• milania

dricka när man har barn?

Ikväll kommer en gammal klasskompis över som jag inte träffat på år och dag. Vi tänkte dricka lite vin och ha det trevligt. Jag har en dotter på två som sover från kl sju på kvällen till dagen efter. Jag skulle aldrig nånsin dricka mig full med henne i närheten men kanske lite smått salongsberusad. Hon sover ändå. Skulle aldrig dricka så mycket så jag inte skulle klara av att ta hand om henne.

Men när jag berättade detta för några jag känner så tyckte de jag var dum som tänkte dricka lite.

Är det dumt? Vad tycker ni? Dricker ni när era barn är hemma?

• Svar på tråden dricka när man har barn?
  • Frontline
    Vegomamma skrev 2016-03-24 21:43:09 följande:
    Personligen tycker jag att det är jävligt osmakligt att dricka alkohol när man har barn hos sig. Anledningen till det är egna minnen från när jag var liten. Jag minns hur det var när föräldrarna drack. Antagligen ansåg de sig vara salongsberusade och tyckte de hade kontroll på läget. Jag upplevde att de luktade konstigt och betedde sig konstigt. Rösten förändrades, skrattet blev gällare och någonting i beteendet var annorlunda. Det var min förälder men ändå inte. Fruktansvärt obehagligt. Notera att ingen av mina föräldrar har eller har haft alkoholproblem, de har konsumerat relativt små mängder alkohol och hållit sig inom ramarna för vad som anses vara normalt drickande. Jag tror inte att jag är den enda som haft dessa upplevelser, tror de påverkar barnet negativt. Själv skulle jag aldrig dricka alkohol om jag var med mitt barn. Och om andra dricker alkohol kring mitt barn kommer jag att vara väldigt vaksam, och drar mig inte för att ta med henne därifrån om någon verkar påverkad på ett sätt som jag anser vara opassande.

Jösses

Så du menar att man måste vara helt ifrån alkohol under den tiden barnen bor hemma?

Vi fick första 2007 och han kanske flyttar hemifrån när han är 20 men sen fick vi sista barnet 2012 och säg då att han flyttar med när han är 20 år så då är det inte ok att dricka nån alkohol på 32 år tycker du?

Nu flyttar ju barnen hemifrån sent så du tycker att runt 2040 då är det ok för oss att dra ett gäng öl eller grogg?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Vegomamma
    Frontline skrev 2016-03-25 00:25:24 följande:

Jösses

Så du menar att man måste vara helt ifrån alkohol under den tiden barnen bor hemma?

Vi fick första 2007 och han kanske flyttar hemifrån när han är 20 men sen fick vi sista barnet 2012 och säg då att han flyttar med när han är 20 år så då är det inte ok att dricka nån alkohol på 32 år tycker du?

Nu flyttar ju barnen hemifrån sent så du tycker att runt 2040 då är det ok för oss att dra ett gäng öl eller grogg?

Är ungarna inte hemma så tycker jag det är ok att köra på. Sen är det ju också en annan sak när barnen blir äldre, typ tonåringar. Då kan de ju förstå och resonera på ett annat sätt än ett litet barn. Då lär de inte tycka att det är obehagligt på samma sätt, så då tänker jag att det är ok att dricka lite grann i barnens sällskap.
  • Äppleelleräppel

Jag förstår inte varför det måste vara alkohol i det man dricker? Vad uppnår man med det?

Numera finns GODA alkoholfria alternativ.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Äppleelleräppel skrev 2016-03-25 07:46:52 följande:

Jag förstår inte varför det måste vara alkohol i det man dricker? Vad uppnår man med det?

Du kanske tycker att det är goda alkoholfria alternativ men det gäller inte för alla. Jag har fortfarande inte druckit ett alkoholfritt öl som jag tycker är gott. Jag skulle väldigt gärna dricka alkoholfritt om det smakade samma, men det gör inte det.

Så för mig måste det vara alkohol i för att uppnå smaken jag är ute efter.

Men vänd på frågan, vad uppnår man med att inte dricka måttliga mängder alkohol?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Minnen)
    Vegomamma skrev 2016-03-24 21:43:09 följande:

Personligen tycker jag att det är jävligt osmakligt att dricka alkohol när man har barn hos sig. Anledningen till det är egna minnen från när jag var liten. Jag minns hur det var när föräldrarna drack. Antagligen ansåg de sig vara salongsberusade och tyckte de hade kontroll på läget. Jag upplevde att de luktade konstigt och betedde sig konstigt. Rösten förändrades, skrattet blev gällare och någonting i beteendet var annorlunda. Det var min förälder men ändå inte. Fruktansvärt obehagligt. Notera att ingen av mina föräldrar har eller har haft alkoholproblem, de har konsumerat relativt små mängder alkohol och hållit sig inom ramarna för vad som anses vara normalt drickande. Jag tror inte att jag är den enda som haft dessa upplevelser, tror de påverkar barnet negativt. Själv skulle jag aldrig dricka alkohol om jag var med mitt barn. Och om andra dricker alkohol kring mitt barn kommer jag att vara väldigt vaksam, och drar mig inte för att ta med henne därifrån om någon verkar påverkad på ett sätt som jag anser vara opassande.

Håller med dig! Har samma upplevelser från barndomen och jag minns det som igår. Dricker inte själv idag. Tycker personligen inte att alkohol och barn hör ihop, speciellt inte när det sker ofta och på regelbunden basis. Har tagit avstånd från vänner som prioriterar alkoholen framför sina barn, det är helt enkelt bara så svårt att stå passiv och bara se på eftersom "man inte måste sluta leva bara för att man blir förälder".
  • Anonym (Näe!)

Jag skulle inte dricka så att jag blev påverkad när jag har mitt barn hemma. Speciellt inte ett sånt litet barn.

• Anonym (Tequila)

Man kanske gillar den sköna känslan när alkoholen sprider sig i kroppen?
    Det behövs ingen direkt berusning för.
  • Natulcien

Har du verkligen jämfört att riktigt fint rött vin, typ Chateauneuf-du-pape, med ett alkoholfritt alternativ? Det är som att säga att asfalt är lika gott som oxfilé... Går inte ens att jämföra.
  • Natulcien
    Anonym (Minnen) skrev 2016-03-25 07:56:33 följande:
    Håller med dig! Har samma upplevelser från barndomen och jag minns det som igår. Dricker inte själv idag. Tycker personligen inte att alkohol och barn hör ihop, speciellt inte när det sker ofta och på regelbunden basis. Har tagit avstånd från vänner som prioriterar alkoholen framför sina barn, det är helt enkelt bara så svårt att stå passiv och bara se på eftersom "man inte måste sluta leva bara för att man blir förälder".
    Jag förstår att man tar avstånd om man har upplevelser av alkoholiserade föräldrar, och dessutom har vänner som prioriterar alkohol framför sina barn. Vidrigt!!

Mina föräldrar drack mycket måttliga mängder alkohol vid festliga tillfällen, och jag har inga som helst dåliga minnen av det. Ser man sina föräldrar hantera alkohol på ett måttligt och klokt sätt så är det inga konstigheter.
  • StevenDiese

Jag tycker det är viktigt att skydda barnen från detta, andra saker som är viktiga att skydda våra barn från är: trafik, bakterier, tv, surfplattor, smartphones, vassa föremål, plastpåsar och när de är ute och leker (under överseende av nykter vuxen så klart) ska de ha lekhjälm (OBS!! Viktigt!!!grönt spänne!! , knäskydd, armbågsskydd och en vimpel fäst i sin reflexväst som går upp 2 meter i luften så man ser dem bakom höga objekt.

Om alla följde dessa råd så skulle vi ha ett mycket bättre samhälle.

Svar på tråden dricka när man har barn?