• wioop

Plugga på universitet med hund?

Hej allesammans!
    Jag ska plugga till hösten, antingen i 3år eller 3,5år beroende på vilken utbildning jag kommer in på och jag behöver tips/råd/hjälp från de som varit/är i samma situation med hur jag ska göra med min hund. 
    Jag har en hund som snart fyller 1år och undrar om man verkligen har råd med att anlita dagmatte/hunddagis när man lever på csn? För han kan ju verkligen inte vara ensam hela dagarna när jag pluggar. Hur funkar det med studentfester och såna grejer som man vill på för att skaffa sig vänner när man har hund? Och man kan väl knappast ha hund om man ska vara inneboende (vissa fall går säkert)?

Funderar på och fråga mina föräldrar om de vill ta hand om honom under dessa 3 år för han kanske får mer tid av dom än vad jag skulle hinna ge honom, MEN det gör ont i hjärtat att va utan honom. Tänk om han blir sjuk under tiden jag pluggar och han avlider utan att jag fått spendera så mycket tid med honom jag kunnat? Förlorade min första hund för ett år sen och hon blev bara 3år, därför jag är extremt nojig. Tips? Hjälp?
  • Svar på tråden Plugga på universitet med hund?
  • Griseknoen35

Du behöver inte gå på fester för att skaffa vänner.., du har hund, likställ det med ett barn. Du har tagit på dig ett ansvar och det ska du ta om du ska ha hund. Behöver du dagmatte/dagis och inte har råd då får du jobba på sidan av studierna så du har råd men på många utbildningar behöver man inte vara i skolan varje dag. De dagar du är borta heldagar kan väl du kolla med en granne eller annan bekant och ge en symbolisk summa. Behöver inte bli så dyrt, många gör det gratis då de vill ha sällskap på sina egna promenader.

• wioop
    Griseknoen35 skrev 2016-03-24 19:16:19 följande:

Du behöver inte gå på fester för att skaffa vänner.., du har hund, likställ det med ett barn. Du har tagit på dig ett ansvar och det ska du ta om du ska ha hund. Behöver du dagmatte/dagis och inte har råd då får du jobba på sidan av studierna så du har råd men på många utbildningar behöver man inte vara i skolan varje dag. De dagar du är borta heldagar kan väl du kolla med en granne eller annan bekant och ge en symbolisk summa. Behöver inte bli så dyrt, många gör det gratis då de vill ha sällskap på sina egna promenader.

Eftersom det är en nollperiod i början av året på två veckor där man lär känna sina klasskompisar så tycker jag att man ska gå på festerna annars så lär man bli utanför.
  • Griseknoen35
    wioop skrev 2016-03-27 12:55:04 följande:
    Eftersom det är en nollperiod i början av året på två veckor där man lär känna sina klasskompisar så tycker jag att man ska gå på festerna annars så lär man bli utanför.
    Det märks att du inte pluggat på universitetet tidigare. Det är vuxna människor som studerar där, inte tonåringar. Det finns många andra sätt an att festa att få nya vänner på.
  • Anonym (Rickard)

Varför skaffar man en hund om man ska börja plugga?

Kan du inte skjuta fram pluggande några år, så du hinner jobba ihop pengar så du har råd med hunden du köpt?

Som ovan skriver, du har skaffat en hund, ett stort ansvar. Du lär känna folk även om du inte festar. 

• Anonym (Rickard)

Hur tänkte du göra när du ansökte, för du hade väl redan köpt hunden då?

• Nenne666

Det är lite det som är grejen när man skaffar ett djur. Ärman beredd att lösa problemen och livsförändringar som alltid dyker upp mer eller mindre under en 10-årsperiod? Du löser problemet utan att göra avkall på vare sig dig själv eller hunden. Klart du kan gå ut och parta, men livsviktig är det ju inte, eller hur? Välj ut några dgr av den perioden att gå på fester och bjud hem en nyfunnen vän på middag den nästkommande tiden och en långpromenad med hunden eller något. Men har du inte viljan så tycker jag nog att hunden ska omplaceras. För det är viljan, inte ens ekonomin kan sätta några käppar i hjulet, viljan är allt.

• wioop
    Griseknoen35 skrev 2016-03-27 13:15:41 följande:
    Det märks att du inte pluggat på universitetet tidigare. Det är vuxna människor som studerar där, inte tonåringar. Det finns många andra sätt an att festa att få nya vänner på.
    Vuxna är 20 år och uppåt och de flesta som pluggar är mellan 20-28år och de flesta går på festerna/evenemangen för att lära känna sina klasskompisar. 
    Anonym (Rickard) skrev 2016-03-27 13:18:19 följande:

Varför skaffar man en hund om man ska börja plugga?

Kan du inte skjuta fram pluggande några år, så du hinner jobba ihop pengar så du har råd med hunden du köpt?

Som ovan skriver, du har skaffat en hund, ett stort ansvar. Du lär känna folk även om du inte festar. 

Varför inte om de går att lösa? 
    Har redan skjutit fram det ett år och vill inte skjuta fram de mer. 
    Vet redan att hund är ett stort ansvar 
    Att gå på festerna/engagemangen är en stor fördel och de blir lättare att lära känna folk. 
  • Anonym (fådetattfunka)

Kommer du inte att ha några tillräckligt långa raster för att hinna hem och gå ut med honom? Och jag har inte gått universitetet ännu men min bror som går har bara klasser några gånger i månaden så kommer du verkligen vara borta så mycket?

Gällande hundvakt finns det vissa människor som är villiga att vara dagmatte gratis t.ex. vissa pensionärer bara för sällskapet. Annars får du ta ett extrajobb så att du har råd med dagmatte/hunddagis.

Fester behöver du inte gå på hela tiden och de gånger du går på fest är det bara att vara iväg max fyra timmar. När du söker lägenhet/rum är det bara att se till att du tillåts ha hund innan du accepterar något. Många vill ha djurfritt men det finns fortfarande de som accepterar djur.

En hund är ett seriöst åtagande på samma nivå som ett barn. Lika lite som du ger bort ett barn ska du ge bort en hund för att du "inte har tid". 

• hejnina

För mig har det inneburit noll problem att vara ensam med min hund. Har ganska få föreläsningstimmar per vecka och då klarar hon sig själv. Några enstaka gånger på två år har vi haft obligatoriska heldagar och då har jag fått fixa någon som tar henne. En gång var hon dock själv i 8 timmar för att det inte gick att lösa på annat sätt. Grupparbeten brukar jag säga att vi får göra hos mig eller nånstans där jag kan ta med hunden, har inte stött på problem med det. Alla blir glada att få träffa henne. Vad gäller fester så tar jag med henne om det är lämpligt (hemmafest, inte för mycket folk) men annars åker jag helt enkelt hem tidigt. Inte mer med det. Går att anpassa sig bra.

• MEE83

Hundar verkar vara otroligt arbetsamma och tidskrävande, men du får väl fixa hundvakt, jag ser personer(oftast kvinnor) som är ute och promenerar med en hel flock lite överallt, så det borde inte vara några problem att lösa, vet ej vad deras ersättningsnivåer är, men det är väl bara att ringa runt, annars får du finna dig i att du kanske får spendera kvällen hemma med hunden istället för att hänga med ut, annars kan du ju bjuda hem dom till dig ibland, det kan ju bli problem med pälsallergiker dock.  

Svar på tråden Plugga på universitet med hund?