• Sheis

Min 6 åring sover inte ????

Hej! Jag behöver hjälp... Vi har en 6 åring som aldrig sover en hel natt och oftast är vaken 4-5 gånger om natten. Vi har prövat allt som psykologer och bm har sagt. Natta om henne, ge henne närhet, sova på madrassen i hennes rum, sova på madrassen utanför hennes rum, haft henne i våran säng. Jag har tyvärr fått en rätt tråkig diagnos med en bökig sjukdom som orsakar kronisk smärta i alla mina muskler och där sömnen är viktig, jag står ut så där är inte problemet. Det stora roblemet blir när hela familjen blir sömnlös, resultatet av det är inte trevligt. Även tösen själv blir sur och arg om dagar. Finns det någon mer som känner igen detta? Hennes pappa är så frustrerad nu efter så många månader utan sömn att han vill att vi ska söka läkare och få sömn medicin till henne. Jag tror inte att man ger sånt till barn dock. Men känns som att jag är villig att ge henne det då jag är bekymrad över hennes brist på vila. Hon är annars en väldigt glad tjej, positiv till skolan och kompisar och familjen. Men varför får hon då inte lugn om natten? Är ni fler Som känner igen det här? Isf hur har ni fått hjälp? MVH orolig mamma

• Svar på tråden Min 6 åring sover inte ????
  • Iowhannah

Jag skulle nog försöka få till en ordentlig utredning, för så där kan ni ju inte ha det!

• Flickan och kråkan

Hur ser hennes dag ut. Tänker på aktiviteter etc. och när somnar hon på kvällen?

Tänker också om något stör henne - allergi, apneer etc.

• Sheis

Hon går i skolan varje dag, har friidrott och dans, varje dag är vi ute eller aktiverar oss med promenad med hennes dockvagn, platta och tv är jag emot det får hon endast ha 45 min varje dag kl 17. Sen är det lek som gäller sedan varvar vi ner ihop från kl 18.30, släcker ner duschar, läser bok, myser och killar på ryggen. Vi har en stor tomt med träd och gungor och kojor och garage där mannen ofta har med henne å snickrar och pysslar om jag behöver vila. Kompisar leker hon ofta med. Så under stimulerade är hon inte. Jag själv är en friluftsliv människa och det är viktigt att mina barn rör sig och aktiverar sig och andas frisk luft.

• Sheis

Vi pysslar också med hjärn gympa. Hon har spel på plattan som handlar om bokstäver, och matte. Sedan skriver vi ch stavar ihop. Bakar å låter henne skapa å läsa recept.. gör allt jag kan för att hon ska vara aktiv men inte över aktiverad heller ???? släcker ner å varvar ner från 18.30 och så.ligger hon i sängen 19.30.

• milli79

Hej!

Vet hur jobbigt det är att inte få sova. Nu sover vår snart 7åriga killa bra om nätterna men han somnar alldeles för sent pga många frågor. Det yngsta sover rätt dåligt fortfarande.

Jag skulle testat ge kalcium och magnesium på kvällen. Denna kapsel delar jag och ger till barnen blandat med yoghurt eller dryck. De är inte så starka så du kan ge 1-2 till en 6åring. Det har hjälpt oss med sömn och växtvärk.
    www.bodystore.com/kalcium-magnesium-optimal-100-kapslar&gclsrc=aw.ds&dclid=CJj33a7C18sCFRMHGQodjg0JsQ

Själv sover jag oxå bättre med kalcium och magnesium. Det är lugnande mineraler. Vaknar man ofta kan det va magnesiumbrist men man kan först ta med kalcium för en bra balans. Magnesium får musklerna att slappna av. 

Hur ser det ut med kosten? Om det fortsätter trots tillskott skulle jag gått till en kinesiolog och sett om det är något hon inte tål (intoleranser kan göra att man sover dåligt och ofta syns detta inte på läkarens tester) eller om hon har brist på något.

Det kan även va obalanser i energin i kroppen om man tittar på det ur kinesiskmedicinskt sätt.... då kan akupressur/akupunktur vara effektivt. Även en kinesiolog bör se obalanser i kroppen.

Läste att kiwi är väldigt bra för sömnen oxå.... 

Äter hon på kvällen.... vissa äter ju middag rätt tidigt och inget efter det och barn behöver ju äta ofta så ifall det skulle vara så kan det ju vara värt att ge en smörgås eller liknande en stund innan hon ska sova... (själv kan jag inte sova om jag inte äter runt 20 el 21) och se om det hjälper. 

• Anonym (bra mamma)
    Sheis skrev 2016-03-23 20:17:47 följande:

Vi pysslar också med hjärn gympa. Hon har spel på plattan som handlar om bokstäver, och matte. Sedan skriver vi ch stavar ihop. Bakar å låter henne skapa å läsa recept.. gör allt jag kan för att hon ska vara aktiv men inte över aktiverad heller ???? släcker ner å varvar ner från 18.30 och så.ligger hon i sängen 19.30.

Låter inte som hon är understimulerad och toppen att ni är ute mycket Skrattande
  • Anonym (Månsken)

Det låter som om hon skulle behöva utredas vad det är som gör att hon inte får sova och därmed inte ni heller.
    Jag skulle sökt läkarhjälp. 

• mammalovis
    Sheis skrev 2016-03-23 19:20:00 följande:
    Hej! Jag behöver hjälp... Vi har en 6 åring som aldrig sover en hel natt och oftast är vaken 4-5 gånger om natten. Vi har prövat allt som psykologer och bm har sagt. Natta om henne, ge henne närhet, sova på madrassen i hennes rum, sova på madrassen utanför hennes rum, haft henne i våran säng. Jag har tyvärr fått en rätt tråkig diagnos med en bökig sjukdom som orsakar kronisk smärta i alla mina muskler och där sömnen är viktig, jag står ut så där är inte problemet. Det stora roblemet blir när hela familjen blir sömnlös, resultatet av det är inte trevligt. Även tösen själv blir sur och arg om dagar. Finns det någon mer som känner igen detta? Hennes pappa är så frustrerad nu efter så många månader utan sömn att han vill att vi ska söka läkare och få sömn medicin till henne. Jag tror inte att man ger sånt till barn dock. Men känns som att jag är villig att ge henne det då jag är bekymrad över hennes brist på vila. Hon är annars en väldigt glad tjej, positiv till skolan och kompisar och familjen. Men varför får hon då inte lugn om natten? Är ni fler Som känner igen det här? Isf hur har ni fått hjälp? MVH orolig mamma
    Vad gör hon och ni när hon vaknar på nätterna?

Min dotter är uppe och kissar och dricker vatten några gånger på nätterna, men det är inget som stör oss andra direkt. I perioder har de en stjärnlampa tänd i dörröppningen. Jag märker det enbart på att det lyser i badrummet, då hon sköter sig själv. Hon har alltid vaknat mycket på nätterna sedan hon var bebis.
  • nnnnnnnn

Hellre än att använda sömnmediciner, så kanske ni kan få ett bolltäcke utskrivet av arbetsterapeut eller VC?

Svar på tråden Min 6 åring sover inte ????