har i dagsläget enbart ett mobilt bredband, som vi klarar oss fint på. Går åt ca 20 GB i månaden, ibland får vi fylla på lite extra. Betalar ca 400 kr/mån för det. 

Frågan är, kommer vi verkligen ha nytta av fiber? Det trådlösa har fungerat helt smärtfritt. Vi har ingen fast telefon (bara mobiler) och klarar oss fint på de tv-kanaler vi har. 
    Vi planerar inte att flytta och vi bor på en liten ort. Fibret kan kanske vara en marginell fördel vid framtida försäljning, men inte mer än så om man ser på husets värde.

Hur har ni andra tänkt? Fördelar? Nackdelar? Vill höra från både de som valt att avstå och de som valt att dra in fiber. 

• Svar på tråden Fiber? Hur har ni tänkt och valt? För- och nackdelar?
  • Botad

Jag har fiber in i min lägenhet så har inte köpt indragningen. Men jag jobbar inom IT.

I ert fall skulle jag välja dra in fiber om ni laddar ned mkt, dvs kollar film via t.ex netflix. Är ni en familj med några barn så lär det bli mkt film över internet och det kommer kosta om ni kör via mobilt bredband. Filmerna får bättre o bättre kvalite vilket är likamed mer data som måste laddas ned.

Men om ni bara surfar lite och ser nån film ibland så kommer ni klara er bra med det ni har nu.

• Holma

Vi har dragit in fiber för några år sen o det är det bästa vi gjort , o det är en fördel vid försäljning kan jag lova .

• caveat emptor

Vi valde att dra in fiber i somras, dock kostade det bara 13.000 för oss. Jag märker ingen egentlig skillnad i surfandet men för oss var det självklart att ha möjligheten. Även om ni inte planerar att flytta inom snar framtid tror jag att det är en klar fördel vid försäljning, det brukar ju bli mycket dyrare om man ska dra in i efterhand sas.

• Aniiee

Alltså, rent ekonomisk, med enbart de siffror du uppgett, kommer ni vara på plus/minus 0 efter 16 år (dvs ni kommer inte börja tjäna på indraget före dess). MEN sen säger du att ibland får ni fylla på. Förmodligen rätt ofta, om du tänker efter. Varannan månad? En hundring åt gången? ISF kommer ni ikapp på 11.5 år.

Om man sedan lägger till att ni kan använda internet hur mycket som helt på fibern utan att betala extra, och om ni har barn, som bara kommer öka på kostnaderna/användandet ju äldre de blir (vet inte om ni har barn eller hur gamla era barn isf är, eller hur många ni har, men om de är 10+ så ser jag mycket onlinespel, nedladdningar och titt-tjänster i er framtid, som kommer dra bredband. Kanske även upp-ströms till twitch och youtube när de är 15+) Om vi med detta i åtanke räknar lite till, säg att ni ökar er månadsanvändning med 25% så är ni ikapp indragningen på ca 8 år.

Sen får jag väl tillstå, 20 GB i månaden tycker jag är väldigt lite. Jag gör av med mer på en dag, typ (måste faktiskt kolla igen. Var länge sedan ) Grattis =P

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • mrskreiz

Tack för era svar! Vi lutar faktiskt åt att hoppa på. Det är mycket pengar som ska ut i ett nafs, och rent ekonomiskt lång tid innan de är återtjänade. Men å andra sidan är det ju som Botad säger, filmer och websidor blir tyngre och tyngre och den mobila anslutningen lär inte fyllas på i samma takt. Barn finns, är ännu så länge små men om några år lär den äldste oxå vilja börja kolla film, youtube osv.  
    Håller med om att det vore skönt att slippa hela tiden tänka på "hur mycket har vi kvar" osv.
    Och eftersom ingen av forumets galna "säga-emotare" dykt upp i tråden så antar jag att det inte finns några direkta nackdelar/anledningar att känna att det är dumt att acceptera.
    Tack för era svar! Jag uppskattar dom!!! 

Svar på tråden Fiber? Hur har ni tänkt och valt? För- och nackdelar?