• Anonym (Berg)

Grovt narkotikabrott, adderas strafftiderna vid olika substanser?

Ja, jag har googlat men hittar inte riktigt svaret på min fråga. Jag har koll på strafftiderna för de olika substanserna men om brottet handlar om  mer än en substans, läggs då strafftiderna ihop? T ex om det handlar om 300 g kokain och 25 kg hasch. Vart och ett är för sig värt minst 5 år, läggs då dessa ihop så att man får 10 år eller blir det 5 år? Om vi nu bortser för andra omständigheter som ska vägas in då.

• Svar på tråden Grovt narkotikabrott, adderas strafftiderna vid olika substanser?
  • Anonym (JK)

Än så länge får man straffrabatt när man dömer för fler brott på en gång. Går däremot inte att säga hur mycket rabatt man får.

• Anonym (Berg)
    Anonym (JK) skrev 2016-03-24 18:06:21 följande:

Än så länge får man straffrabatt när man dömer för fler brott på en gång. Går däremot inte att säga hur mycket rabatt man får.

Fast det är inte flera brott utan ett brott där den funna narkotikamängden är uppdelad mellan olika substanser. Alltså de griper någon som innehar all narkotikan
  • Anonym (Berg)

Någon som har koll?

• Anonym (Berg)

Gör ett sista försök, någon måste väl ha erfarenhet eller kunskap härinne?

• Iarwain

Så vitt jag vet har vi inte addativa straff i Sverige. Man får straff enligt det allvarligaste brottet.

Så om du döms får du straff efter det allvarligare brottet. Men har du flera åtalspunkter kan det vägas in för att komma längre upp i straffskalan.

• Anonym (Berg)
    Iarwain skrev 2016-03-27 12:08:41 följande:

Så vitt jag vet har vi inte addativa straff i Sverige. Man får straff enligt det allvarligaste brottet.

Så om du döms får du straff efter det allvarligare brottet. Men har du flera åtalspunkter kan det vägas in för att komma längre upp i straffskalan.

Jo, jag vet det men detta är inte flera brott utan ETT enda, det är EN åtalspunkt och det är då grovt narkotikabrott men narkotikan är uppdelad på 2 substanser.
  • Iarwain
    Anonym (Berg) skrev 2016-03-27 17:42:03 följande:
    Jo, jag vet det men detta är inte flera brott utan ETT enda, det är EN åtalspunkt och det är då grovt narkotikabrott men narkotikan är uppdelad på 2 substanser.
    Aha, jag läste på nu.
    Som jag förstår det så kommer detta brott antagligen ge maxstraffet, 10 år,
  • Anonym (Berg)
    Iarwain skrev 2016-03-27 18:31:15 följande:
    Aha, jag läste på nu.
    Som jag förstår det så kommer detta brott antagligen ge maxstraffet, 10 år,
    Ok, vad baserar du det på? Jag hittar inga domar eller annat i fall där det finns olika sorters narkotika, har du hittat får du gärna länka. Eller någon text som avhandlar det här
  • Iarwain
    Anonym (Berg) skrev 2016-03-27 18:51:24 följande:
    Ok, vad baserar du det på? Jag hittar inga domar eller annat i fall där det finns olika sorters narkotika, har du hittat får du gärna länka. Eller någon text som avhandlar det här smile1.gif
    Skånska Hovrättens riktlinjer:
    www.domstol.se/Domstolar/helsingborgstingsratt/Skanska_hovrattens_riktlinjer.pdf

Man vill ha en linjär straffskala oberoende av substans, utgående från mängd och viktvärden mellan substanser.
  • Anonym (Berg)
    Iarwain skrev 2016-03-27 19:07:10 följande:
    Skånska Hovrättens riktlinjer:
    www.domstol.se/Domstolar/helsingborgstingsratt/Skanska_hovrattens_riktlinjer.pdf

Man vill ha en linjär straffskala oberoende av substans, utgående från mängd och viktvärden mellan substanser.
    Ja, jag har läst den också Den avhandlar dock inte heller det jag frågar efter, om det är flera olika substanser i samma tillslag. Jag tror såklart också att det i mitt exempel skulle bli 10 år eftersom var och en av substanserna har ett straffvärde över 5 år men jag skulle vilja se någon dom eller något på att det är så man räknar, alltså lägger ihop strafftiden för de olika substanserna och inte att de avtjänas parallellt. Sen tillkommer såklart andra omständigheter som vägs in och kan öka elle minska strafftiden men det blir för invecklat att gå in på. 

Det är ju väldigt stor skillnad på om man utgår ifrån 5 eller 10 år.
  • Iarwain
    Anonym (Berg) skrev 2016-03-27 20:38:09 följande:
    Ja, jag har läst den också smile1.gif Den avhandlar dock inte heller det jag frågar efter, om det är flera olika substanser i samma tillslag. Jag tror såklart också att det i mitt exempel skulle bli 10 år eftersom var och en av substanserna har ett straffvärde över 5 år men jag skulle vilja se någon dom eller något på att det är så man räknar, alltså lägger ihop strafftiden för de olika substanserna och inte att de avtjänas parallellt. Sen tillkommer såklart andra omständigheter som vägs in och kan öka elle minska strafftiden men det blir för invecklat att gå in på. 

Det är ju väldigt stor skillnad på om man utgår ifrån 5 eller 10 år.
    I början av denna rapport pratar man om enheter oberoende av substans. Jag tolkar det som om man i grunden räknar om all substans i enheter enligt tabell två, sedan används tabell 1 för påföljd.

300 g kokain - 6000 enheter
    25 kg hasch - 2500 enheter

8000 enheter total - knappt nio år om går efter den föreslagna normen.

Sedan strafflindringar(eller skärpningar) av olika anledningar.

Det vore konstigt att man skulle ses som en mindre allvarlig aktör för att man sprider sitt brott över flera substanser.
  • Iarwain
    Kjell2 skrev 2016-03-27 21:01:37 följande:
    Kolla med försvarsadvokaten.
    Vilket vore den helt logiska lösningen på problemet...Skrattande
  • Anonym (Berg)
    Iarwain skrev 2016-03-27 21:06:39 följande:
    Vilket vore den helt logiska lösningen på problemet...Skrattande
    Varför skrev du då inte det själv från början Så kunde jag direkt svarat dig att det inte är ett alternativ i det här fallet.
Svar på tråden Grovt narkotikabrott, adderas strafftiderna vid olika substanser?