Inlägg från: fruarnagood |Visa alla inlägg
  • fruarnagood

Åksjuk 1åring, behöver råd!

Sen vår dotter var 6 månader och vi bytte bilstol så har hon vart åksjuk. Vi har provat precis alla rekomendationer som finns, tillochmed plåster på naveln men inget hjälper!

När hon var 8 månader vände vi oss till barnmottagninge efter inrådande från bvc. Men barnmottagningen ville inte skriva ut nåt läkemedel till henne utan tyckte att vi kanske kunde åka lite mer bil och vänja henne?! Eeehhh.....

2 månader senare ringde vi igen till barnmottagningen och sa att detta funkar inte, vi åker ingenstans längre, varken korta och deffinitivt inga längre sträckor. Dom kunde då skriva ut atarax som egentligen är en lugnande medicin med biverkningen illamående......

Nu är vår dotter snart 1 år och 3 månader och vi har återigen provat precis allt man kan komma på men nu är hon så åksjuk att vi inte ens kan åka 7 km innan och spyr.. Åter igen har vi pratat med bvc om åksjukan och hon tycker att vi borde få nåt utskrivet. Och nu är det vårdcentralen som man ska vända sej till vilket jag gjorde idag. Där svarade sjuksköterskan mej "och vad har ni provat för att mottverka åksjukan" berättade precis allt och då svarar hon "men då kanske ni ska vända stolen frammåt för hon är ju för liten för att få medicin" Med risk att hon bryter nacken om vi skulle krocka??!! Hur fan kan man föresrpåka det ??
    Efter mycket tjat fick tillslut en tid till läkarn om 3 veckor...... Dessutom en läkare jag vägrade att gå till efter att han har felbehandlat mej tidigare, "men ville vi ha en tid så fick vi vara tacksamma att komma till den läkarn"....

Nån som har bra råd att ge, tips på medicin som hjälper. Vi har provat armbandet utan effekt....

• Svar på tråden Åksjuk 1åring, behöver råd!
  • fruarnagood
    pigglet skrev 2016-03-24 20:19:12 följande:

KALLT i bilen! Alla andra får sitta med ordentligt med kläder, filtar osv. Den åksjuka har svalare kläder och en filt som enkelt kan tas på/av vid behov. Inget som sitter åt högt upp på kroppen.

Det är det som gör absolut störst skillnad för oss.

Sedan finns ju andra knep också, som att småäta på en äppelbit eller salt kex. Absolut ingenting sött. Vara sådär lagom "mätt" kan vara en fördel, inget sött innan heller förstås.

Ja det började direkt när vi bytte från babyskyddet till stol nr 2. Och det vi kan komma på är att dom ligger ner mer i babyskyddet så vi ska prova med en kilkudde under bilstolen nu för att få mer lutning... 

Annars har vi provat precis allt det andra du skriver, har knappt styrfart på bilen nu för tiden när vi är ute och kör. Har blivit en såndär bromskloss på vägarna. Och spejar hela tiden efter ställen att stanna på....

• fruarnagood
    cosinus skrev 2016-03-24 17:11:07 följande:

Har åksjuka barn.

Det som funkar för dem är:

Kallt i bilen, riktigt kallt.
    Inte jättemätt och inte ätit sötsaker precis innan (hunger har jag aldrig sett något samband med)
    Köra luuuuungt. Så lite accelerationer och svängar som möjligt. Man ska köra som att man har en 4-våningars gräddtårta i bilen som inte får välta eller kana runt det minsta. 

Och ja, det har blivit bättre när vi vänt dem frammåt, det är ju dock en bit bort för er. Men på slutet innan vi vände vår son så kräktes han ibland av att åka till dagis 2.5 km. Det är jättepoppis att lyfta ut en unge ur bilen som kräks i snödrivan och sen lämna på dagis :)

Dock tänker jag lite på det där med att det blev en förändring när ni bytte från babyskydd till bilstol? Är det någon skillnad ni kan tänka på? Sitter den lösare så den vickar i sidled? Är det annan lutning? Klämmer den på magen eller något annat? Något verkar ju ha hänt från en dag till en annan när ni bytte stol så kanske, kanske en annan modell eller annan lutning/montering av stolen skulle kunna hjälpa.

Det där med buss eller tåg är helt uteslutet med tanke på att vi bor på landsbygden och såna fordon stannar ca 7km bort. Sen vet jag att vuxna som är åksjuka tycker det är värre att åka med buss eller tåg just för att man inte kan se vögen..

• fruarnagood
    pigglet skrev 2016-03-24 20:19:12 följande:

KALLT i bilen! Alla andra får sitta med ordentligt med kläder, filtar osv. Den åksjuka har svalare kläder och en filt som enkelt kan tas på/av vid behov. Inget som sitter åt högt upp på kroppen.

Det är det som gör absolut störst skillnad för oss.

Sedan finns ju andra knep också, som att småäta på en äppelbit eller salt kex. Absolut ingenting sött. Vara sådär lagom "mätt" kan vara en fördel, inget sött innan heller förstås.

ja det började direkt när vi bytte från babyskyddet till stol nr 2. Och det vi kan komma på är att dom ligger ner mer i babyskyddet så vi ska prova med en kilkudde under bilstolen nu för att få mer lutning... Annars sitter stolen som bärget i bilen, testade en annan stol men den kunde vi inte få stabil så den lämnade vi tillbaka.

Annars har vi provat precis allt det andra du skriver, har knappt styrfart på bilen nu för tiden när vi är ute och kör. Har blivit en såndär bromskloss på vägarna. Och spejar hela tiden efter ställen att stanna på..

• fruarnagood

Kan tillägga att vi har verkligen provat precis allt.
    Kallt i bilen, att hon varken är hungrig eller mätt. försöker att hon tittar ut, att hon kollar på plattan med babblarna. Att åka när hon är trött så hon ska somna, Inte för mycket kläder på, att inte bältet spänner för mycket. Ackupressur armband. Kryper fram på vägarna och stannar med jämna mellanrum.

Blir så matt av att man inte blir betrodd av sjukvården, 

• fruarnagood
    cosinus skrev 2016-03-24 17:11:07 följande:

Har åksjuka barn.

Det som funkar för dem är:

Kallt i bilen, riktigt kallt.
    Inte jättemätt och inte ätit sötsaker precis innan (hunger har jag aldrig sett något samband med)
    Köra luuuuungt. Så lite accelerationer och svängar som möjligt. Man ska köra som att man har en 4-våningars gräddtårta i bilen som inte får välta eller kana runt det minsta. 

Och ja, det har blivit bättre när vi vänt dem frammåt, det är ju dock en bit bort för er. Men på slutet innan vi vände vår son så kräktes han ibland av att åka till dagis 2.5 km. Det är jättepoppis att lyfta ut en unge ur bilen som kräks i snödrivan och sen lämna på dagis :)

Dock tänker jag lite på det där med att det blev en förändring när ni bytte från babyskydd till bilstol? Är det någon skillnad ni kan tänka på? Sitter den lösare så den vickar i sidled? Är det annan lutning? Klämmer den på magen eller något annat? Något verkar ju ha hänt från en dag till en annan när ni bytte stol så kanske, kanske en annan modell eller annan lutning/montering av stolen skulle kunna hjälpa.

Ja det började direkt när vi bytte från babyskyddet till stol nr 2. Och det vi kan komma på är att dom ligger ner mer i babyskyddet så vi ska prova med en kilkudde under bilstolen nu för att få mer lutning... 

Annars har vi provat precis allt det andra du skriver, har knappt styrfart på bilen nu för tiden när vi är ute och kör. Har blivit en såndär bromskloss på vägarna. Och spejar hela tiden efter ställen att stanna på....

• fruarnagood
    Anonym (-) skrev 2016-03-25 10:24:52 följande:

Hade det varit outhärdligt hade jag slutat åka bil med barnet - alternativ, HÖR OCH FUCKING HÄPNA, vänt barnet tidigare. I väldigt många andra länder så åker småbarn framåtvända. Visst, dödligheten kanske är högre där, fast å andra sidan; hur ofta krockar man?

Jag vände min son när han var över 5 år. Men med facit i hand så hade jag kunnat vänt honom redan från nyfödd, då vi aldrig råkat ut för någon olycka.

Så sluta åka bil eller vänd ungen.

Det är inte outhärdligt utan framförallt är det ju skit jobbigt för vår dotter som mår så dåligt.

Att stanna hemma utan att åka med bilen är inget allternativ eftersom vi bor på landet med ca 8 km till närmsta affär. Det vi undviker är långa resor och det är till just dom vi vill ha nåt läkemedel. Alla småresor som inte är nödvändiga låter vi bli, men att åka till dagis är ett "nödvändigt ont"

Sverige är ett av dom länderna som ligger främst när det gäller trafisäkerhet och det finns en anledning till att barn ska åka bakåtvända - krockar man så är huvudet för stort för nacken och den bryts! 

Olyckor händer, därav det heter olyckor. Lätt att vara efterklock men varken jag eller min fru tänker leka med vårt barns liv, då har jag hellre en nedrräkt unge och bil än en död unge!! 

Förstår att du inte har haft ett barn med åksjuka för då hade du inte behövt lämna en sån kommentar och att inte ens våga stå för sin kommentar.

• fruarnagood
    Pellelilla skrev 2016-03-25 22:46:11 följande:

Jag är åksjuk ibland, absolut inte mycket åksjuk, men det händer. Jag har alltid öronproppar i bilen så jag kan stoppa i en. Ett öra, inte i båda. Det hjälper mig. Det är receptfritt och går att testa utan risk för dottern. Finns såklart ingen garanti att det hjälper heller då placeboeffekten är stark.

Vi har tänkt testa bomull i öronen, men precis som du skriver. Det kan vara placebo och tyvärr är vår dotter för liten för att "blir lurad" Men ska testa
  • fruarnagood
    Margaux skrev 2016-03-25 22:55:03 följande:

Vad har ni för stol? Kan det funka med en där barnet kommer mer upp? Tex Be-safe.

Vi har en britax hi-way, Sitter rätt högt i den och ser ut utan problem. Fick att prova en annan stol, men tyvärr så passade den inte i vår bil. 
    Men nu har vi lutat hennes stol lite mer och förra resan på krokiga vägar funkade utan kräk. 

Svar på tråden Åksjuk 1åring, behöver råd!