• miliona

    Baka utan socker och mjölk till födelsedag - era bästa recept

    Jag ska baka till dotterns födelsedag, det ska vara helt mjölkfritt men helst även sockerfritt eller åtminstone med lite socker.

    Det ska helst vara rätt enkelt att tillaga. Det måste innehålla choklad då det är favoriten!

    Vad har ni för recept?

  • Svar på tråden Baka utan socker och mjölk till födelsedag - era bästa recept
  • Voodoodoll

    Mjöl kan bytas ut emot mandelmjöl, då blir det sötare och man slipper socker. Mjölk kan bytas ut emot soyamjölk eller havremjölk.

  • tantamantan

    Kolla på Chrisbels glutenfria. Den kvinnan kan baka du! Smaskiga recept utan socker och med hennes eget glutenfria nyttiga mjöl. Men man kan använda mandelmjöl om man vill.

  • miliona
    Vegomamma skrev 2016-03-23 20:18:40 följande:

    Chokladmousse: 1/2 dl urkärnade dadlar, 1/2 dl vatten, 1/2 dl kakao, 2 avokado. Mixa. Done.


    Tack, vilket enkelt recept! Ska testas!
  • Voodoodoll

    Denna paleo brownie är glutenfri, mjölkfri och utan vitt socker.

    Bananfudge-Brownie

    10-12 bitar

    2 ägg
    2 övermogna, bruna bananer (150 g)
    150 g färska, urkärnade dadlar
    100 g smält kokosolja
    100 g smält mörk choklad + 25 g till topping (kan uteslutas)
    0,5 dl kakao
    2,5 dl mandelmjöl
    1 krm vaniljpulver
    1 knivsudd salt
    Sätt ugnen på 175°C. Smörj en ugnsform med kokosolja och mjöla med mandelmjöl eller kakao (kan vara en limpform eller en kakform). Mixa ägg, banan och dadlar till en slät smet i matberedare eller med stavmixer. Smält choklad och kokosolja över vattenbad och tillsätt under vispning till banansmeten.

    Blanda alla torra ingredienser, tillsätt till smeten och blanda ihop. Häll i formen och grädda ca 25 min till att kakan precis har stelnat i mitten. Det kan gå snabbare eller ta längre tid beroende på ugn och hur tjock kakan är. Ta ut kanan och låt svalna i formen.

    OBS! Låt kakan svalna helt och kyl den helst innan servering. Det blir godast! Förvara i kylskåp.

  • miliona
    Voodoodoll skrev 2016-03-23 20:29:38 följande:

    Mjöl kan bytas ut emot mandelmjöl, då blir det sötare och man slipper socker. Mjölk kan bytas ut emot soyamjölk eller havremjölk.


    Jaha det visste jag inte, om mandelmjölet alltså, men tar man bort socker helt då eller typ halverar?

    Hoppas ändå på receptförslag då jag googlat recept men kört fast! :)
  • miliona
    tantamantan skrev 2016-03-23 20:34:37 följande:

    Kolla på Chrisbels glutenfria. Den kvinnan kan baka du! Smaskiga recept utan socker och med hennes eget glutenfria nyttiga mjöl. Men man kan använda mandelmjöl om man vill.


    Ok ska kolla, tack för tips!
  • Zadre
    Voodoodoll skrev 2016-03-23 20:29:38 följande:

    Mjöl kan bytas ut emot mandelmjöl, då blir det sötare och man slipper socker. Mjölk kan bytas ut emot soyamjölk eller havremjölk.


    Beror på vad man ska bara då mandelmjöl och mjöl har olika egenskaper.
  • miliona
    Voodoodoll skrev 2016-03-23 20:35:50 följande:

    Denna paleo brownie är glutenfri, mjölkfri och utan vitt socker.

    Bananfudge-Brownie

    10-12 bitar

    2 ägg
    2 övermogna, bruna bananer (150 g)
    150 g färska, urkärnade dadlar
    100 g smält kokosolja
    100 g smält mörk choklad + 25 g till topping (kan uteslutas)
    0,5 dl kakao
    2,5 dl mandelmjöl
    1 krm vaniljpulver
    1 knivsudd salt
    Sätt ugnen på 175°C. Smörj en ugnsform med kokosolja och mjöla med mandelmjöl eller kakao (kan vara en limpform eller en kakform). Mixa ägg, banan och dadlar till en slät smet i matberedare eller med stavmixer. Smält choklad och kokosolja över vattenbad och tillsätt under vispning till banansmeten.

    Blanda alla torra ingredienser, tillsätt till smeten och blanda ihop. Häll i formen och grädda ca 25 min till att kakan precis har stelnat i mitten. Det kan gå snabbare eller ta längre tid beroende på ugn och hur tjock kakan är. Ta ut kanan och låt svalna i formen.

    OBS! Låt kakan svalna helt och kyl den helst innan servering. Det blir godast! Förvara i kylskåp.


    Åh tack! Ska absolut testa!

    Jag har bakat en del tidigare men alltid med massor av smör, socker och grädde, så det är helt nytt för mig att baka "nyttigt", ska bli kul att testa! Min man är lite skeptisk men jag vill visa honom att det kan bli gott ändå :)
  • miliona
    Zadre skrev 2016-03-23 20:43:12 följande:
    Beror på vad man ska bara då mandelmjöl och mjöl har olika egenskaper.
    Menar du att vetemjöl är luftigare?

    Just det som är så svårt att veta, vad man kan byta ut och hur.
Svar på tråden Baka utan socker och mjölk till födelsedag - era bästa recept