• milania

dricka när man har barn?

Ikväll kommer en gammal klasskompis över som jag inte träffat på år och dag. Vi tänkte dricka lite vin och ha det trevligt. Jag har en dotter på två som sover från kl sju på kvällen till dagen efter. Jag skulle aldrig nånsin dricka mig full med henne i närheten men kanske lite smått salongsberusad. Hon sover ändå. Skulle aldrig dricka så mycket så jag inte skulle klara av att ta hand om henne.

Men när jag berättade detta för några jag känner så tyckte de jag var dum som tänkte dricka lite.

Är det dumt? Vad tycker ni? Dricker ni när era barn är hemma?

• Svar på tråden dricka när man har barn?
  • Sophan

Alltså jag skulle kunna dricka något glas, men eftersom jag skulle vilja vara körbar om det händer något så hade jag nog valt alkoholfria viner/öler istället.

• milania
    Sophan skrev 2016-03-24 17:48:15 följande:

Alltså jag skulle kunna dricka något glas, men eftersom jag skulle vilja vara körbar om det händer något så hade jag nog valt alkoholfria viner/öler istället.

Ah :) jag har varken bil eller körkort så ah men jag skulle aldrig bli full med barn hemma.
  • elevit

Det krävs mycket alkohol för att du inte skulle kunna vara tillräcklig för ditt barn, drick du ett par glas med nöje! Om nått skulle gå på tok, så är det inte mycket du kan göra utöver att ringa en ambulans i en livshotande situation. Ha så kul och njut över att du är mamma och har ett underbart liv utöver ditt barn! =D

• Frontline

Skål och njut du av lite vin med din kompis, barnet far inte illa.
    Skulle dottern ramla ur sängen och bryta benen eller på annat sätt skada sig i sömnen vilket händer ofta finns ju taxi eller ambulans.

Argumentet att man måste vara körbar ifall det händer barnen nåt är ju bara så jävla sjukt korkat att det bara är idioter som tänker så för hur gör dom som inte har körkort.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Erizajo

Jag tycker alkohol är äckligt så jag dricker inte för det, men tycker ditt resonemang låter helt ok. Skillnad om du planerat att supa skallen av dig. Skulle nåt akut hända förmodar jag att du klarar av att använda telefonen för att ringa efter hjälp!

• SoulsWillRise

Det där är så himla olika vad man tycker. Jag dricker aldrig alkohol och har aldrig gjort sen jag blev förälder och det beror på min egen uppväxt då min mamma drack från det att jag var 2 år och framåt. Hon drack sig alltså full och min vardag var alltså att leva med en alkoholiserade mamma :) Därför dricker inte jag, inte ens vin för det är så förbaskat äckligt :D jag tycker inte man ska dricka när man har barn samtidigt som jag inte tycker livet ska ta slut bara för att man har barn ;) För vissa är ett glas vin på helgen super viktigt och det är för oss andra att bara respektera och vi får acceptera att vi är olika på den punkten :) Känner du att ett glas vin vore på sin plats så jag tycker du ska strunta fullständigt i vad andra tycker och tänker ;)

• Fru Ve

Ja det låter helt OK tycker jag. Visst är det bäst om man är "körbar" men det finns ju också föräldrar med varken körkort eller bil och det är ju inte heller OK heller då ur den synpunkten. Så drick ett par glas vin du TS med gott samvete.

• Natulcien
    Frontline skrev 2016-03-24 18:43:58 följande:

Argumentet att man måste vara körbar ifall det händer barnen nåt är ju bara så jävla sjukt korkat att det bara är idioter som tänker så för hur gör dom som inte har körkort.

Eller hur!? Och hur gör familjer med endast en bil? Kan då aldrig den ena ta bilen och åka iväg ett ärende medan barnen och den andra föräldern är hemma!? Korkat.
  • Natulcien

Bara du själv, TS, kan avgöra vad du är bekväm med. Men personligen har jag inga problem med att ta ett glas vin med 5-åringen hemma. Vi dricker ibland lite vin till maten på helgen. Många verkar tro att man måste bli full bara för att man dricker lite vin till maten, men det är väl de som själva har problem med alkohol som ser det så.

• Vegomamma

Personligen tycker jag att det är jävligt osmakligt att dricka alkohol när man har barn hos sig. Anledningen till det är egna minnen från när jag var liten. Jag minns hur det var när föräldrarna drack. Antagligen ansåg de sig vara salongsberusade och tyckte de hade kontroll på läget. Jag upplevde att de luktade konstigt och betedde sig konstigt. Rösten förändrades, skrattet blev gällare och någonting i beteendet var annorlunda. Det var min förälder men ändå inte. Fruktansvärt obehagligt. Notera att ingen av mina föräldrar har eller har haft alkoholproblem, de har konsumerat relativt små mängder alkohol och hållit sig inom ramarna för vad som anses vara normalt drickande. Jag tror inte att jag är den enda som haft dessa upplevelser, tror de påverkar barnet negativt. Själv skulle jag aldrig dricka alkohol om jag var med mitt barn. Och om andra dricker alkohol kring mitt barn kommer jag att vara väldigt vaksam, och drar mig inte för att ta med henne därifrån om någon verkar påverkad på ett sätt som jag anser vara opassande.

Svar på tråden dricka när man har barn?