• Anonym (Student)

Få barn under studier utan att ta studieuppehåll

...går det?

Jag har, lite sent kanske, kommit fram till att jag vill avsluta min universitetsexamen nu ändå. Har läst första två kurserna på mitt program men hoppade sedan av och har jobbat sedan dess, några år... Nu vill jag alltså börja plugga igen till hösten och kommer vara klar vintern18 eller våren 19.

Till saken hör att jag har varit tillsammans med min sambo i över 7 år och vi börjar så smått längta efter barn. Nu till dilemmat; om vi ska vänta tills efter studierna (vilket de flesta gör om man börjar plugga vid 20-23) så innebär det att om jag blir klar i skolan våren 19, får ett jobb efter ett par månader, ska vara provanställd 6 månader innan man får tillsvidare så är vi typ inne i början av 2020 innan vi kan bli gravida. Då är vi en liten bit över 30 och jag vill gärna ha 3 barn, dessutom längtar jag redan nu så det känns som alldeles för långt bort.

Vi diskuterade en plan som gick ut på att försöka få första barnet efter typ 1 års studier och att jag skulle fortsätta studera utan uppehåll och då såklart dela föräldraledigheten. Är detta en rimlig plan tror ni? Jagvhat jo jobbat upp en sgi som om jag förstår det rätt "sparas" under studier så en eventuell föräldrapenning skulle beräknas på min lön idag? Min sambo har en bra lön också .

Har någon gjort såhär? Blivit förälder under högskolestudier utan att ta uppehåll?

Tacksam för svar då jag känner mig så förvirrad i denna fråga!

• Svar på tråden Få barn under studier utan att ta studieuppehåll
  • Anonym (Flerbarnsmamman)

Är utbildningen på distans? Annars blir det nog svårt? Du vet ju inte vad för sorts bebis du får menar jag.. Vissa sover hela tiden medan andra vill se vad som händer och har jättesvårt att sen somna o skriker sig till sömns... Vissa barn har kolik osv....

Jag började plugga på högskolan på distans 2012-09, var då gravid och beräknad till jan-13. Hade ansökt om ett års föräldraledighet (studieuppehåll) men så visade det sig att utbildningen skulle läggas ner så jag var tvungen att fortsätta eller hoppa av! Så jag valde att fortsätta! Och bebisen var jättelugn och nöjd! Sov hela nätter från 3v ålder!
    Så jag kunde plugga utan problem!
    Under sista året blev jag oplanerat gravid igen. Skulle ta examen i juni-15, och bf i aug-15.

Tog examen i aug-15! (Men inte pga mig utan min uppsatskompis som var helt sjukt seg!!)

Men hade jag fått den oplanerade bebisen först så hade jag inte kunnat gå klart utbildningen ;)

Du får väga för och nackdelar! Du hinner få tre barn även om du är över 30! :)

• Trippelmamma76

Aldrig att jag hade medvetet valt en situation där jag inte kan ha fokus på barnet. Alla mina barn har krävt mer eller mindre konstant uppmärksamhet och bara sovit korta stunder. Frågan är ju också hur splittrad du vill vara i ditt föräldraskap, är det inte förälder (till bebis) du vill vara i första hand så kan du väl hellre vänta?

• Santin

Ja det går. Känner flera som gjort så. De säger alla att det var jobbigt men det går.

• fjanten

Jag gör det just nu. Sonen föddes just innan denna termin (min sista) startade, jag har fortsatt plugga.

Graviditeten var brutalt jobbig, mådde illa fram tills han föddes, foglossning, och ett brutet revben - sov inget vidare från positivt graviditetstest tills han föddes. Så jag skulle påstå att det var jobbigare att plugga när han var i magen...

Hur som helst så pluggar jag nu. Går endast på sådant som är obligatoriskt, vilket har inneburit ca 1 dag i veckan. Då har pappan varit hemma med sonen. Annars pluggar jag på kvällar när min son somnat.

Detta har fungerat för MIG för att sonen är mycket nöjd! Sover bra, äter bra, osv. Men även för att jag som person är väldigt lättlärd och har bra disciplin. Hade inte sonen varit så enkel, och hade jag inte kunnat lära mig på det sättet jag gör - så hade detta troligen inte fungerat. Så det gäller att du känner dig själv här

• Anonym (Allt går om man vill)

Jag gjorde det och är väldigt stolt över det. Jag gick på allt som var obligatoriskt resten gjorde jag hemma. Det var tufft men det gick ju. Jag kände att om jag hoppade av då skulle jag kanske inte börja igen. Alla sa till mig att det inte skulle gå men tji fick de.

• Anonym (f)

jo vet de som fått barn i juni/juli och där partner varit föräldraledig 100% av tiden.

om det fungerar med baby/studier beror mkt på vad för studier, hur mkt tid i skolan? kan det skötas helt distans i nån månad vid födseln? mm

men börja försöka och ta det från om det blir barn :) 

• Anonym (Student)

Hmm vi har väl en del att fundera på. Vanligtvis är det nog inte så myclet obligatoriska moment i skolan, några seminarium och gruppövningar varje kurs och föreläsnkngar är ju ofta frivilliga (men såklart bra att vara med på).

Vi tänkte nog isåfall att sambon tar ut 25-50% föräldraledighet och är hemma de gånger det är viktiga moment i skolan samt i perioder inför tentor osv. Det bästa vore ju att lyckas tajma in så att barnet anländer i början av sommaren så att man iallafall garvade första 12 veckorna helt fria...sedan tänker jag att längre fram när ett barn börjar på fsk måste det vara en stor fördel att fortfarande plugga eftersom det gör det lättare att hämta/lämna för att hålla antalet timmar på fsk nere.

Och om det nu är så att vi lyckas bli gravida och får barn och det helt enkelt knte går att lösa på detta sätt så är det väl inte mer än att man gör ett studieuppehåll ändå isf, även fast det tar emot.

Men jdet finns ju mammor med egna företag som pusslar med viktiga möten och sådant för att fortsätta driva bolaget samtidigt som man nyss blivit mamma, såklart i team med en stöttande partner.

Svar på tråden Få barn under studier utan att ta studieuppehåll