Få barn under studier utan att ta studieuppehåll
...går det?
Jag har, lite sent kanske, kommit fram till att jag vill avsluta min universitetsexamen nu ändå. Har läst första två kurserna på mitt program men hoppade sedan av och har jobbat sedan dess, några år... Nu vill jag alltså börja plugga igen till hösten och kommer vara klar vintern18 eller våren 19.
Till saken hör att jag har varit tillsammans med min sambo i över 7 år och vi börjar så smått längta efter barn. Nu till dilemmat; om vi ska vänta tills efter studierna (vilket de flesta gör om man börjar plugga vid 20-23) så innebär det att om jag blir klar i skolan våren 19, får ett jobb efter ett par månader, ska vara provanställd 6 månader innan man får tillsvidare så är vi typ inne i början av 2020 innan vi kan bli gravida. Då är vi en liten bit över 30 och jag vill gärna ha 3 barn, dessutom längtar jag redan nu så det känns som alldeles för långt bort.
Vi diskuterade en plan som gick ut på att försöka få första barnet efter typ 1 års studier och att jag skulle fortsätta studera utan uppehåll och då såklart dela föräldraledigheten. Är detta en rimlig plan tror ni? Jagvhat jo jobbat upp en sgi som om jag förstår det rätt "sparas" under studier så en eventuell föräldrapenning skulle beräknas på min lön idag? Min sambo har en bra lön också .
Har någon gjort såhär? Blivit förälder under högskolestudier utan att ta uppehåll?
Tacksam för svar då jag känner mig så förvirrad i denna fråga!