• Anonym (Förskola)

Fördelar med att börja förskola som 1-åring?

Hur mycket jag än försöker komma på fördelar med att skola in barn tidigt på förskola så går det inte. Finns det ens några fördelar?

Mitt barn (som ännu inte är fött) kommer förmodligen få börja förskola när hen är 13 månader, eftersom jag samtidigt ska gå i skolan och terminen börjar när barnet är 13 månader. 
    Tänker på detta hela tiden och oroar mig över att jag totalt kommer förstöra barnet pga detta??

Därför vill jag gärna höra om det existerar några fördelar med att börja förskola som 1-åring? Vilka isåfall? Tacksam över era erfarenheter med 1-åringar som börjar förskola osv. 

Och snälla, jag vill inte ha kommentarer som "Kan man inte vara hemma med barnet längre så borde man inte skaffat barn överhuvudtaget". Jadu, kan vara sant, men inte direkt möjligt att abortera bort en 1-åring heller för dennes skull så skippa som sagt den kommentaren för den är bara provocerande. 

• Svar på tråden Fördelar med att börja förskola som 1-åring?
  • Anonym (Ella)

Är du ensamstående eller finns en annan förälder?

Jag har hört att 1-åringar oftare är lättare att skola in än typ 1,5-2åringar eftersom de är mindre medvetna...

Men fördelar vet jag inte annars om det finns.måste man så måste man och då blir det nog bra ändå. Har du möjlighet till tex dagmamma?

• Anonym (:))

Vi skolade in våran son som 13 månaders och det har inte varit några problem alls. Den största fördelen som vi haft är att separationsångesten inte riktigt infunnit sig än så vi har sluppit allt gråtande, skrikande, vädjande och brustna hjärtan när vi gått. Något som många kan tycka är väldigt jobbigt annars.

• Jasmin Karlsson

Fördelen är att du som förälder kan fortsätta din utbildning, få ett bra jobb i framtiden och då kan försörja ditt barn och familj. Jätteviktigt! Om man har utbildning och jobb är det större chans att man kan gå ner i arbetstid i framtiden för att spendera mer tid med ens barn. Min son började förskola tidigare än så, har klarat det jättebra och är världens härligaste unge!

• Anonym (Kdkdksödödöd)

Det beror nog mycket på hur barnet är? Gillar det andra barn, hur pass tålig för intryck är det, Om barnet kan knyta an lätt till pedagogerna osv.

Min son skolades in vid 14 månader. Förutom lite gråt en kort stund vid lämning så har det gått jättebra! Han äter bra, sover bra och leker bra på fsk. Han har verkligen älskat aktiviteter som öppna fsk ända sedan han började krypa vid 8-9 mån och är väldigt nyfiken. Än så länge känns det helt rätt för honom med hyfsat "tidig" start på fsk.

Jag tror det viktigaste är om man har möjlighet att inte låta det bli för långa dagar när de är så små. Det är nog mer "skadligt" än vilken ålder de börjar.

• Anonym (.)

Som sagt, kan man vara hemma så är det bra, men kan man inte det så finns det faktiskt fördelar:

Den uppenbara fördelen att du kan utbilda dig och på sikt ha ett bra jobb och tjäna pengar.

Barnet får inte samma separationsångest vid inskolning och klarar ofta relativt lätt av att anpassa sig till det nya livet på förskolan.
    Det ger även små barn mycket att vara tillsammans med andra barn, även om de inte leker aktivt med barnen.
    1-åringen iakttar och lär sig massor. Sannolikt lär det sig mycke både språkligt och socialt, men även motoriskt.

Vi skolade in vårt äldsta barn vid 15 månaders ålder. Hon snappade upp massor och kunde efter några veckor namnen på alla barn och vuxna, samt visste vilka deras föräldrar var. Hon fick mycket stimulans med bra lek-material och bra pedagoger. Hon är nu snart 4 år och trivs fortfarande bra. Är mycket trygg i sig själv.

Nästa barn kommer skolas in vid 17 månaders ålder, och jag oroar mig lite för att det kommer bli svårare för henne.

Ett råd.... tänk inte för mycket på förskolan förrän det är dags. När barnet är tex 9 månader är det fortfarande en liten bebis. Om man då tänker "om bara 4 månader är det dags för förskola" så kommer man få panik och må dåligt resten av tiden. Även som 11 månaders är de fortfarande väldigt små, men sedan händer det något. Strax efter 1 år så blir bebisen helt plötsligt ett barn, och känns mycket större, vilket kommer göra att det känns mer ok med förskolan.

• Anonym (.)

Glömde en fördel... de får prova på mer varierad mat än om de bara äter i hemmet. Vårt barn har lärt sig äta massor av saker hon vägrat hemma, bara för att hon ser andra barn äta det.

• Mrs Green

Du kanske har föräldrapenningdagar kvar då som du kan använda senare för att t.ex korta ner arbetsdagarna eller ta längre lov.

• mammalovis

Vi har skolat in töserna vid 12-14 månader. De har båda varit väldigt sociala och gått mycket på öppen förskola så de har varit vana vid andra barn och vuxna. Det jag märker är att de har lärt sig många färdigheter tidigt jämfört med hemmabarn. Den yngsta har en 3 veckor yngre kusin och henne matade de i evigheter, medan mina snabbt lärt sig äta själva på förskolan och velat göra det hemma med.

Någon gång mellan 1,5 och 2 års ålder blev kompisarna väldigt viktiga. Hon benämnde dem med namn och skulle krama dem när hon kom dit.

Sedan har jag jobbat deltid när barnen varit små, så antingen helledig dag eller kortare dagar.

• mammalovis

Flera småbarn jag haft har snabbt lärt sig gå på förskolan då de ser hur andra barn gör.

Svar på tråden Fördelar med att börja förskola som 1-åring?